Τρίτη, 06 Δεκεμβρίου 2022

Ομιλία Υπουργού Υγείας Θάνου Πλεύρη στη Βουλή

29/09/2022
Ομιλία Υπουργού Υγείας Θάνου Πλεύρη στη Βουλή

Ομιλία του Υπουργού Υγείας Θάνου Πλεύρη στην Ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο "Σύσταση και οργάνωση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «ΕΝΩΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΑΚΤΙΝΟΛΟΓΙΑΣ - ΑΚΤΙΝΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ» (Ε.Τ.Α.Α.Ε.), ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας και λοιπές διατάξεις"

«Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, άκουσα διάφορα σε όλο αυτό το διάστημα και προσπάθησα να μην αντιδράσω, παρά μόνο όταν προσωποποιήθηκε στο θέμα του πόθεν έσχες και της μητέρας μου.

Άκουσα και χαρακτηρισμούς από ανθρώπους που πραγματικά αισθάνομαι πολύ άνετα όταν με υβρίζουν, διότι η άποψή μου και από τη γνώμη τους και την εκτίμησή τους είναι τέτοια που θα ανησυχούσα αν ποτέ μιλούσανε θετικά για εμένα, όπως είναι ο κύριος Πολάκης.

Ο οποίος βέβαια δεν είναι εδώ πέρα να πάρει απαντήσεις. Ελπίζω να τις ακούσει και το βράδυ σε κανένα τραπέζι να βρίσκεται και να δώσει και τις αντίστοιχες απαντήσεις μέσω του Facebook αφού δεν μπορεί να βρίσκεται στη Βουλή και να ακούσει τις απαντήσεις.

Σήμερα βέβαια όλοι μας αδικούμε ένα νομοσχέδιο το οποίο είναι πολύ σημαντικό και αυτό το νομοσχέδιο έχει να κάνει με το γεγονός ότι άνθρωποι, τεχνολόγοι ακτινολόγοι που πλέον των 40 ετών θέλουν να έχουν ένα φορέα νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου και δεν έγινε ποτέ, γίνεται τώρα.

Και είναι οι άνθρωποι οι συγκεκριμένοι που βρίσκονται αντίστοιχα στην πρώτη γραμμή της μάχης και στο δημόσιο σύστημα υγείας πρωτίστως και στον ιδιωτικό τομέα, είναι οι άνθρωποι που πολλές φορές δεν τους έχουμε στο μυαλό μας ότι είναι στην πρώτη γραμμή, αλλά αυτοί ουσιαστικά στηρίζουνε μαζί με το ιατρικό και το νοσηλευτικό προσωπικό το σύστημα υγείας.

Και ήταν δυστυχώς ένας κλάδος ο οποίος δεν είχε τιμηθεί με τη μορφή του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου, ώστε να είναι ισότιμος συνομιλητής της πολιτείας, να μπορεί να διεκδικεί τα επαγγελματικά του δικαιώματα.

Μιλάμε για χιλιάδες ανθρώπους που σήμερα βλέπουν ότι ένα πάγιο αίτημά τους γίνεται πραγματικότητα και επιμένω σε αυτό, ότι η χρονική διάρκεια δεν είναι κάτι που σε παραπέμπει σε 3 – 4 ή 5 χρόνια. Παραπέμπει σε 40 χρόνια.

Άρα, με ευκαιρία αυτού του νομοσχεδίου που πολύ λίγες παρατηρήσεις είχε, κατά βάση όλα τα κόμματα στήριξαν το νομοσχέδιο. Θα αναφερθώ σε μία ουσιαστικά παρατήρηση που έχει γίνει για τους Δ.Ε.

Σε όλα τα άλλα ουσιαστικά υπήρξε κοινή θέση ως προς τις διατάξεις. Τουλάχιστον από αυτό εδώ το βήμα να ευχαριστήσουμε όλους αυτούς τους ανθρώπους, ακτινολόγους και τεχνολόγους που βρίσκονται στο σύστημα υγείας και δίνουν καθημερινό αγώνα και σε ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες και εκ της φύσεως του επαγγέλματός τους.

Μία κουβέντα μόνο για το κομμάτι των Δ.Ε. εδώ πέρα με συγχωρείτε δεν είναι θέμα υποβάθμισης ή μη. Άκουσα την επιχειρηματολογία από διαφόρους.

Εδώ πρόκειται κατά βάση αν έχουμε να κάνουμε με επιστημονικό προσωπικό το οποίο συνδέεται ως μη ιατρικό ή με βοηθητικό προσωπικό.

Εκεί πέρα λοιπόν είναι ο τομέας ο οποίος αναφέρεται η διαφορά και για αυτό γίνεται μόνο για τη συγκεκριμένες κατηγορίες. Διότι σε μία έχουμε να κάνουμε με το προσωπικό το μη ιατρικό, στους άλλους έχουμε να κάνουμε με τους βοηθούς.

Κανείς δεν υποτιμά το ρόλο τον οποίο έχουνε και σίγουρα και το Σωματείο το οποίο θα γίνει, το νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, θα ενδιαφερθεί και για τη διασφάλιση των επαγγελματικών δικαιωμάτων αυτών των ανθρώπων, το να κατοχυρωθούν τα επαγγελματικά τους δικαιώματα που δεν έχουν κατοχυρωθεί.

Το δεύτερο κομμάτι των διατάξεων που ουσιαστικά εκεί πέρα έγινε και μια ευρύτερη συζήτηση, έχει να κάνει με τις παρατάσεις οι οποίες δίνονται λόγω της πανδημίας.

Να ξεκαθαρίσουμε κάτι και το έχω πει πολλές φορές και θα το λέω. Ακούω την κριτική και την έχω ακούσει πολλές φορές, ότι φέρνετε συνεχώς παρατάσεις, το λέει ο ΣΥΡΙΖΑ, το έχει πει και γιατί λέει τελικά δεν έχετε κάποιες διατάξεις και να παρατείνονται ή με υπουργικές αποφάσεις ή όσο διαρκεί η πανδημία.

Μα, και μόνο το γεγονός ότι η κυβέρνηση σας δίνει σήμερα αυτή τη δυνατότητα να γίνει μία κουβέντα που διευρύνεται και σε ένα πλαίσιο συζήτησης ευρύτερης της πανδημίας και σε ένα πλαίσιο που ουσιαστικά κοινοβουλευτικού ελέγχου και προσωπικής επίθεσης στον Υπουργό δυστυχώς από πολλούς συναδέλφους Βουλευτές.

Αυτό δεν είναι ένα πλεονέκτημα που εκχωρεί η Κυβέρνηση από το να τα φέρνει σε υπουργικές αποφάσεις;

Και εν τέλει πείτε ποιες από αυτές τις διατάξεις που παρατείνονται θεωρείτε ότι δεν πρέπει παραταθούν.

Πάμε στην ουσία της κριτικής ότι δεν πρέπει να παραταθούν. Δεν πρέπει λόγου χάρη να έχουμε τη δυνατότητα αποστολής φαρμάκων στους ανασφάλιστους; Δεν πρέπει να έχουμε τη δυνατότητα να δεσμεύουμε κλίνες από τον ιδιωτικό τομέα αν χρειαζόμαστε;

Δεν πρέπει να έχουμε τη δυνατότητα να διενεργούνται rapid test; Δεν πρέπει να έχουμε τη δυνατότητα να παραταθεί για ένα τρίμηνο το προσωπικό …;

Γιατί τελικά κάνετε μια γενική κριτική αλλά στην ουσία δεν έρχεστε να πείτε από αυτές τις διατάξεις αυτές δεν πρέπει να παραταθούν.

Απλώς μόνο σε ένα γενικότερο πλαίσιο συζήτηση για την πανδημία. Να ακούσω ότι αυτά εδώ δεν πρέπει να παραταθούν. Σας πληροφορώ ότι πολλά από αυτά θα πρέπει να εξεταστούν κάποια στιγμή να δούμε μήπως μπουν και στην όλη φιλοσοφία λειτουργίας που πρέπει να έχουμε ως δημόσια υγεία, Εθνικό Σύστημα Υγείας, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια.

Έγινε, λοιπόν, μια κουβέντα ευρύτερη για την πανδημία. Και σε αυτή την κουβέντα βέβαια μπήκε και η μελέτη του κυρίου Λύτρα και μάλιστα ειπώθηκαν πράγματα που εγώ δεν έχω πει ποτέ. Εγώ ποτέ δεν έχω αρνηθεί καμία απολύτως μελέτη διότι οι επιστημονικές μελέτες δεν είναι αντικείμενο πολιτικής αντιπαράθεσης.

Οι επιστήμονες κάνουν μελέτες, είναι ένα αντικείμενο συζήτησης στην επιστημονική κοινότητα και από εκεί και πέρα τα συμπεράσματά της μπορεί η πολιτεία να τα αξιολογεί με τα όργανά της και όπου θεωρεί ότι είναι σωστά να τα εφαρμόζει, όπου θεωρεί ότι δεν έχουν να προσφέρουν κάτι να μην τα εφαρμόζει.

Είναι τελείως λάθος λοιπόν να μπούμε και ξέρετε, αδικούμε και τον επιστήμονα τον ίδιο βάζοντας μια τέτοια αντιπαράθεση. Είδα εχθές λόγου χάρη, ποιος αντιπαρατέθηκε με τον κύριο Λύτρα από το πολιτικό επίπεδο; Μόνο ο κύριος Πολάκης. Δεν αντιπαρατέθηκε άλλος.

Το να βαίνουν επιστήμονες, με συγχωρείτε, και να λένε ότι έχουν διαφωνία στα στοιχεία και να έρχονται κάποιοι εδώ να χρεώνουν τους επιστήμονες που βρίσκονται μέσα στο εθνικό σύστημα υγείας είναι στοχοποίηση.

Το να διαφωνεί κάποιος με την κυρία Κοτανίδου λόγου χάρη που είναι στις ΜΕΘ μέσα και δίνει τον αγώνα και έρχεται και λέει ότι εγώ αμφισβητώ αυτά τα στοιχεία και να βγαίνουν από αυτό εδώ το βήμα και να αναφέρονται στην κυρία Κοτανίδου σαν να είναι εκπρόσωπος της Κυβέρνησης, αδικείτε έναν άνθρωπο ο οποίος βρίσκεται μέσα στο εθνικό σύστημα υγείας και δίνει μια πολύ μεγάλη μάχη όπως και πολλοί άλλοι. Ή ο κύριος Μαγιορκίνης, επιστήμονας είναι.

Εγώ δεν μπαίνω στην επιστημονική αντιπαράθεση. Ο κύριος Πολάκης όμως μπήκε. Γιατί ο κύριος Πολάκης δεν κατάλαβε, αυτό το πιστεύω, δεν το έκανε εσκεμμένα, δεν το κατάλαβε, το διάβασα και δεν το αντιλήφθηκε, δεν έχω αμφιβολία επί τούτου.

Και αυτό που λέει ο κύριος Λύτρας ότι όταν πια φτάσουν κάποιοι στη διασωλήνωση έχει μικρό ρόλο από τη διασωλήνωση ως το θάνατο ο εμβολιασμός ή όχι. Στη διανοητική του διαδρομή ο κύριος Πολάκης το ερμήνευσε ότι άρα αυτός ο οποίος εμβολιάζεται δεν έχει νόημα, γιατί αφού τελικά οι διασωληνωμένοι μπορεί να πεθαίνουν το ίδιο, είναι το ίδιο. Και του απάντησε ο κύριος Λύτρας.

Ο κύριος Λύτρας με έναν άνθρωπο μπήκε σε πολιτική συζήτηση. Και του απαντάει ο κύριος Λύτρας και του λέει: Κάνετε λάθος κύριε Υπουργέ, επειδή μπερδεύτηκαν πολλοί, ευγενικά του λέει ο άνθρωπος μπερδεύτηκαν πολλοί και του δείχνει ένα διάγραμμα ότι έχουμε μόλυνση, βελάκια, φτάνουμε στη νόσηση, βαριά νόσηση. Εδώ επιδρά ο εμβολιασμός, άρα ένα τεράστιο κομμάτι κόσμου δεν νόσησε βαριά και δεν μπήκε στη διαδικασία που θα συζητήσουμε αμέσως.

Ένα βασικό λοιπόν συμπέρασμα της μελέτης, που αμφισβητεί ευθέως ο κύριος Πολάκης και χθες να το πω απλά τον άδειασε ο κύριος Ξανθός στην επιτροπή, γιατί ρώτησα ευθέως τον κύριο Ξανθό αν συμφωνεί με το tweet του κυρίου Πολάκη, που λέει ήταν επιστημονική υστερία να πρέπει να εμβολιαστούν οι ηλικιακές ομάδες μέχρι τα 40 έτη. Επιστημονική υστερία το χαρακτήρισε. Και βγήκε ο κύριος Ξανθός και είπε: Διαφωνούμε, χίλιες φορές το έχουμε πει.

Και σήμερα δεν είναι υποχρεωμένοι να το ξέρουν, αλλά αντιλαμβανόμαστε, όλως τυχαίως δεν είναι ούτε εισηγητής ο κύριος Ξανθός, δεν είναι ούτε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος. Και δεν βρέθηκαν μαζί στην αίθουσα, που είναι ο κύριος Ξανθός και ο κύριος Πολάκης τώρα; Ανειλημμένες υποχρεώσεις;

Χθες υπήρξε το ξεκάθαρο άδειασμα του κυρίου Πολάκη. Ο κύριος Ζαχαριάδης δεν ξέρω όταν θα ανέβει στο βήμα αν θα πει τον ξεκάθαρο τρόπο που είπε εχθές ο κύριος Ξανθός κι έχει καταγραφεί, ότι εμείς διαφωνούμε με τις θέσεις του κυρίου Πολάκη για τα εμβόλια.

Ο εισηγητής δεν το είπε, χθες προκάλεσα και τον εισηγητή να το πει του ΣΥΡΙΖΑ, δεν το είπε. Ο κύριος Ξανθός απάντησε, εσείς δεν το είπατε αν συμφωνείτε ή όχι με το tweet του κυρίου Πολάκη και δεν το λέτε και τώρα και σας καταλαβαίνω. Ο κύριος Ξανθός όμως το είπε ξεκάθαρα.

Ποια είναι όμως η σημασία; Η σημασία είναι ότι ένα στοιχείο που κατά βάση και συντριπτικά θέλω να πιστεύω οι επιστήμονες γιατροί του ΣΥΡΙΖΑ το αντιλαμβάνονται, ότι ήταν πάρα πολύ κρίσιμο σημείο του εμβολιασμού για να μην φτάσουμε στη διασωλήνωση. Διότι κυρίες και κύριοι συνάδελφοι όταν φτάσει ο άνθρωπος στη διασωλήνωση έχει σοβαρές πιθανότητες να πεθάνει.

Εδώ είναι ένα άλλο σημείο που παρερμηνεύετε και τα λόγια του κυρίου Πέτσα και τα λόγια του κυρίου Γεραπετρίτη. Ο μεν κύριος Πέτσας για τα λεφτά είχε πει ξεκάθαρα όταν λέγατε να επιτάξουμε τις κλίνες του ιδιωτικού τομέα κι εμείς κάναμε το μοντέλο να τις χρησιμοποιούμε όταν τις χρειαζόμαστε και σας είπε ο κύριος Πέτσας ότι αν επιτάξεις και είναι άδεια η κλίνη είναι πεταμένα λεφτά. Γιατί εμείς τα λεφτά τα δίναμε όταν τα χρησιμοποιούσαμε.

Ο δε κύριος Γεραπετρίτης, αυτό που είπε και παρουσίασε και ο εισηγητής μας εδώ είναι, ότι δεν είναι αποκλειστική λύση κλίνες ΜΕΘ, γιατί όσο περισσότερος κόσμος φτάνει στις κλίνες ΜΕΘ πάλι θα υπάρχει ένα σοβαρό ποσοστό κόσμου που θα είναι διασωληνωμένος και δεν θα μπορέσει να ζήσει.

Για αυτό το λόγο η πρώτη μάχη η οποία έγινε και έγινε από την Κυβέρνηση ήταν να μην φτάσουμε να διασωληνωθούμε. Ποιο ήταν το όπλο που είχαμε για να μην διασωληνωθεί κάποιος; Το όπλο που είχαμε ήταν το εμβόλιο, αυτό ήταν το όπλο. Το είχαμε από τον Ιανουάριο του 2021 και όχι σε μαζική μορφή.

Στην αρχή πολύ πιο περιορισμένα και στην πορεία αυτό το όπλο το είχαμε μαζικά. Και εκεί πέρα ναι υπήρχαν άνθρωποι που δεν την στήριζα αυτή την προσπάθεια.

Και δημιουργώντας λοιπόν μια σύγχυση που δεν στήριζαν αυτή την προσπάθεια είχαμε μια εμβολιαστική κάλυψη γιατί καλά είναι να λέμε τις ημερομηνίες και θα έρθουμε όπως τις βάζετε, και στην 1η Σεπτεμβρίου η εμβολιαστική κάλυψη ήταν στο 55%. Και σήμερα έχει φτάσει στο 80%.

Και ναι, ήταν ένα τρομακτικό κύμα που βρήκε μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού ανεμβολίαστους. Και για κανέναν Υπουργό δεν είναι εύκολη η απόφαση να βάζει πρόστιμο στους άνω των 60 ούτε να έχει υγειονομικούς που δεν πιστεύουν στην επιστήμη τους σε αναστολή, ούτε να μην επιτρέπει σε κόσμο που δεν εμβολιάζεται να μπει σε κλειστό χώρο και να μην μπορεί έστω και να έχει στοιχειώδη κοινωνική ζωή.

Και αυτά ήταν δύσκολα μέτρα που η μόνη διαφορά που είχαμε από το Σεπτέμβριο και φτάσαμε από το 55% στο 80% ήταν αυτά τα μέτρα. Και αντίστοιχα υπάρχουν οι μελέτες, επειδή σας αρέσουν, ότι 39.000 κόσμος σώθηκε από αυτά τα μέτρα. Γιατί αναγκάστηκε να εμβολιαστεί και δεν θα εμβολιαζόταν. Και κάποιοι άλλοι εκεί πέρα δυναμίτιζαν το εμβολιαστικό κίνημα.

Άρα ένα σημαντικό συμπέρασμα είναι αυτό.

Πάμε τώρα στα επόμενα. Τι κάναμε για τις ΜΕΘ. Και οι ίδιοι μέσα στο λόγο σας έρχεστε και σε αντινομίες. Λέτε από τη μια πλευρά «να ρίχνατε λεφτά να έχετε 10.000 κλίνες ΜΕΘ». Μετά, Μέρα25 «αντί να δίνατε λεφτά στα κανάλια να κάνετε 5.000-6.000 κλίνες ΜΕΘ».

Μετά έρχονται και λένε «δεν στελεχώσατε τις κλίνες ΜΕΘ που είχατε». Οι κλίνες ΜΕΘ που έγιναν ήταν με τη δύναμη που είχαν να στελεχωθούν. Για αυτό έγιναν τόσες κλίνες ΜΕΘ.

Και ο κόσμος ο οποίος υπήρχε δεν μπορούσε κάποιος να προβλέψει την πανδημία για να ξέρει ότι πρέπει να τριπλασιάσει κλίνες ΜΕΘ σε 3 και 4 μήνες, έγινε υπερδιπλασιασμός κλινών και χρησιμοποιήθηκε όλο το προσωπικό που υπήρχε και δεν έγινε καμία έκπτωση σε αυτές τις κλίνες ΜΕΘ παρά μόνο στα μετρικά σημεία.

Φτάνανε αυτές οι κλίνες ΜΕΘ; Όπως και σε όλες τις χώρες υπήρχαν σημεία που πιέστηκε το σύστημα. Ποιο ήταν εκεί πέρα το σημείο της πίεσης; Στο σημείο της πίεσης ναι, υπήρχαν κρεβάτια τα οποία είχαν την υποδομή αυξημένης νοσηλείας, προφανώς δεν ήταν εντός ΜΕΘ.

Πρώτο που πάμε τώρα, γιατί ο κύριος Λύτρας δε λέει τίποτα, παίρνετε και ερμηνεύετε πράγματα. Κάνει μία στατιστική ανάλυση των δεδομένων τα οποία έχει. Μπορείτε να συγκρίνετε τους ανθρώπους που μπήκαν και δεν μπήκαν; Μα για να φτάσουμε στο νούμερο, θα πρέπει να δούμε και πως γινόταν η επιλογή.

Η επιλογή το ξέρετε, γιατροί είστε εσείς, πρώτα απ΄ όλα της διασωλήνωσης υπάρχουν σχετικοί κανόνες και στις κλίνες ΜΕΘ έχει βασικούς πάλι κανόνες που συνδέονται με το προσδόκιμο επιβίωσης. Για να γίνει λοιπόν μία μελέτη στο επόμενο στάδιο θα πρέπει να δούμε αυτός ο κόσμος ο οποίος διασωληνώθηκε μέσα-εκτός ΜΕΘ τι κόσμος ήταν, τι προσδόκιμο επιβίωσης έχει.

Και τα λέει αυτά ο κύριος Λύτρας, αυτά λέει αποτελούν θέματα άλλης μελέτης. Διότι είναι τελείως διαφορετικό μία κλινική και το είπα στην επιτροπή, που μπορεί να έχει διασωληνώσει άνω των 90 ετών ανθρώπους συνολικά να λένε ότι δεν έχει καλό ποσοστό στο 80% και να λένε ότι σε μία άλλη κλινική η οποία διασωλήνωσε 35-40 ετών.

Συνεπώς αυτές ακριβώς οι μελέτες γίνονται και δεν είναι στατιστικές μελέτες, όπως είναι η συγκεκριμένη, είναι μελέτες πια στην ουσία. Γίνεται και μία σκέψη, που το άκουσα, τι άλλαξε την 1η Σεπτεμβρίου; Και το λέει και ο κύριος Λύτρας μέσα, δε λέω, λέει έτυχε με το μέτρο της αναστολής.

Τη δέλτα την ξέρουμε, πότε ήρθε στην παγκόσμια κοινότητα η δέλτα; Η δέλτα ήρθε το καλοκαίρι, τέλη καλοκαιριού ήρθε η δέλτα, που ήταν η πλέον φονική. Και γι΄ αυτόν το λόγο συνολικά υπήρχε αύξηση στους θανάτους με τη δέλτα. Γεγονός ήταν αυτό, ότι υπάρχει η δέλτα και η δέλτα ήτανε πολύ πιο νοσηρή.

Ακούω μετά αν βάλαμε ή δε βάλαμε κόσμο. 15 χιλιάδες έχουν μπει στο εθνικό σύστημα υγείας. Τώρα αν είναι επικουρικοί ή μόνιμοι; Ναι, κάντε κριτική αν είναι μόνιμοι ή όχι, αλλά ο κόσμος αυτός είναι μέσα και εργάζεται κι έχουμε 10 χιλιάδες παραπάνω κόσμο από ότι είχαμε το 2019.

Και έχουμε και διαδικασία με τις προκηρύξεις, όπως παρουσιάσανε και οι Βουλευτές, εδώ πέρα βλέπω τον κ. Καββαδά που αναφέρθηκε και ο κ. Κρητικός, βγήκανε αυτή τη στιγμή 6 χιλιάδες το 2022, βγαίνουν επόμενα με αυξημένη μοριοδότηση να πάρουν τις θέσεις που υπάρχουν. Αλλά αυτός ο κόσμος μπήκε και δεν υπήρξε κόσμος που να θελήσει να εργαστεί στο εθνικό σύστημα υγείας και δεν εργάστηκε. Και με συγχωρείτε γίνεται μία μάχη συνολικά, μία μάχη καθημερινή με την πανδημία.

Και να δεχτώ την όποια κριτική, να φτάνετε όμως συνάδελφοι να χειροκροτάτε τώρα που υποχρέωσε, γιατί πολλοί δεν έχετε αυτό το ήθος, έναν άνθρωπο που έρχεται να μπει και να σε ονομάζει κιόλας minister death; Αυτό είναι δηλαδή το πολιτικό επίπεδο;

Και αν θέλουμε να δούμε τα νούμερα ως νούμερα πάμε αλλιώς, για να καταλάβετε τώρα τι σύγχυση υπάρχει στα κεφάλια μερικών. Έρχεται και λέει, 500.000 κρούσματα, 13.000 θάνατοι. 3,5 εκατομμύρια κρούσματα, 17.000 θάνατοι.

Την εξίσωση την καταλαβαίνετε; Εγώ είμαι των θεωρητικών, δεν είμαι των θετικών επιστημών. Προφανώς όταν έχεις αύξηση των κρουσμάτων συνολικά και αύξηση των νοσηλειών, θα υπάρχει και αύξηση των βαριών νοσηλειών και αύξηση των θανάτων.

Και ναι, να γίνει μια κουβέντα να δούμε τι παραπάνω μπορούσε να γίνει. Φυσικά και να τη δούμε αυτήν την κουβέντα, αλλά να έρχονται εδώ πέρα Βουλευτές και η κυρία Αυγέρη πριν και να βάζει, είπε επί λέξει η κυρία Αυγέρη και τη λέξη, «δολοφόνοι».

Αυτή λοιπόν είναι η αντιπαράθεση η οποία θέλετε; Εδώ λοιπόν πράγματι έγινε μια τεράστια μάχη σε όλο το εθνικό σύστημα υγείας και πολλές φορές η τυφλή αποδοχή αυτών των μελετών μπορεί να συνιστά και προσβολή και στο ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό.

Διότι, με συγχωρείται, το να έρχονται εδώ πέρα βουλευτές και να μιλάνε για εκπαίδευση, πείτε μου, τι εκπαίδευση μπορούσε να γίνει όταν από τις 550 κλίνες ΜΕΘ έπρεπε να πας στις 1.300 σε 3 και 4 μήνες;

Και ρίχνετε βάρος σε ανθρώπους που δίνανε μάχη μέσα στο εθνικό σύστημα υγείας; Λες και κάνανε κάτι λιγότερο απ’ ότι μπορούσαν;

Γιατί έχει και αυτό το υπονοούμενο, όταν κάποιος έρχεται και λέει, τι έκαναν; Οι μελέτες λοιπόν όλες είναι χρήσιμες και είναι χρήσιμες και έχουνε και επιστημονικό υπόβαθρο.

Η συγκεκριμένη μελέτη λοιπόν λέει κάποια πράγματα τα οποία αξιολογούνται από τα όργανα τα επιστημονικά και γίνονται εισηγήσεις στην πολιτεία.

Έχει στατιστικά στοιχεία και σε αυτά τα στατιστικά στοιχεία η ίδια αυτή έρευνα λέει, ότι για να μπορέσω να μιλήσω για αιτία θνητότητας, για λόγους θνητότητας πρέπει να γίνει μία άλλη έρευνα.

Αυτές τις έρευνες ακριβώς κάνουμε και προφανώς δεν είναι δουλειά της πολιτείας να βγαίνει κάθε έρευνα και αυτή τη στιγμή η έρευνα ως έρευνα από μόνη της να είναι σημείο πολιτικής αντιπαράθεσης.

Υπήρξε ένα πολύ μεγάλο κομμάτι το οποίο έχει να κάνει με τον προσωπικό γιατρό και εκεί πέρα λοιπόν υπήρξε μία κριτική. Θα πάρω και τη δευτερολογία μου κύριε Πρόεδρε.

Στο κομμάτι λοιπόν του προσωπικού γιατρού, διότι πραγματικά εδώ πέρα το να γίνεται κριτική από το ΣΥΡΙΖΑ, με συγχωρείται, είναι θράσος.

Ο ΣΥΡΙΖΑ θεσμοθέτησε τον οικογενειακό γιατρό το 2017 – 18. Μέχρι να παραδώσει την κυβέρνηση σε 1,5 λοιπόν χρόνο είχε καταφέρει να έχει λιγότερους από 1.000 γιατρούς στο σύστημα και 1,5 εκατομμύριο, 1,5με αυτούς που ανέμεναν, δηλαδή συνολικά κάτω από 1,5 εκατομμύριο εγγεγραμμένο πληθυσμό.

Στην πορεία λοιπόν ο ΣΥΡΙΖΑ τι έκανε; Εσείς τα ξέρατε και τα ψηφίσατε. Επειδή είδε ότι ο θεσμός δεν λειτουργούσε το ανέστειλε και έκανε εφαρμογή όσοι έχετε μπει γιατροί να παίρνετε 2000 ευρώ το μήνα και να βλέπετε κόσμο. Αυτό ήταν το κομμάτι του οικογενειακού γιατρού.

Παράλληλα έκανε τα ΤΟΜΥ που ήταν άλλο σκέλος της πρωτοβάθμιας. Στον οικογενειακό γιατρό έκανε μόνο αυτό.

Έρχεται λοιπόν η Κυβέρνηση και επειδή είχαμε μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα, έχουμε βγάλει όλο το σχεδιασμό πως υλοποιείται.

Ο σχεδιασμός λοιπόν είναι, πρώτα από όλα βάζουμε του δημοσίου τους γιατρούς. Εκεί πέρα θα έπρεπε η Αριστερά να επικροτεί, και θα έπρεπε να επικροτεί και για κάτι άλλο κύριοι συνάδελφοι, ότι και εσείς τους βάλατε με μια ειδοποιό διαφορά, ότι με τα λεφτά που παίρνετε από το μισθό σας γίνετε και οικογενειακοί γιατροί.

Και εμείς ήρθαμε και τους είπαμε με τα λεφτά που παίρνετε από το μισθό σας πάρτε άλλα 10.000 ευρώ το χρόνο, 25 ευρώ, 1500 έως 2000, 10.000 ευρώ το χρόνο για να γίνεται προσωπικοί γιατροί.

Ποιος σέβεται περισσότερο λοιπόν τον εργαζόμενο του δημόσιου τομέα; Και ερχόμαστε και πάμε στους ιδιώτες. Και στους ιδιώτες μεσοσταθμικά έχουμε 33 ευρώ το άτομο, αυτό είναι το μεσοσταθμικό. Δηλαδή κάποιος που θα βάλει 2000 ασθενείς, εάν είναι και στην πάνω κατηγορία θα έχει 90.000 εγώ σας λέω στο μεσοσταθμικό θα έχει 66 με 70.000.

Μπορεί οι ιατρικοί σύλλογοι να θέλουν παραπάνω λεφτά, μπορεί όμως κανείς να διανοηθεί ότι αυτά δεν είναι λεφτά που σέβονται τους γιατρούς; Τι έγινε λοιπόν; Στις 45 μέρες, στις 2 μήνες εφαρμογής του θεσμού, γιατί αυτό μιλάμε τώρα, κριτική σε αυτό κάνατε, στους 2 μήνες έχουμε 3400 γιατρούς, οι 1200 του ιδιωτικού τομέα οι 2200 του δημοσίου τομέα, 3400 γιατρούς. Και ο κύριος Μάρκου είπε πριν για να λειτουργήσει ο θεσμός θέλει 5000, ναι στους 2 μήνες έχουμε 3400 και 4.200.000 εγγεγραμμένο πληθυσμό.

Θα υπάρξουν και δυσκολίες; Προφανώς θα υπάρξουν δυσκολίες, δυναμικό είναι το σύστημα και όταν έχει εγγεγραμμένο πληθυσμό στόχου που είχαμε βάλει για 31/12 να το πιάνουμε πριν τελειώσει ο Σεπτέμβριος θα υπάρχουν. Και στην Αττική υπάρχει και σε άλλες περιοχές.

Τι νομοθετήσαμε, για να δείτε ότι είναι ο ίδιος σχεδιασμός, κάτι που ήσασταν εναντίον, ότι πρέπει να μπουν και ειδικότητες. Γιατί είχαμε κάνει το μοντέλο. Οι οικογενειακοί γιατροί στη χώρα, οι γενικοί γιατροί, παθολόγοι και οικογενειακοί ήταν 4000 οι ιδιώτες. Μπήκαν 1200, ξέραμε ότι δεν θα μπουν και οι 4000.

Άρα έπρεπε να είχαμε μια μεγαλύτερη δεξαμενή. Ανοίγουμε, λοιπόν, τη δεξαμενή των ειδικοτήτων και 10 Οκτωβρίου, εκεί υπολογίζουμε, θα είναι και οι συμβάσεις και θα δούμε πόσους ακόμα γιατρούς θα έχουμε.

Και λέμε στους πολίτες, ναι όλο το σύστημα πάει πιο πίσω στον σχεδιασμό ως προς τα αντικίνητρα, για να μπούνε και να γίνουν εγγραφές. Και μάλιστα έχω συναντηθεί και με τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο και με τον Ιατρικό Σύλλογο Αθηνών, είχα συνάντηση και με τον κύριο Πατούλη τώρα και υπάρχει ένα πλαίσιο το οποίο συζητάμε ότι σε ένα επόμενο στάδιο, ειπώθηκε κι εδώ πέρα και οι ιδιώτες να μπορούν να μπουν.

Ως ιδιώτες, δηλαδή κάποιος να πει ότι εγώ θέλω να έχω τον δικό μου προσωπικό γιατρό και να τον πληρώνω, αλλά αυτό μπορεί να γίνει όταν θα διασφαλιστεί το πλαίσιο όλος ο πληθυσμός να έχει δωρεάν πρόσβαση σε προσωπικό γιατρό. Και είναι και το επόμενο στάδιο.

Και οι παιδίατροι, επειδή σπεύδετε να ρωτήσετε κάποιοι, μα στους εφαρμόζουμε το σύστημα όπως το είχε ο κύριος Ξανθός, δεν αλλάξαμε κάτι. Προφανώς θεωρούν ότι είναι κακό το σύστημα και πρέπει κι αυτό να αλλάξει.

Κλείνουμε με τον ενήλικο πληθυσμό και πάμε στον παιδιατρικό πληθυσμό και μία πάρα πολύ σημαντική μεταρρύθμιση που το είπε και το ΠΑΣΟΚ όταν μίλησε, ότι λέει από το ΄83 προβλεπόταν, που δεν έγινε ποτέ τελικά κι έγινε μία προσπάθεια το 2014 και μία προσπάθεια το 2018 που βγήκαν ατελέσφορες, είναι η πρώτη φορά που έχουμε το 50% του πληθυσμού εγγεγραμμένο. Και θα γίνονται, συνεχώς προσπάθειες.

Κι εδώ έχουμε και 1,5 δισεκατομμύριο που είναι για το εθνικό σύστημα υγείας να το στηρίξουμε και άρα ερχόμαστε και δίνουμε ένα ολόκληρο πλαίσιο παρεμβάσεων και οικονομικά και με ανθρώπινο δυναμικό και στο κομμάτι της πρωτοβάθμιας και στο κομμάτι της δευτεροβάθμιας.

Συνεπώς δείτε τα θετικά που έχουν δημιουργηθεί σε ένα σύστημα -ο κύριος Παπαδόπουλος το ξέρει, γιατρός ήταν εκεί πέρα και ήταν και στην ομάδα- που το έχουμε βρει. Εμείς είπαμε ότι διορθώνουμε κάτι που υπάρχει, πάνω στις διατάξεις του νόμου του 2018 έχουμε κάνει τις παρεμβάσεις όλες και γι΄ αυτό το λόγο δυσκολεύονται κάποιοι να κάνουν κριτική.

Λέει βάζεις τους ιδιώτες, γιατί, δεν τους έβαλε το 2018 τους ιδιώτες μέσα το σύστημα; Λέει κάνετε capitation σύστημα. Μα capitation ξεκινήσατε κι εσείς και στην πορεία αποτύχατε και το πήγατε με μισθό. Άρα είναι ένα πλαίσιο ολοκληρωμένο, το οποίο σιγά-σιγά θα το βλέπουμε και πως θα λειτουργεί.

Ένα επιπλέον στοιχείο μέσα σε αυτό το νομοσχέδιο που φαντάζομαι θα το πείτε στη συζήτηση για τις τροπολογίες, είναι πάρα πολύ σημαντικό ότι δίνουμε τη θεραπεία, όχι τη θεραπεία, ως πρόληψη πλέον, στα άτομα τα οποία έχουν επαφή αυξημένη, αυξημένου κινδύνου για HIV.

Ίσως δεν το ξέρουν πολλοί, είναι πάρα πολύ σημαντικό, υπάρχει αυτή τη στιγμή θεραπεία αντιρετροϊκών που αν κάποιος βρεθεί σε κίνδυνο επαφής με άτομο να εκτεθεί σε HIV παίρνοντας αυτή τη θεραπεία είτε πριν είτε μετά την πράξη επαφής αυτομάτως να προστατεύεται.

Δημιουργούμε λοιπόν για πρώτη φορά στην Ελλάδα ένα πλαίσιο πρόληψης απέναντι στο HIV, όχι απλά των θεραπειών αλλά και της πρόληψης.

Και επειδή πάλι έγινε μια ολόκληρη κουβέντα και θα γυρίσω σε αυτό, ακούω τα μονοκλωνικά, τα αντιικά. Και σήμερα που θα δείτε υπάρχει διάταξη για τα αντιικά.

Πάλι ερχόμαστε για να δούμε, μονοκλωνικές θεραπείες. Εγκρίθηκαν από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Φαρμάκων τον Οκτώβριο του ’21. Η χώρα είχε σαφή επιλογή ότι αν δεν έχει εγκεκριμένες θεραπείες από τον ΕΜΑ δεν θα πάρει τέτοιες θεραπείες.

Τον Οκτώβριο τις πήρε τις μονοκλωνικές θεραπείες. Γιατί πήρε λίγα τώρα να πάμε. Γιατί τον Δεκέμβριο εμφανίζεται η Όμικρον. Για αυτό ακούω κάποια πράγματα και λες να τα ακούω από ανθρώπους που υποτίθεται ότι είναι και γιατροί.

Εμφανίζεται η Όμικρον και βγαίνει η επιστημονική κοινότητα και λέει δεν έχουμε στοιχεία για τα μονοκλωνικά. Και έχουν καταλήξει ότι τα μονοκλωνικά δεν μπορούσαν να προστατεύσουν από την Όμικρον και έπρεπε να πάμε στα αντιικά.

Χρησιμοποιήσαμε λοιπόν μονοκλωνικά Οκτώβριο, Νοέμβριο, Δεκέμβριο και στη συνέχεια πήραμε τα αντιικά που σήμερα θα δείτε υπάρχει και τροπολογία γιατί πάρθηκαν με τέτοιες ταχύτητες που πρέπει να νομιμοποιήσουμε, να τα περάσομε από το Ελεγκτικό Συνέδριο γιατί προφανώς με μια εταιρία που τα είχε εκείνη τη στιγμή δεν μπορούσε να γίνει διαγωνιστική διαδικασία και σήμερα αυτή τη στιγμή που μιλάμε έχουμε ένα σύστημα διανομής αντιικών που σίγουρα θα σας το έχουν πει, θα έχετε γνωστούς που χρειάστηκε να πάρουν που γίνεται η συνταγογράφηση έγκριση αμέσως από Επιτροπή και αποστολή στο σπίτι.

Άρα εξαντλήθηκαν και οι αντιικές θεραπείες που υπήρχαν και δίνονται. Και τα κριτήρια που δίνονται συνδέονται απόλυτα με τα κριτήρια του κόσμου ο οποίος είναι πιο ευάλωτος.

Άρα και εκεί δεν υπάρχει απάντηση στο επιχείρημα αν δώσαμε ή δεν δώσαμε θεραπείες. Δώσαμε θεραπείες αντιικών, εμβολιάσαμε τον πληθυσμό στο 80% να έχουμε φτάσει, ξέραμε καλύτερα την πανδημία, πήγαμε στην Όμικρον που είχε άλλα χαρακτηριστικά και σήμερα με τα ίδια κρούσματα, κύριοι συνάδελφοι, που είχαμε το χειμώνα έχουμε 80 διασωληνωμένους.

Και προφανώς όταν έχεις 80 διασωληνωμένους έχεις πολύ περισσότερες δυνατότητες σε αυτούς τους ανθρώπους να εξαντλήσεις τις σωστές θεραπείες που λέτε.

Καταλάβατε λοιπόν με απλά λόγια ότι το κρίσιμο είναι να μην φτάνει ο άνθρωπος στη διασωλήνωση με αυξημένες πιθανότητες θανάτου όπως υπάρχει παντού στη διασωλήνωση οι αυξημένες αυτές πιθανότητες;

Δεν υποτιμώ τη διαφορά που έχουμε για πολλούς λόγους και στα εκτός Covid αλλά και 50 και 60 και 40 και 70 και 80 είναι σοβαρές πιθανότητες.

Μπορούμε λοιπόν αυτό να το δούμε όλο; Μπορούμε να δούμε ότι είχαμε αυξημένη θνητότητα πάντοτε στις ΜΕΘ λόγω πολλών παραγόντων που υπήρχαν; Ή μήπως η διαφορά της επαρχίας από την Αθήνα στην περίθαλψη προέκυψε στην πανδημία;

Η έγκριση από τον ΕΜΑ του μονοκλωνικού ήταν Οκτώβριο του ’21, σας το λέω. Στην Αμερική χρησιμοποιήθηκαν μονοκλωνικά και χρησιμοποιήθηκαν κύριε Παπαδόπουλε σε χώρες που επέλεξαν να πάμε με προέγκριση χωρίς τελική έγκριση.

Και ένα από αυτά τα μονοκλωνικά που το έλεγε ο κύριος Πολάκης, δεν θα πω την εταιρία, αποσύρθηκε. Όταν μας κατηγορήθηκε τότε που λέει, το ένα που έλεγε να πάρουμε αποσύρθηκε κιόλας.

Τέλος πάντων, να το πω απλά, όταν πολλές φορές προσπαθώ να μιλήσω σε επίπεδο λογικής με τον κύριο Πολάκη είναι σαν να προσπαθώ να πείσω έναν άνθρωπο ότι η γη δεν είναι επίπεδη και είναι στρόγγυλη. Είμαστε σε αυτό το επίπεδο.

Αλλά εγώ σας λέω, αυτά όλα είναι δεδομένα. Ανέφερε και μονοκλωνικό που αποσύρθηκε. Και σας λέω τι θα λέγατε στον Υπουργό Υγείας αν είχε πάρει από αυτή την εταιρία 3000-4000 μονοκλωνικά, είχε δώσει 10 εκατομμύρια ευρώ και έλεγαν ότι αυτό το μονοκλωνικό αποσύρεται κιόλας; Τότε θα είχαμε την άλλη κασέτα, να πάτε να ευνοήσετε τις φαρμακευτικές.

Ακολουθούσαμε ότι έκαναν οι χώρες του ΕΜΑ. Και ήμασταν πρώτη χώρα που βάλαμε μονοκλωνικά μόλις πήραν έγκριση και ήμασταν από τις πρώτες χώρες που βάλαμε αντιικά, τα αντιικά της πολύ γνωστής εταιρίας που έχει και τα εμβόλια και αυτή τη στιγμή τα δίνουμε παντού.

Και η κομβική διαφορά που δεν μπορεί κανείς να υποτιμήσει είναι ότι εμβολιάστηκε ο κόσμος. Η διαφορά της εικόνας του καλοκαιρού είναι ότι είχαμε τα οφέλη του εμβολιασμού. Και ποτέ δε είπα ότι τα κάναμε όλα καλά.

Τουλάχιστον μη μου χρεώνετε πράγματα που δεν λέω, χρεώστε μου ότι θέλετε. Έχετε πει τα χειρότερα, μην μου χρεώνετε. Μάχες γίνονται με ένα εθνικό σύστημα υγείας που ήξερες ότι είχε συγκεκριμένες αντοχές μετά από μια δεκαετή κρίση. Με ένα ολόκληρο σύστημα που απουσίαζε η πρωτοβάθμια και προσπαθούμε μέσα στην πανδημία να στηθεί και μια πρωτοβάθμια. Και καθημερινά γίνεται μια μάχη.

Και μέσα σε αυτή τη μάχη, ναι αφού σας αρέσουν τα στοιχεία γιατί συνδυάζεται με την υπερβάλλουσα θνητότητα μπείτε μέσα το EuroMOMO στην υπερβάλλουσα θνητότητα που δεν αποσυνδέει μόνο τους θανάτους Covid που είναι και θέμα καταγραφής, πηγαίνει στην υπερβάλλουσα θνητότητα.

5η χώρα το καλοκαίρι, 12η χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση στην υπερβάλλουσα θνητότητα. Και ναι, αν μπορεί να σωθεί και ένας άνθρωπος που πρέπει να σωθεί είναι πόνος. Και αυτό που λέει η κυρία Αυγέρη αν κοιμάμαι με συνείδηση, ο Υπουργός Υγείας δεν μπορεί να κοιμάται.

Και κλείνω κύριε Πρόεδρε και με συγχωρείτε, διότι να ξέρετε και ένας άνθρωπος που δεν είναι και γιατρός καθημερινά να είσαι βράδυ και να βλέπεις τις αναφορές των εφημεριών και να είσαι σε μια επιχειρησιακή κουβέντα συνεχώς με τους ΥΠΕάρχες, με τους διοικητές, τι άλλο ανοίγει εκείνη τη στιγμή για να καλυφθεί προφανώς δεν αφήνει χρόνο σε κάποιον να κινηθεί.

Μπορεί να αφήνει πολυτέλεια σε μια αντιπολίτευση να κάνει φθηνή κριτική, αλλά ένας άνθρωπος που θέλει να κάθεται στη θέση του Υπουργού Υγείας ξέρει ότι καθημερινά θα πρέπει να σκέφτεται ότι έπρεπε να είχε κάνει κάτι καλύτερο από αυτό που έχει κάνει, γιατί απευθύνεται στην υγεία των πολιτών.

Και συνεπώς όποιος έχει συνείδηση και είναι Υπουργός Υγείας δεν κάνει αφ΄ υψηλού κριτική, καταλαβαίνει τις δυσκολίες που έχει το εθνικό σύστημα υγείας και κοιτάει πως θα συμβάλλει σε αυτό.

Ένα ακόμα, επειδή αφορά και την τροπολογία, επειδή σας είδα θυμήθηκα και την τροποποίηση την οποία έχετε.

Πρώτα απ΄ όλα για το θέμα της Αρκαδίας ένα ασθενοφόρο στα Τρόπαια, ένα στη Δημητσάνα, εγκρίθηκε μία θέση ΟΑΕΔ που πάει στα Τρόπαια αυτό που είχατε εκθέσει ως ερώτηση. Και ευελπιστούμε, θα κοιτάξω, σας το έχω πει και το έχω δώσει ήδη να κοιτάξω τη δυνατότητα την οποία είπατε.

Να απαντήσω στο ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής. Έχετε καταθέσει μια σειρά από τροπολογίες που συνδέονται με την ΕΥΠ. Προφανώς δεν είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου μου, αλλά ζήτησα να ενημερωθώ πλήρως.

Ο σχεδιασμός της κυβέρνησης είναι ο ακόλουθος: Πήρε την άμεση νομοθετική πρωτοβουλία που είχε να κάνει με το να επαναφέρει το προηγούμενο καθεστώς. Περιμένει τα συμπεράσματα της εξεταστικής επιτροπής, όπως έχει πει και ο Πρωθυπουργός, που πέρα από την οποιαδήποτε αναφορά στα πραγματικά γεγονότα θα κάνει και προτάσεις.

Αντίστοιχα λαμβάνει ότι προτάσεις υπάρχουν, για να υπάρξει συνολικό σχέδιο νόμου και συνεπώς και οι τροπολογίες τις οποίες έχετε καταθέσει θα αποτελέσουν αντικείμενο της διαβούλευσης που θα γίνει για το συνολικό σχέδιο νόμου, μαζί με τα συμπεράσματα της εξεταστικής επιτροπής».