Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024

Εισαγωγή σε Αγωνίσματα Πισίνας Αθλητικής Ναυαγοσωστικής

04/07/2015

ΕΝΟΤΗΤΑ 6:

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΕ ΑΓΩΝΙΣΜΑΤΑ ΠΙΣΙΝΑΣ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΙΚΗΣ

Γενικές Πληροφορίες

  • Η Αθλητική Ναυαγοσωστική (ΑθΝα) δεν είναι νέο άθλημα. Παρόμοια πρωταθλήματα διοργανώθηκαν για αρκετές δεκαετίες από τους δύο διεθνείς οργανισμούς, το World Life Saving (WLS) και το Federation Internationale de Sauvetage (FIS).
  • Το International Lifesaving Federation (ILS) είναι η παγκόσμια διοικητική αρχή της αθλητικής ναυαγοσωστικής.
  • Το ILS leads, υποστηρίζει και συνεργάζεται με εθνικούς και διεθνείς οργανισμούς ΑθΝα.
  • Κάθε 2 χρόνια, το ILS οργανώνει τους Παγκόσμιους Αγώνες ΑθΝα, "Rescue".
  • Εθνικοί και διεθνείς οργανισμοί που οργανώνουν πρωταθλήματα, φαίνονται εδώ.
  • Δες τα αποτελέσματα εθνικών ομάδων, παγκοσμίων αγώνων, FIS World Championships, World Games, Ευρωπαϊκά Πρωταθλήματα, Ευρωπαϊκά Πρωταθλήματα Ανοιχτής Θαλάσσης, Ευρωπαϊκά Πρωταθλήματα Νέων.
  • Κάνε κλικ εδώ για ρεκόρ ΑθΝα.
  • Διάβασε το ILS Competition Manual, κανόνες Anti-Doping και τις Αγωνιστικές Κυρώσεις.
  • Οι Κοινοπολιτειακοί Αγώνες είναι διοργάνωση ΑθΝα του Royal Life Saving Society.
  • Κάνε κλικ εδώ για να βρεις σημαντικό υλικό γύρω από την ΑθΝα.
  • Για να αποκτήσεις επιπλέον ενημέρωση και την ευκαιρία προπόνησης, κάνε κλικ εδώ.
  • Για να γίνεις προπονητής, κριτής/χρονομέτρης ΑθΝα, κάνε κλικ εδώ.
  • Οι παρακάτω παράγραφοι περιγράφουν τα αγωνίσματα ΑθΝα σε πισίνα.

Κολύμβηση μετ' Εμποδίων 200μ και 100μ

Με το άκουσμα του ηχητικού σήματος ο αγωνιζόμενος βουτάει στο νερό, κολυμπάει την απόσταση των 200μ περνώντας 8 φορές κάτω από τα βυθισμένα εμπόδια μέχρι να ακουμπήσει τον τοίχο τερματισμού στο τέλος της πισίνας. Με το άκουσμα του ηχητικού σήματος ο αγωνιζόμενος βουτάει στο νερό, κολυμπάει την απόσταση των 100μ περνώντας 4 φορές κάτω από τα βυθισμένα εμπόδια μέχρι να ακουμπήσει τον τοίχο τερματισμού στο τέλος της πισίνας. Για όλα τα αγωνίσματα που περιγράφονται παραπάνω: Ο αγωνιζόμενος μετά τη βουτιά στο νερό, πρέπει να αναδυθεί (α) πριν από το εμπόδιο, (β) αφού περάσει το εμπόδιο, και (γ) μετά την στροφή στον τοίχο και πριν περάσει κάτω από το εμπόδιο. Ο αγωνιζόμενος μπορεί να κλωτσήσει τον πυθμένα κατά την ανάδυση περνώντας κάτω από το εμπόδιο. «Ανάδυση» σημαίνει πως το κεφάλι του αγωνιζόμενου σχίζει το οριζόντιο επίπεδο της επιφάνειας του νερού. Κολύμβηση μέσα από ή πρόσκρουση με το εμπόδιο, είναι αγωνιστική συμπεριφορά που δεν οδηγεί σε αποκλεισμό.

Μεταφορά Ανδρεικέλου 50μ

Με την εκκίνηση με βουτιά μετά από το ηχητικό σήμα, ο αγωνιζόμενος κολυμπάει 25μ ελεύθερο και μετά καταδύεται για να ανασύρει το βυθισμένο ανδρείκελο μέσα στην ζώνη των 5μ από τη γραμμή εκκίνησης. Ο αγωνιζόμενος μετά μεταφέρει το ανδρείκελο με σκοπό να αγγίξει τον τοίχο τερματισμού της πισίνας. Ο αγωνιζόμενος μπορεί να πατήσει τον πυθμένα για να αναδυθεί με το ανδρείκελο.

Μικτή Διάσωση 100μ

Με μία βουτιά στην εκκίνηση κατά το άκουσμα του ηχητικού σήματος, ο αγωνιζόμενος κολυμπάει 50μ ελεύθερο και έπειτα γυρίζει, βουτάει, και κολυμπάει κάτω από το νερό κατευθυνόμενος προς το βυθισμένο ανδρείκελο που βρίσκεται σε απόσταση 17,5μ από τον τοίχο στροφής. Ο αγωνιζόμενος φέρνει στην επιφάνεια το ανδρείκελο σε ευθεία 5μ από το σημείο που το περισυνέλεξε, και έπειτα το μεταφέρει για την υπολειπόμενη απόσταση ώστε να αγγίξει τον τοίχο του τερματισμού. Οι αγωνιζόμενοι μπορούν να αναπνέουν κατά τη διάρκεια του αγωνίσματος αλλά όχι από την στιγμή που θα ακουμπήσουν το τοίχο στροφής και μέχρι να αναδυθούν με το ανδρείκελο. Οι αγωνιζόμενοι μπορούν να κλωτσήσουν τον πυθμένα καθώς αναδύονται με το ανδρείκελο για να πάρουν ώθηση.

Μεταφορά Ανδρεικέλου με Πέδιλα 100μ

Με μία βουτιά κατά την εκκίνηση στο άκουσμα του ηχητικού σήματος, ο αγωνιζόμενος κολυμπάει 50 μ ελεύθερο με βατραχοπέδιλα και έπειτα ανακτά το βυθισμένο ανδρείκελο και το ανεβάζει στην επιφάνεια εντός 10μ από την ευθεία του τοίχου στροφής. Ο αγωνιζόμενος κουβαλάει το ανδρείκελο έως ότου αγγίξει τον τοίχο τερματισμού της πισίνας. Ο αγωνιζόμενος δε χρειάζεται να αγγίξει τον τοίχο στροφής της πισίνας. Ο αγωνιζόμενος μπορεί να πάρει φόρα από τον πάτο της πισίνας καθώς αναδύεται με το ανδρείκελο.

Ρυμούλκηση Ανδρεικέλου με Πέδιλα 100μ

Με μία βουτιά από τον βατήρα εκκίνησης κατά το άκουσμα του εναρκτήριου ηχητικού σήματος, ο αγωνιζόμενος κολυμπάει 50μ ελεύθερο με το σωσίβιο και τα βατραχοπέδιλα. Αφού ακουμπήσει τον τοίχο στροφής, και σε απόσταση 5μ από το σημείο ανάκτησης του ανδρεικέλου, ο αγωνιζόμενος βάζει σε σωστή θέση το σωσίβιο γύρω από το ανδρείκελο και το ρυμουλκεί μέχρι το τέλος. Ο αγώνας ολοκληρώνεται μόλις ο αγωνιζόμενος ακουμπήσει τον τοίχου τερματισμού της πισίνας.

Υπερδιασώστης 200μ

Με μία βουτιά στην έναρξη κατά το άκουσμα του ηχητικού σινιάλου, ο αγωνιζόμενος κολυμπάει 75μ ελεύθερο και έπειτα βουτάει για να ανακτήσει το βυθισμένο ανδρείκελο. Ο αγωνιζόμενος φέρνει στην επιφάνεια το ανδρείκελο, εντός της ζώνης των 5μ από το σημείο ανάκτησής του, και το μεταφέρει μέχρι τον τοίχο στροφής. Αφού αγγίξει τον τοίχο, τότε ελευθερώνει το ανδρείκελο. Μέσα στο νερό, ο κολυμβητής τοποθετεί πάνω του τα βατραχοπέδιλα και το σωσίβιο και κολυμπάει 50μ ελεύθερο. Αφού αγγίξει τον τοίχο, και εντός της ζώνης των 5μ από το σημείο ανάκτησης του ανδρεικέλου, ασφαλίζει σωστά το σωσίβιο γύρω από το ανδρείκελο και το ρυμουλκεί μέχρι το τέλος. Ο αγώνας ολοκληρώνεται μόλις ο αγωνιζόμενος ακουμπήσει τον τοίχο τερματισμού της πισίνας.


Ρίψη Σχοινιού 12μ

Σε αυτό το αγώνισμα, ο αγωνιζόμενος πετάει ελαφρύ σχοινί σε άλλο μέλος της ομάδας που βρίσκεται στο νερό, κοντά στην πλευρά μιας άκαμπτης μπάρας που βρίσκεται σε απόσταση 12μ από τον τοίχο τερματισμού. Ο αγωνιζόμενος τραβάει το σκοινί που κρατάει το θύμα προς τον τοίχο του τερματισμού.

Σκυταλοδρομία Ανδρεικέλου 4 x 25 m

Τέσσερεις αγωνιζόμενοι (με τη σειρά) μεταφέρουν ένα ανδρείκελο 25μ περίπου:

v 1Ος Αγωνιζόμενος: Ξεκινά μέσα στο νερό κρατώντας το ανδρείκελο με το ένα χέρι (με το στόμα ή τη μύτη πάνω από την επιφάνεια) και την άκρη της πισίνας ή τον βατήρα με το άλλο χέρι. Κατά το ακουστικό σήμα, ο αγωνιζόμενος μεταφέρει το ανδρείκελο και το παραδίδει στον δεύτερο διαγωνιζόμενο, μέσα στα 4μ της ζώνης μεταβίβασης, σε σημείο ανάμεσα στο 23ο με 27ο μέτρο της διαδρομής.

v 2Ος Αγωνιζόμενος: Μεταφέρει το ανδρείκελο ώστε να αγγίξει την άκρη της στροφής και έπειτα παραδίδει το ανδρείκελο στον τρίτο αγωνιζόμενο που ακουμπάει την άκρη της στροφής ή τον βατήρα με τουλάχιστον το ένα χέρι. Ο τρίτος αγωνιζόμενος μπορεί να αγγίξει το ανδρείκελο μόνο εφόσον ο δεύτερος ακουμπήσει την άκρη της στροφής.

v 3Ος Αγωνιζόμενος: Μεταφέρει το ανδρείκελο και το μεταβιβάζει στον τέταρτο στη ζώνη μεταβίβασης σε σημείο ανάμεσο στο 73ο και 77ο μέτρο της διαδρομής.

v 4Ος Αγωνιζόμενος: Ολοκληρώνει το αγώνισμα μεταφέροντας το ανδρείκελο έως ότου ακουμπήσει τον τοίχο του τερματισμού με οποιοδήποτε μέρος του σώματός του.

v Οι αγωνιζόμενοι πρέπει να παραμείνουν στο νερό, στους διαδρόμους τους, μέχρι ο διαιτητής να σφυρίξει την λήξη του αγώνα.

v Μόνο οι εισερχόμενοι και εξερχόμενοι αγωνιζόμενοι μπορούν να συμμετάσχουν στην μεταβίβαση του ανδρεικέλου.

v Οι αγωνιζόμενοι δε μπορούν να ελευθερώσουν το ανδρείκελο μέχρι να το πιάσει ο επόμενος αγωνιζόμενος (δηλ. το ένα χέρι του κάθε αγωνιζόμενου πρέπει να βρίσκεται σε επαφή με το ανδρείκελο).

v Η περιοχή της έναρξης και της ανταλλαγής του ανδρεικέλου πρέπει να υποδεικνύονται από σημαίες: (α) στην έναρξη, 5μ από τον τοίχο της πισίνας, (β) στη μέση της πισίνας, δύο σχοινιά με σημαίες μεταξύ του 23ου με 27ου μέτρου από την αρχή, σε ύψος 1,5-2μ πάνω από την επιφάνεια, και (γ) στον τοίχο στροφής – 5 μ από τον τοίχο της πισίνας.

v Οι αγωνιζόμενοι μπορούν να λάβουν ώθηση από τον πυθμένα στην περιοχή της αλλαγής της σκυτάλης.

v Στην έναρξη, οι αγωνιζόμενοι δεν κρίνονται με βάση τα κριτήρια «μεταφοράς του ανδρεικέλου» μέσα στην περιοχή της αφετηρίας. Τα κριτήρια αυτά εφαρμόζονται στην ζώνη τερματισμού κατά το τελείωμα της σκυταλοδρομίας.

v Οι αγωνιζόμενοι δεν κρίνονται εντός της ζώνης μεταβίβασης του ανδρεικέλου με βάση το κριτήριο «μεταφορά του ανδρεικέλου».

Σκυταλοδρομία μετ' Εμποδίων 4 x 50m

Με μία βουτιά κατά το άκουσμα του ηχητικού σήματος, ο πρώτος αγωνιζόμενος κολυμπάει 50μ ελεύθερο περνώντας κάτω από δύο εμπόδια. Μόλις αγγίξει τον τοίχο στροφής, ο δεύτερος, ο τρίτος και ο τέταρτος επαναλαμβάνουν τη διαδικασία ο καθένας με τη σειρά του. Οι αγωνιζόμενοι αναδύονται μόλις βουτήξουν, πριν το πρώτο εμπόδιο και έπειτα από το πέρασμά τους κάτω από κάθε εμπόδιο. «Ανάδυση» σημαίνει πως το κεφάλι του αγωνιζόμενου διασχίζει την επιφάνεια του νερού. Οι αγωνιζόμενοι μπορούν να λάβουν ώθηση από τον πυθμένα καθώς αναδύονται μετά από κάθε εμπόδιο. Η πρόσκρουση ή η αναπήδηση με οποιοδήποτε άλλο τρόπο ενός εμποδίου είναι αγωνιστική συμπεριφορά που δεν οδηγεί σε αποκλεισμό. Ο πρώτος, ο δεύτερος και ο τρίτος αγωνιζόμενος πρέπει να εγκαταλείψουν το νερό αφού ολοκληρώσουν την «κούρσα» τους στη σκυταλοδρομία και χωρίς να παρεμποδίσουν τους άλλους διαγωνιζόμενους. Επιπλέον δεν επιτρέπεται να εισέλθουν ξανά στο νερό.

Μικτή Σκυταλοδρομία 4 x 50m

Το αγώνισμα πραγματοποιείται ως εξής:

v Κατά το άκουσμα του ηχητικού σήματος, με μία βουτιά ο 1ος αγωνιζόμενος κολυμπάει 50μ χωρίς βατραχοπέδιλα.

v Αφού ο 1ος αγωνιζόμενος ακουμπήσει τον τοίχο, με μία βουτιά ο 2ος κολυμπάει 50μ με βατραχοπέδιλα.

v Αφού ο 2ος ακουμπήσει τον τοίχο, με μία βουτιά ο 3ος κολυμπάει 50μ ελεύθερο μεταφέροντας ένα σωσίβιο. Ο 3ος αγωνιζόμενος ακουμπά τον τοίχο της στροφής.

v Ο 4ος αγωνιζόμενος βρίσκεται εντός του νερού φορώντας βατραχοπέδιλα με το ένα τουλάχιστον χέρι να ακουμπά τον τοίχο στροφής.

v Ο 4ος αγωνιζόμενος τοποθετεί πάνω του τον μαύρο ιμάντα του σωσίβιου και ο 3ος παίζοντας το ρόλο του θύματος, κρατά με τα δυο του χέρια το σωσίβιο καθώς ρυμουλκείται για 50μ από τον 4ο μέχρι το τέλος.

v Και οι δυο τους πρέπει να αποχωρήσουν από τον τοίχο στροφής. Το θύμα πρέπει να βρίσκεται σε επαφή με το σωσίβιο προτού περάσουν την ζώνη των 5μ.

v Ο αγώνας ολοκληρώνεται τη στιγμή που ο 4ος αγωνιζόμενος αγγίζει τον τοίχο του τερματισμού με το θύμα να βρίσκεται σε επαφή με το σωσίβιο.

v Το θύμα μπορεί να κάνει ποδιές καθώς ρυμουλκείται, αλλά καμία άλλη βοήθεια δεν επιτρέπεται.

v Το θύμα πρέπει να κρατηθεί από το κύριο μέρος του σωσιβίου, και όχι από το σχοινί ή τη ζώνη ασφαλείας.

v Το θύμα κρατά με τα δυο του χέρια το σωσίβιο καθώς ρυμουλκείται, όμως μπορεί να μετακινήσει τα χέρια του κατά τη ρυμούλκηση, δίχως αποκλεισμό.

v Ο 4ος αγωνιζόμενος πρέπει να ακουμπά το ένα του χέρι στον τοίχο της στροφής. Μόλις ο 3ος ακουμπήσει τον τοίχο, ο 4ος μπορεί να σπρωχθεί με το χέρι, τον ώμο και το πόδι.

v Ο 1ος και ο 2ος πρέπει να εγκαταλείψουν το νερό μόλις τελειώσουν την κούρσα τους στη σκυταλοδρομία δίχως να ενοχλούν τους υπόλοιπους διαγωνιζόμενους. Ο 1ος και ο 2ος δε μπορούν να μπουν ξανά στο νερό.

Σκυταλοδρομία Ρίψης Σκοινιού 4 x 12m

Ο 1ος αγωνιζόμενος της ομάδας στέκεται στην άκρη της πισίνας κρατώντας το τέλος του σκοινιού. Τα άλλα τρία μέλη της ομάδας είναι στο νερό σε ένα σταυρωτό σκοινί 12μ μακριά. Ο 2ος αγωνιζόμενος βρίσκεται μπροστά από το σκοινί με το ένα χέρι στον κόμπο του σκοινιού και το άλλο χέρι στο σκοινί που δίνεται το οποίο εκτείνεται πάνω και πέρα από τον κόμπο του σκοινιού. Με το σήμα εκκίνησης, ο 1ος αγωνιζόμενος τυλίγει το σκοινί και το πετάει στον 2ο αγωνιζόμενο ο οποίος κρατάει το σκοινί και με τα δύο χέρια και ρυμουλκείται μέσα στο νερό. Φτάνοντας στην άκρη, ο 2ος αγωνιζόμενος πρέπει να αγγίξει το τέλος της πισίνας. Ο 1ος αγωνιζόμενος μετά μπαίνει στο νερό πίσω από την γραμμή του σταυρού για να γίνει αυτός που θα πιάσει τον 4ο διαγωνιζόμενο. Ο 3ος αγωνιζόμενος αντικαθιστά τον 2ο αγωνιζόμενο μπροστά από το σκοινί-σταυρό. Ο 2ος αγωνιζόμενος τότε τυλίγει το σκοινί και το πετάει στον 3ο διαγωνιζόμενο, ο οποίος κρατά το σκοινί και με τα δύο χέρια και σέρνεται (τραβιέται) μέσα στο νερό μέχρι να αγγίξει το τέλος της πισίνας. Το αγώνισμα συνεχίζεται με τον ίδιο τρόπο όπως παραπάνω για τον 3ο και 4ο διαγωνιζόμενο. Το αγώνισμα τελειώνει όταν αυτός που πιάσει το σχοινί για τον 4ο αγωνιζόμενο αγγίξει το τέλος της πισίνας.

Πηγή: International Life Saving Federation.


ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ

Έχεις διαβάσει την ενότητα “Εισαγωγή στα Αγωνίσματα Αθλητικής Ναυαγοσωστικής Πισίνας”. Σπουδαία! Τώρα, γιατί δεν αφιερώνεις άλλα 20 λεπτά, για να απαντήσεις σε μερικές ερωτήσεις, ώστε να διαπιστώσεις το επίπεδο κατανόησής σου; Αν απαντήσεις σωστά, θα λάβεις Βεβαίωση Επίτευξης. Για να ξεκινήσεις, κάνε κλικ εδώ.