Συνέντευξη του υπουργού Υγείας Ανδρέα Ξανθού στο ραδιοφωνικό σταθμό News 24/7 και στην εκπομπή Παιχνίδια εξουσίας των Βασίλη Σκουρή και Αγγελικής Σπανού

Συνέντευξη του υπουργού Υγείας Ανδρέα Ξανθού στο ραδιοφωνικό σταθμό News 24/7 και στην εκπομπή Παιχνίδια εξουσίας των Βασίλη Σκουρή και Αγγελικής Σπανού

 

Τρίτη 12 Μαρτίου 2019

 

 ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

θα τα πούμε αυτά μετά, για να συνομιλήσουμε με τον Υπουργό Υγείας, το Βουλευτή Ρεθύμνου του ΣΥΡΙΖΑ, τον κύριο Ανδρέα Ξανθό.

        Γεια σας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Γεια σας. Σας ευχαριστούμε κύριε Υπουργέ.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Να είστε καλά. Καλημέρα, καλή Σαρακοστή.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Το θέμα, τα φάρμακα βεβαίως και οι αυξήσεις στις τιμές. Κατηγορείστε ότι είχαμε αύξηση κυρίως των φτηνότερων φαρμάκων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Και στα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα. Σε μερικές περιπτώσεις η αύξηση φτάνει στο 60%. Είναι πραγματικότητα αυτό. Δεν το περιμέναμε.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Μια στιγμή τώρα. Τα μη συνταγογραφούμενα  φάρμακα είναι παλιά ιστορία.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Παλιά είναι, αλλά τώρα ακρίβυναν.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Όχι, κάνετε λάθος.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Για να  τα πάρουμε με τη σειρά.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Έχει απελευθερωθεί η τιμή τους, η διατίμηση δηλαδή η οποία υπήρχε στα υπόλοιπα φάρμακα, με νόμο της μνημονιακής περιόδου, άρχισε να εφαρμόζεται από 1/1/17.

        Και όντως έχουμε στα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα μία αύξηση τιμής, παρότι υποτίθεται το αφήγημα της τρόικας ήτανε ότι η απελευθέρωση της τιμής θα οδηγήσει σε ανταγωνισμό και σε πτώση των τιμών. Αυτό είναι ένα πολύ σκληρό νεοφιλελεύθερο αφήγημα, το οποίο προφανώς δεν επιβεβαιώθηκε.

        Βεβαίως αυτά αφορούν η αλήθεια είναι, φτηνά σχετικά φάρμακα, .. και λοιπά.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Σε αυτό συνεπώς έχετε τη δυνατότητα τώρα που βγήκαμε από τα μνημόνια να πάρετε διορθωτικά μέτρα;  Να αλλάξετε το νόμο αυτό; Αν το θεωρείτε βεβαίως έτσι, ναι.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Κοιτάξτε, κύριε Σκουρή, ακούστε.  Αρχίζουμε και κάνουμε παρεμβάσεις, δρομολογούμε παρεμβάσεις οι οποίες πάνε να εξορθολογήσουν ένα στρεβλό πλαίσιο, το οποίο υλοποιήθηκε τα χρόνια του μνημονίου και το οποίο δημιούργησε πάρα πολλές παρενέργειες.

        Και όταν πάμε λοιπόν να κάνουμε αυτόν τον εξορθολογισμό, ακούμε από την αξιωματική αντιπολίτευση, επικρίσεις του τύπου, δίνετε δωράκια, οδηγείτε σε προνομιακή μεταχείριση των πολυεθνικών και λοιπά και λοιπά.

        Η συζήτηση λοιπόν αυτών των ημερών, αφορά ένα νέο πλαίσιο στο πεδίο της ανατιμολόγησης των φαρμάκων, το οποίο το έχουμε διαβουλευτεί εδώ και μήνες με την εγχώρια  βιομηχανία, με τις πολυεθνικές εταιρείες, με τους θεσμούς και με τις πολιτικές δυνάμεις.

        Το έχουμε παρουσιάσει στην Επιτροπή της Βουλής, τη διακομματική Επιτροπή για τη χάραξη μακροπρόθεσμης φαρμακευτικής πολιτικής, που ήταν μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία, την οποία πήραμε μετά από εισήγηση του ΚΙΝΑΛ  είναι αλήθεια και τη θεσμοθετήσαμε, τη συγκρότησε ο Πρόεδρος  της Βουλής και έχουμε πλέον ένα όργανο πολιτικού διαλόγου για το θέμα το πολύ σοβαρό, των φαρμάκων.

        Το έχουμε συζητήσει με όλους τους εμπλεκόμενους στην αγορά φαρμάκου, στα πλαίσια μιας άλλης Επιτροπής που έχουμε στο Υπουργείο για την παρακολούθηση της φαρμακευτικής δαπάνης.

        Έχει προηγηθεί εκτεταμένος διάλογος και όταν έρχεται η ώρα της νομοθέτησης, έχουμε μία κριτική  που λέει, που επιλεκτικά, προσέξτε. Αυτό το οποίο έχουμε παρουσιάσει, είναι το εξής.

        Ότι, από τους 5.500 κωδικούς, ενεργούς κωδικούς φαρμάκων που κυκλοφορούν στην αγορά, οι 2.061 κωδικοί θα υποστούν μία μικρή αύξηση, γιατί μιλάμε για φάρμακα που θα πάρουν, που θα έχουν τιμή κάτω από τη χαμηλότερη τιμή της Ευρωζώνης.

        Οι 2.014 κωδικοί θα  έχουν μείωση και περίπου 1.428 αν θυμάμαι καλά, θα παραμείνουν σταθεροί και όσον αφορά τα φάρμακα που αγοράζονται από τα φαρμακεία που διακινούνται από τα ιδιωτικά φαρμακεία και όχι από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ και των νοσοκομείων, στους 4.845 κωδικούς, οι 1.774 θα έχουν μία αύξηση, επειδή ακριβώς έχουν πολύ χαμηλές τιμές, κάτω από το χαμηλότερο όρο της Ευρωζώνης, και οι 1.802, δηλαδή περισσότεροι θα μειωθούν.

        Αυτό αποκρύπτεται συστηματικά, ότι δηλαδή συζητάμε για ένα ισοζύγιο αυξήσεων και μειώσεων, το οποίο μεσοσταθμικά δεν θα επηρεάσει τη συμμετοχή του ασθενή. 

        Αυτό αποκρύπτεται συστηματικά.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Ισχύει αυτό που μας είπε ο κύριος Γεωργιάδης, ότι είπατε στη Βουλή, πως εκβιαστήκατε από φαρμακοβιομηχανίες;

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Όχι. Κατ’ αρχήν, ούτε αυτό είναι αληθές. Εγώ δεν είπα ότι εκβιάστηκα από φαρμακευτικές για να αυξήσουμε τις τιμές. 

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Είπατε ότι εκβιαστήκατε για κάποιον άλλο λόγο;

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Ακούστε, υπάρχουν απειλές. Υπήρξαν απειλές έγγραφες και σαφέστατες όλα αυτά τα χρόνια ότι με τη συνολική πολιτική επιβάρυνσης της φαρμακοβιομηχανίας λόγω των αυξημένων επιστροφών των clowback και των rebate είναι μη βιώσιμη η παρουσία ορισμένων ακριβών φαρμάκων, ογκολογικών φαρμάκων, φαρμάκων που αφορούν σοβαρά νοσήματα, είναι μη βιώσιμη η παρουσία τους στην ελληνική αγορά.

        Και επιχειρήθηκε αυτό κάποια στιγμή από κάποιες εταιρίες και κάναμε μια πολύ σημαντική παρέμβαση τότε και σε επίπεδο Συμβουλίου Υπουργών και σε επίπεδο επιτρόπου υγείας στα ευρωπαϊκά όργανα και το αποτρέψαμε.

Δεν είχαμε εκβιασμούς λόγω χαμηλών τιμών. Τα φάρμακα που έχουν χαμηλές τιμές συνήθως αποσύρονται από μόνα τους από την αγορά. Οι εκβιασμοί αν γίνονται και κατά καιρούς έχουν γίνει και τους έχουμε αντιμετωπίσει είναι ενήμεροι για αυτό πολύ καλά και οι σύλλογοι των ασθενών, έχουν γίνει από μεμονωμένες εταιρίες και αφορούσαν την παρουσία ακριβών φαρμάκων.

Δεν ζητούσαν λοιπόν οι εταιρίες αυτές να αυξηθεί η τιμή, ζητούσαν να μειωθεί η επιβάρυνση που έχει προκληθεί λόγω της υπέρβασης της δαπάνης και λόγω των αναγκαστικών επιστροφών που επιβαρύνουν τη φαρμακοβιομηχανία. 

Είναι λοιπόν σύνθετα πράγματα, ακούστε είναι πάρα πολύ σύνθετα πράγματα και δεν μπορούν να προσεγγίζονται με μια τόσο επιτρέψτε μου να πω απλουστευτική και φυσικά δημαγωγική προσέγγιση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Είναι δημαγωγικό να πει ότι δεν έπεσε η φαρμακευτική δαπάνη επί των ημερών σας;

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Δεν έπεσε;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Δεν μειώθηκε εννοεί.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Ναι, ναι, συνολικά.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Ακούστε, το θέμα δεν είναι αν μειώθηκε ή αν αυξήθηκε.  Το θέμα είναι πρώτο αν καλύφθηκε ο κόσμος.  Αυτό είναι το μεγάλο ζήτημα. Και θυμίζω ότι μέχρι το νόμο 4368/16 για την πρόσβαση των ανασφάλιστων ανθρώπων η κάλυψη η φαρμακευτική των ανασφάλιστων πολιτών που είχαν φτάσει κάποια στιγμή να είναι 2,5 και 3 εκατομμύρια πολίτες ήταν ανεπαρκέστατη έως μηδαμινή. 

Και αυτό τώρα έχει αντιμετωπιστεί και ο ανασφάλιστος πολίτης σήμερα μόνο με το ΑΜΚΑ του μπορεί να συνταγογραφείται για τα φάρμακά του, να τα παίρνει από τα ιδιωτικά φαρμακεία και μάλιστα το 1/3 από αυτούς τους πολίτες με χαμηλά εισοδηματικά κριτήρια να τα παίρνουν με μηδενική συμμετοχή.

Αυτό είναι τεράστια παρέμβαση ανακουφιστική για ένα μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας το οποίο είχε περιθωριοποιηθεί και είχε με ένα ακραίο τρόπο ας πούμε φτωχοποιηθεί υγειονομικά. 

Αυτό λοιπόν αντιμετωπίστηκε.  Η δαπάνη ούτως ή άλλως που πληρώνει το κράτος έχει σταθεροποιηθεί λόγω των κλειστών προϋπολογισμών. Δημοσιονομικά δηλαδή η επίπτωση για το κράτος, για τα ασφαλιστικά ταμεία είναι σταθερή αυτά τα χρόνια.  Πληρώνουμε περίπου 2,5 δις το χρόνο.  1.195.000 για τα φάρμακα που αποζημιώνει ο ΕΟΠΥΥ και 550.000.000 περίπου για τα φάρμακα που αποζημιώνει το σύστημα υγείας, τα νοσοκομεία.  Αυτή είναι η δημόσια δαπάνη.

Από εκεί και μετά υπάρχει μια αυξητική τάση των αγορών, δηλαδή η αγορά φαρμάκων είναι περισσότερη διότι αυτό το όριο είναι πάρα πολύ χαμηλό και συμφωνούν οι πάντες σε αυτό.  Φτάσαμε δηλαδή από μια περίοδο ασυδοσίας που ήταν την προηγούμενη δεκαετία και ανυπαρξίας μηχανισμών ελέγχου, στοχοποιήθηκε ο τομέας του φαρμάκου ακριβώς λόγω του πάρτι και λόγω της πλήρους αδιαφάνειας που επικρατούσε σε αυτό το πεδίο.

Στοχοποιήθηκε ο τομέας του φαρμάκου, επιβλήθηκε μια πολύ σκληρή και ασφυκτική πολιτική τις παρενέργειες της οποίας πάμε τώρα να διορθώσουμε.

Εμείς ας πούμε φέτος αυξήσαμε κατά 45.000.000 ευρώ τον κλειστό προϋπολογισμό για το νοσοκομειακό φάρμακο.  Είναι και αυτό δωράκι στη φαρμακοβιομηχανία;  Εμείς θεωρούμε ότι η δαπάνη αυτή ήταν πολύ χαμηλή. 

Και για να έχουμε εγγυημένη πρόσβαση των ασθενών της χώρας μας στα ακριβά, καινοτόμα και αποτελεσματικά φάρμακα είτε αυτά αφορούν τον καρκίνο, είτε αφορούν αυτοάνοσα νοσήματα είτε αφορούν σπάνια νοσήματα, είναι τα λεγόμενα ορφανά φάρμακα τα οποία είναι πανάκριβα, πρέπει να διασφαλίσουμε ένα περιβάλλον που να επιτρέπει την είσοδό τους και την παραμονή τους στην ελληνική αγορά.

Αυτό πάμε να κάνουμε τώρα, να εξορθολογίσουμε το τοπίο το οποίο ήταν πολύ στρεβλό και προβληματικό και αυτό το πράγμα με ένα πολύ, επιτρέψτε μου να πω, χυδαίο πολιτικά τρόπο ευτελίζεται σε μια τέτοιου τύπου προσέγγιση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Πάντως και επί των ημερών σας κύριε Υπουργέ το brain drain των γιατρών είναι μοναδικό στον πλανήτη. Έχουμε λέει μέχρι και θέσεις κενές για ειδικότητες πλέον σε δημόσια νοσοκομεία, φεύγουν όλοι.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Το brain drain να το συζητήσουμε όσο θέλετε.

        Φυσικά είναι αυξημένο. Εδώ όμως συζητάμε το εξής. Υπήρχε σενάριο για Grexit καινοτόμων φαρμάκων από τη χώρα και αυτό το σενάριο αποτράπηκε και σήμερα έχουμε βρει μια ισορροπία και προσπαθούμε αυτήν  να την ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο με αυτήν την παρέμβαση, όπου θα διασφαλίζεται η παρουσία στην ελληνική αγορά και φθηνών αποτελεσματικών φαρμάκων και άρα θα σταματήσουμε το φαινόμενος της απόσυρσής τους και της υποκατάστασής τους με νέα ακριβότερα φάρματα, τα οποία επιβαρύνουν περισσότερο και τον προϋπολογισμό της χώρας, αλλά και την τσέπη του πολίτη και επίσης, διασφαλίζουμε ότι θα υπάρχει πλαίσιο που να μπορούν να έρχονται τα ακριβά φάρμακα, βεβαίως για πρώτη φορά μέσα από ένα μηχανισμό όμως αξιολόγησης και διαπραγμάτευσης της τιμής τους.

        Αυτή είναι η μεγάλη αλλαγή που έχει συμβεί στο χώρο της φαρμακευτικής πολιτικής. Έχουμε πλέον μηχανισμό ,η λεγόμενη Επιτροπή HΤA, είναι μία Επιτροπή που αξιολογεί την προστιθέμενη θεραπευτική αξία κάθε νέου φαρμάκου.

        Υπάρχει μετά Επιτροπή Διαπραγμάτευσης που διαπραγματεύεται με τις εταιρείες μία πιο προσιτή τιμή και φυσικά έχουμε για πρώτη φορά στο σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης πάνω από 60 θεραπευτικά πρωτόκολλα και άρα διασφαλίζουμε και την ορθολογική χρήση αυτών των νέων φαρμάκων και όχι την ανεξέλεγκτη συνταγογράφησή τους όπως γινόταν στο παρελθόν.

        Άρα, έχουμε θωρακίσει το σύστημα και προσπαθούμε τώρα να πάμε στη νέα μεταμνημονιακή περίοδο, να κάνουμε μια παρέμβαση μακροπρόθεσμης σταθερότητας και βιωσιμότητας του συστήματος, η οποία να είναι κοινά συμφωνημένη με όλους.

        Νομίζω λοιπόν ότι αυτό δίνει ασφάλεια και στον ασθενή πρωτίστως, γιατί μπορεί και ξέρει με αυτόν τον τρόπο, ότι τα αναγκαία φάρμακα θα είναι διαθέσιμα για να καλύψουν τις ανάγκες του.

        Αυτός είναι ο στόχος αυτής της παρέμβασης και προφανώς δεν είναι στόχος να δώσουμε δωράκια στις εταιρείες.  Στην αρχή μας λέγανε ότι δίνουμε δωράκια στις πολυεθνικές, μετά μας είπανε ότι δίνουμε και στις εγχώριες.

        Φαίνεται ότι κάποιοι έχουν συνηθίσει η διαπραγμάτευση και οι ρυθμίσεις και η διαμόρφωση ενός πλαισίου συνεργασίας με εταιρείες, να είναι αντικείμενο οικονομικής συναλλαγής.

        Εμείς πάμε σε μία..

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Αναφέρεστε εμμέσως και στην υπόθεσης της NOVARTIS τώρα κύριε Υπουργέ;

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Μα, κοιτάξτε τώρα, όλα αυτά, όλη αυτή η συζήτηση κύριε Σκουρή, ειλικρινά τώρα, στοιχειωδώς, όποιος γνωρίζει τα πράγματα και τα παρακολουθεί, καταλαβαίνει ότι είναι ένας πολιτικός αντιπερισπασμός, ακριβώς για να αποδοθεί μία μομφή ας πούμε, σε μία κυβέρνηση η οποία για πρώτη φορά είχε την ισχυρή πολιτική βούληση να διερευνήσει το χώρο της υγείας και του φαρμάκου και να αποδώσει, αν υπάρχουν, ποινικές ευθύνες σε πολιτικά πρόσωπα, σε κρατικούς λειτουργούς, σε υπηρεσιακά στελέχη.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Πάντως, μέχρι τώρα αυτό δεν έχει γίνει. Δηλαδή, έχουν ανοίξει πολλά μαύρα κουτιά, αλλά δεν…

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Μόνο που τη διερεύνηση δεν την κάνει η κυβέρνηση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Σαφώς.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Την  κάνει η δικαιοσύνη.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Αλλά, έχετε πει πάρα πολλά, τα οποία μέχρι στιγμής..

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Είναι ένα θεσμικό με τα γνωστά προβλήματα που έχει και τις καθυστερήσεις και τη δυσκολία που κινούνται αυτές οι υποθέσεις, όχι μόνο στη χώρα μας, αλλά και διεθνώς.

        Αλλά, για πρώτη φορά αυτή η υπόθεση, της διερεύνησης ενός πεδίου ασυδοσίας, αδιαφάνειας και ανομίας, που ξέρει όλος ο κόσμος ότι υπήρχε στον τομέα του φαρμάκου, δεν πάει κάτω από το χαλί, δεν υπάρχει μια διαχρονική ασυλία. Υπάρχει μια βούληση αυτό να διερευνηθεί.

        Αυτό είναι η ουσία.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Εσείς πιστεύετε ότι θα προκύψουν στοιχεία στο τέλος; Γιατί μέχρι στιγμής δεν βλέπουμε κάτι.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Κοιτάξτε, ακούστε τώρα, ενδείξεις υπάρχουν. Τώρα αν θα μπορέσει να τεκμηριωθεί η ενοχή πολιτικών προσώπων, γιατί περί αυτού πρόκειται, πραγματικά δεν μπορώ να το ξέρω, ούτε μπορώ να το προδικάσω και θα σας πω και κάτι.

        Μακάρι να μην προκύψει, γιατί νομίζω ότι αρκετή ανυποληψία έχει δεχθεί το πολιτικό σύστημα. Το θέμα είναι να θωρακίσουμε θεσμικά το σύστημα, έτσι ώστε να μη διαιωνίζεται αυτή η κατάσταση και αυτό που σας είπα πριν, ότι ακριβώς εκεί έχουμε επικεντρώσει τις προσπάθειές μας τον τελευταίο καιρό.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Κύριε Υπουργέ, όταν υπάρχουν τόσες πολλές καταγγελίες και δεν προκύπτει κάποια τεκμηρίωση στην πορεία, η ανυποληψία μεγαλώνει. Δεν ισχύει αυτό που λέτε ότι μακάρι να μην προκύψουν αποδείξεις.

        Έχετε πει πάρα πολλά πράγματα για τους πολιτικούς σας αντιπάλους. Και τώρα το είπατε ξανά ,ότι υπήρχε ένα πεδίο ασυδοσίας και αδιαφάνειας. Ποιοι συμμετείχαν; Οι προηγούμενοι Υπουργοί.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Αυτό κοιτάξτε, το πεδίο υπήρχε. Αυτό είναι αδιαμφισβήτητο. Οι πολιτικές ευθύνες επίσης είναι αδιαμφισβήτητες. Είναι αυταπόδεικτες. Όταν δηλαδή κάτω από τη μύτη σου, από την πολιτική σου μύτη εξελίσσεται ένα πάρτι στον τομέα της υγείας και του φαρμάκου, κάνει πικ η φαρμακευτική δαπάνη τη δεκαετία  του 2000 – 2010 και φτάνει τα 5,5 δις μόνο η δαπάνη των ιδιωτικών φαρμακείων, αντιλαμβάνεστε ότι κάτι δεν πάει καλά στην εποπτεία του συστήματος.  Άρα υπάρχει πολιτική ευθύνη.

Από εκεί και μετά αν αυτό σημαίνει και συναλλαγή απευθείας οικονομική συναλλαγή πολιτικών προσώπων με επιμέρους επιχειρηματικά συμφέροντα είναι μια άλλη συζήτηση.  Αυτό είναι μια άλλη συζήτηση και είναι ένα άλλο θέμα το οποίο τώρα διερευνάται.

Δεν μπορώ να έχω εγώ αυτή τη στιγμή εικόνα για το που φτάνουν οι έρευνες. Δεν ασχολείται..

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Ναι, πάντως με τον τρόπο που αντιμετωπίζετε και την υπόθεση Novartis και του ΚΕΕΛΠΝΟ δημιουργήθηκαν πολύ μεγάλες προσδοκίες.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Κοιτάξτε, στο ΚΕΕΛΠΝΟ επιτρέψτε μου να πω ότι και εκεί είχαμε ένα πεδίο που ήταν η επιτομή της διαπλοκής με συμφέροντα, με πελατειακά συστήματα κλπ. 

        Εκεί λοιπόν ασκήθηκε ο έλεγχος που έπρεπε, τα πορίσματά του πήραν το δρόμο τους προς τη δικαιοσύνη και το πιο σημαντικό, αυτό το οποίο κάναμε τις προηγούμενες μέρες είναι ότι αναδιοργανώσαμε θεσμικά αυτό το πολύ κρίσιμο για την προστασία της δημόσιας υγείας δημόσιο φορέα. 

Δηλαδή πήγαμε σε έναν νέο οργανισμό, τον Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας τον ΕΟΔΥ ο οποίος πλέον είναι νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου και όχι ιδιωτικού δικαίου, υπάρχουν όλες οι δικλείδες ασφαλείας, εποπτείας και ελέγχου όπως και όλοι οι υπόλοιποι δημόσιοι φορείς και διασφαλίζουμε τις θέσεις εργασίας του προσωπικού.

Αυτός είναι εγγυημένος σε κάθε περίπτωση, θα αξιολογηθούν οι πραγματικές ανάγκες, θα υπάρξει ένα νέο οργανόγραμμα, ένας νέος εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας, θα έχουμε ένα σύγχρονο πραγματικά δημόσιο φορέα για την υπόθεση της προστασίας της δημόσιας υγείας αντίστοιχο με τα ευρωπαϊκά πρότυπα ο οποίος θα μπορεί να έχει και την απαραίτητη ευελιξία για να παρεμβαίνει αποτελεσματικά όταν υπάρχουν σοβαρές κρίσεις που αφορούν τη δημόσια υγεία, επιδημίες, λοιμώξεις κλπ.

Αυτό νομίζω ότι οφείλει να κάνει κάθε πολιτική ηγεσία και κάθε Κυβέρνηση που δεν την ενδιαφέρει απλώς να σκανδαλολογεί αλλά την ενδιαφέρει να εξυγιάνει και να θωρακίσει το σύστημα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Ακροατής μας μας ζητάει να σας ρωτήσουμε αν έχετε κάτι περισσότερο για το πρόγραμμα των 4.000 στην υγεία προσλήψεων προφανώς εννοεί μέσω του ΟΑΕΔ.

        Οι περισσότεροι μόλις μπήκαμε στον τρίτο χρόνο μετά και τη νέα ανανέωση θα είναι ο τελευταίος;

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Κοιτάξτε, αυτό τώρα είναι μια συζήτηση την οποία έχουμε ξεκινήσει σιγά-σιγά στη νέα μεταμνημονιακή φάση. 

Για αυτό το λόγο πριν από λίγο καιρό αναγνωρίζοντας δηλαδή το γεγονός ότι σήμερα πάγιες και διαρκείς ανάγκες του συστήματος καλύπτονται με συμβασιούχους και η συμβολή των ανθρώπων αυτών που προσλήφθηκαν μέσα από αυτό το ειδικό πρόγραμμα του ΟΑΕΔ που ήταν περίπου 4000 ήταν πολύ σημαντική διότι κάλυψαν επείγουσες ανάγκες και κενά στο σύστημα υγείας σε όλη τη χώρα, αυτό το οποίο κάναμε λοιπόν πριν από λίγες μέρες είναι μαζί με την κυρία Ξενογιαννακοπούλου ανακοινώσαμε ένα πρόγραμμα κάλυψης αναγκών στο σύστημα υγείας με μόνιμο τρόπο σε βάθος τετραετίας.  Αρχής γενομένης από το 2019.

Είπαμε δηλαδή ότι για να καλύψουμε τις αποχωρήσεις από το σύστημα και να καλύψουμε και ανάγκες που σήμερα αντιμετωπίζονται μέσω συμβάσεων χρειάζεται ένα πλάνο 10.000 προσλήψεων σε βάθος τετραετίας εκ των οποίων περίπου οι 4000 θα είναι γιατροί και οι υπόλοιποι θα είναι νοσηλευτές και άλλο υγειονομικό προσωπικό.

Φέτος ετοιμάζουμε την πρώτη δέσμη που αφορά το 2019 που θα είναι 1000 γιατροί και 1500 λοιποί εργαζόμενοι. Θέλουμε λίγο πριν το Πάσχα ή αμέσως μετά το Πάσχα να είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε σε αυτή την προκήρυξη και η απάντηση λοιπόν στους εργαζόμενους του ΟΑΕΔ είναι ότι σχεδιάζοντας σε μια μακροπρόθεσμη βάση την κάλυψη των αναγκών του συστήματος θα δώσουμε τη δυνατότητα σε σημερινούς συμβασιούχους να διεκδικήσουν με βάση την προϋπηρεσία τους, με βάση την προϋπηρεσία τους, με βάση τα προσόντα τους με αξιοκρατία και με αξιοπρέπεια μια μόνιμη θέση στο σύστημα υγείας. 

Αυτό θα είναι μια ανοιχτή διαδικασία βεβαίως, δεν μπορεί να γίνει αυτόματη μετατροπή συμβάσεων σε συμβάσεις ας πούμε ορισμένου χρόνου, να μονιμοποιηθούν δηλαδή αλλά τους το έχουμε εξηγήσει ότι αυτή είναι η προοπτική.

Μέσα από μόνιμες θέσεις που θα προκηρύσσονται στο επόμενο διάστημα να καλύπτουμε ανάγκες που πραγματικά είναι πολύ ζωτικές και που όλοι καταλαβαίνουν ότι τα χρόνια της κρίσης επιδείνωσαν γιατί πάντα είχε προβλήματα το σύστημα υγείας, όμως αυτά τα χρόνια τα μνημονιακά και λόγω των περιορισμών και των μέτρων λιτότητας πραγματικά υπέστη μια πολύ σημαντική υποχώρηση, υπάρχουν ακόμα ανοιχτές πληγές που πρέπει στο αμέσως επόμενο διάστημα να επιταχύνουμε την επούλωσή τους.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Να σας ευχαριστήσουμε πάρα πολύ κύριε Υπουργέ.

Κος ΞΑΝΘΟΣ:

Να είστε καλά και εγώ σας ευχαριστώ.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Ο κύριος Ανδρέας Ξανθός Υπουργός Υγείας και Βουλευτής Ρεθύμνου του κυβερνώντος κόμματος.  Διαφημίσεις και επανερχόμαστε.

 

 

 

 

*****************

 


επιστροφή