Πέμπτη, 05 Δεκεμβρίου 2024

Πρακτικά της συνέντευξης τύπου στη Διάσκεψη Υψηλού Επιπέδου με θέμα «Ελληνικές Μεταρρυθμίσεις στον Τομέα της Υγείας: Βελτιώνοντας την Υγεία των Πολιτών».

12/12/2013
Πρακτικά της συνέντευξης τύπου στη Διάσκεψη Υψηλού Επιπέδου με θέμα «Ελληνικές Μεταρρυθμίσεις στον Τομέα της Υγείας: Βελτιώνοντας την Υγεία των Πολιτών».


Press Briefing

ΠΕΜΠΤΗ 12 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2013

ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

Κος ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ:

Λοιπόν, σας καλωσορίζουμε στο Press Briefing της σημερινής μας συναντήσεως και του σημερινού συνεδρίου που στόχο έχει να παρουσιάσει το πρόγραμμα για τις μεταρρυθμίσεις στην υγεία στην Ελλάδα το οποίο έχουμε εκπονήσει και σχεδιάσει σε συνεργασία με την Task Force, για το οποίο έχουμε στενή συνεργασία και έχουμε υπογράψει συμφωνία με τον WHO και την Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας.

Η σημερινή παρουσία όλων των εμπλεκομένων φορέων στην εκδήλωση που θα ξεκινήσει σε μια ώρα στο Μέγαρο Μουσικής έχει ως στόχο να ενημερώσει τον ελληνικό λαό για τις βασικές παραμέτρους αυτού του προγράμματος του οποίου ο τελικός αποδέκτης θα είναι ο ελληνικός λαός ο οποίος θα ωφεληθεί από μεταρρυθμίσεις στον τομέα της υγείας για τις οποίες πολλά χρόνια μιλούσαμε αλλά δυστυχώς για διαφόρους λόγους διστάζαμε κατά καιρούς να τις εφαρμόσουμε.

Θέλω με την ευκαιρία αυτής της σημερινής συνεντεύξεως να ευχαριστήσω δημοσίως τον κ. Horst Reichenbach από την Task Force ο οποίος έχει με την ομάδα του βοηθήσει πραγματικά τη χώρα μας στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής αλληλεγγύης να πετύχουμε αυτά τα οποία χρειαζόμαστε.

Και βεβαίως να ευχαριστήσω την κυρία Zsuzsanna Jakab από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, Διευθύντρια του Παγκοσμίου Οργανισμού Υγείας της Ευρώπης, γιατί από την πρώτη στιγμή που ζητήσαμε τη βοήθεια του Παγκοσμίου Οργανισμού Υγείας προσωπικά η κυρία Zsuzsanna Jakab έδειξε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον.

Και βεβαίως καλωσορίζω και το συνάδελφό μου Υφυπουργό Υγείας της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας, τον κ. Thomas Ilka, είναι μεγάλη μας τιμή κύριε Υπουργέ που είστε εδώ μαζί μας σήμερα και μας δίνεται έτσι η ευκαιρία να μεταφέρετε από τη Γερμανία τεχνογνωσία στην Ελλάδα και να αναμορφώσουμε το δικό μας σύστημα υγείας έτσι ώστε να παρέχουμε στους πολίτες μας καλύτερες υπηρεσίες υγείας.

Γιατί στόχος όλης αυτής της προσπάθειας και θέλω αυτό να το τονίσω, δεν είναι ούτε το μνημόνιο, ούτε η Τρόικα, ούτε τα δημοσιονομικά μεγέθη. Στόχος αυτής της προσπάθειας είναι στο τέλος αυτής της διαδικασίας ο ελληνικός λαός, οι Έλληνες πολίτες να απολαμβάνουν καλύτερες υπηρεσίες υγείας.

Θα ήθελα τώρα να δώσω το λόγο στον κ. Reichenbach με τον οποίο κάναμε όλη αυτή τη μεγάλη συνεργασία όλο αυτό το διάστημα. Θέλω μόνο να πω πριν του δώσω το βήμα, ότι η προσπάθεια αυτή δεν ξεκίνησε επί των ημερών μου αλλά είχε ήδη ξεκινήσει από την εποχή του προκατόχου μου του κ. Ανδρέα Λυκουρέντζου τον οποίο θερμότατα ευχαριστώ.

Mr. REICHENBACH:

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ κύριε Υπουργέ για τα πολύ καλά σας λόγια. Θα ήθελα να υπογραμμίσω τα όσα είπε ο Υπουργός μέχρι τώρα, ότι η μεταρρύθμιση αυτή είναι πράγματι μια μεταρρύθμιση προς όφελος του λαού.

Καλύτερες υπηρεσίες υγείας και μεγαλύτερη πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας είναι δυο πολύ σημαντικοί στόχοι και οι προσπάθειες τις οποίες έχει καταβάλει ο Υπουργός και η ομάδα του στο Υπουργείο είναι εξαιρετικές και χαιρόμαστε πάρα πολύ που μπορέσαμε να υποστηρίξουμε τον Υπουργό στην προετοιμασία αλλά και στην υλοποίηση των υψηλών αυτών φιλοδοξιών.

Και θα ήθελα επίσης να αναφερθώ στην πολύ σημαντική συνεισφορά την οποία προσέδωσε η γερμανική πλευρά στην προσπάθεια αυτή για να υπάρξει μια γενικότερη ατζέντα μεταρρυθμιστική.

Και θα ήθελα επίσης να ευχαριστήσω και τον WHO για την ετοιμότητά του να έρθει και να παράσχει τις απαραίτητες υπηρεσίες ώστε η προσπάθεια αυτή να γίνει μια κοινή προσπάθεια και να υπάρξει μια επιτυχής έκβαση.

Κος ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ:

Πριν δώσω το λόγο στην κυρία Zsuzsanna Jakab αφού για άλλη μια φορά την καλωσορίσω να πω ότι ήμουν πριν από ένα μήνα περίπου στο Καζακστάν στο συνέδριο στην Αλμάτι που διοργάνωσε ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας με κεντρικό στόχο την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας.

Ξέρω ότι πολλοί από εσάς συμμετέχετε σε αυτό το δημόσιο διάλογο που γίνεται αυτή την περίοδο στην Ελλάδα για τις μεταρρυθμίσεις στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας. Και θέλω και ενώπιον της κυρίας Jakab να πω ότι εμείς ακολουθούμε τις συμβουλές του Παγκοσμίου Οργανισμού Υγείας για το πώς θα αναμορφώσουμε το σύστημά μας έτσι όπως ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει θέσει ως πρότυπο εδώ και πάρα πολλά χρόνια.

Κυρία Jakab, έχετε το λόγο.

Mrs. JAKAB:

Ευχαριστώ πάρα πολύ. Κύριε Υπουργέ, αγαπητοί συνάδελφοι, κυρίες και κύριοι, πρώτα από όλα θα ήθελα να ξεκινήσω ευχαριστώντας τον Υπουργό που διοργάνωσε αυτή την εκδήλωση, τη συνδιάσκεψη. Χαιρόμαστε πάρα πολύ που βρισκόμαστε εδώ στην Ελλάδα για να υποστηρίξουμε τον Υπουργό στην πρωτοβουλία για τη μεταρρύθμιση του κλάδου υγείας.

Και θα ήθελα εξ αρχής να πω ότι είναι πολύ ευχάριστο να βλέπουμε πολιτική δέσμευση στη χώρα προς αυτή τη μεταρρύθμιση. Βλέπουμε ότι υπάρχει όχι μόνο η δέσμευση του Υπουργού Υγείας και του Υπουργείου Υγείας αλλά και των υψηλότερων κλιμακίων της χώρας και αυτό είναι κάτι πάρα πολύ σημαντικό γιατί θέλουμε να δουλέψουμε και να βελτιώσουμε την υγεία του πληθυσμού. Και πολλοί από τους φορείς που επηρεάζουν την υγεία είναι σε άλλους τομείς και έτσι η υποστήριξη του Πρωθυπουργού είναι πάρα πολύ σημαντική στην προσπάθεια αυτή.

Το δεύτερο θέμα που θα ήθελα να θίξω είναι ότι το πρόγραμμα Health in Action το οποίο αναπτύχθηκε από εμάς και από το ελληνικό Υπουργείο Υγείας με την υποστήριξη των εταίρων και της διεθνούς κοινότητας έχει την πλήρη υποστήριξη του Διεθνούς Οργανισμού Υγείας γιατί είναι προς όφελος του ελληνικού λαού.

Και αυτό είναι κάτι το οποίο θα ήθελα να υπογραμμίσω. Ως το πλέον σημαντικό στοιχείο αυτής της μεταρρύθμιση είναι να διασφαλίζεται ότι οι Έλληνες, ο ελληνικός λαός έχει πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας υψηλής ποιότητας και θα έχουν την καλύτερη υποστήριξη για να βελτιωθούν οι παροχές υγείας.

Επίσης στόχος είναι να υπάρχει μια καθολική κάλυψη υγείας που στην ορολογία του Διεθνούς Οργανισμού Υγείας είναι να υπάρχει πρόσβαση σε φροντίδα υψηλής ποιότητας, πρόληψη αλλά και την προώθηση υγείας αλλά και προστασία του πληθυσμού από διαφόρους κινδύνους.

Είναι πάρα πολύ σημαντικό να σημειώσουμε ότι ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας είναι υπεύθυνος για δυο στοιχεία της μεταρρύθμισης. Το πρώτο είναι η πρωτοβάθμια υγεία και το δεύτερο είναι η δημόσια υγεία, και είμαι πολύ εντυπωσιασμένη από την προσέγγιση της πρωτοβάθμιας υγείας που πραγματοποιεί το Υπουργείο.

Το πιο σημαντικό είναι οι υπηρεσίες πρωτοβάθμιας υγείας, είναι το πιο σημαντικό θέμα, και αφορά ένα ανανεωμένο όραμα υπηρεσιών πρωτοβάθμιας φροντίδας όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για ολόκληρο τον κόσμο γιατί σήμερα η πρωτοβάθμια υγεία πρέπει να ανταποκριθεί στις πάρα πολύ μεγάλες προκλήσεις που υπάρχουν. Ιδιαίτερα στις προκλήσεις από τις χρόνιες παθήσεις που χρειάζεται να αντιμετωπίσει ο πληθυσμός ώστε να σχεδιαστεί ένα νέο σύστημα πρωτοβάθμιας υγείας στην Ελλάδα και αυτό θα ήταν θετικό για τον ελληνικό λαό. Αλλά ταυτόχρονα θα είναι και μια πολύ συναρπαστική εμπειρία για ολόκληρη την ευρωπαϊκή περιοχή.

Και καθώς ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας βασίζεται σε υγείες, οι υγείες μας είναι η αλληλεγγύη, η ισότητα και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Και οι αξίες αυτές αντικατοπτρίζονται επίσης στη μεταρρύθμιση του κλάδου υγείας στην Ελλάδα.

Θα ήθελα επίσης να τονίσω ότι ο στόχος αυτής της μεταρρύθμισης είναι να είναι ανθρωποκεντρικό το σύστημα υγείας. Να εμπλέκεται ο πληθυσμός, οι άνθρωποι ως εταίροι, ως συνεργάτες το οποίο είναι κάτι καινούργιο.

Και πάλι η Ελλάδα παίρνει ηγετικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια και είναι εξαιρετικό αυτό. Και είμαι σίγουρη ότι πολλές ευρωπαϊκές χώρες θα πάρουν μαθήματα από αυτή την προσπάθεια.

Υπάρχει άλλο ένα στοιχείο το οποίο θα ήθελα να τονίσω και είναι επίσης πάρα πολύ σημαντικό σε αυτή την πρωτοβουλία, τη μεταρρυθμιστική πρωτοβουλία και έχει να κάνει με τη συνιστώσα της δημόσιας υγείας.

Σήμερα δέχεται πάρα πολλές πιέσεις και είναι πάρα πολύ σημαντικό να υπάρξουν επενδύσεις στην προώθηση της υγείας και στην πρόληψη και να ενσωματωθούν πάρα πολλές λειτουργίες της δημόσιας υγείας στην πρωτογενή παροχή υπηρεσιών υγείας και ο Υπουργός υποστηρίζει αυτή την προσπάθεια.

Ο WHO υποστηρίζει τη μεταρρύθμιση σε δύο επιπλέον τομείς. Πρώτον, τη διασφάλιση ότι οι ευάλωτες ομάδες πληθυσμού θα έχουν πρόσβαση στην πρόληψη και στις υπηρεσίες υγείας και δουλεύουμε με τον Υπουργό σε ένα project για αυτό το θέμα και ταυτόχρονα δουλεύουμε ώστε να εξετάσουμε τον αντίκτυπο της οικονομικής και χρηματοοικονομικής κρίσης στην Ελλάδα ώστε τα μαθήματα τα οποία θα πάρουμε από εδώ να μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο προς όφελος του ελληνικού λαού αλλά και προς όφελος των πληθυσμιακών ομάδων εκτός Ελλάδος σε άλλες χώρες της Ευρώπης.

Τέλος, θα ήθελα να τονίσω το γεγονός ότι για όλα αυτά απαιτούνται ισχυρές συνεργασίες εδώ στην Ελλάδα με άλλους τομείς και άλλους εταίρους αλλά επίσης είναι συνεργασίες με εξωτερικούς εταίρους.

Και χαίρομαι πάρα πολύ που βρίσκομαι σε αυτό το τραπέζι με την task force για την Ελλάδα, καθώς επίσης και με στελέχη από το Υπουργείο Υγείας της Γερμανίας. Και χαίρομαι πάρα πολύ διότι αν συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε στα επόμενα χρόνια τότε είμαι σίγουρος ότι η μεταρρύθμιση αυτή, σε συνεργασία με το Υπουργείο και την Κυβέρνηση, θα είναι επιτυχημένη.

Και το τελικό μου σχόλιο είναι ότι φυσικά τα επόμενα δύο χρόνια, στην αρχή της μεταρρύθμισης των υπηρεσιών υγείας στην Ελλάδα είναι τα πιο κρίσιμα και θα πρέπει να συνεχιστούν γιατί μία τόσο θεμελιώδης μεταρρύθμιση στην Ελλάδα χρειάζεται χρόνος.

Και αυτό που κάνουμε σε κάθε βήμα της μεταρρυθμιστικής προσπάθειας είναι πάρα πολύ σημαντικό γιατί είναι προς όφελος του ελληνικού λαού και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό και το τόνισε και ο Υπουργός, και βρισκόμαστε και υποστηρίζουμε πλήρως τον Υπουργό πίσω από αυτή την πρωτοβουλία.

Κος ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ:

Ευχαριστούμε κυρία Jakab. Η Ελλάδα, κύριε Υπουργέ, έγινε στην αρχή το συνώνυμο της ευρωπαϊκής κρίσης. Σας διαβεβαιώνουμε όμως ότι η Ελλάδα θα αποτελέσει το καλό παράδειγμα και το μήνυμα ότι η Ευρώπη μπορεί να εξέλθει αυτής της κρίσεως πιο δυνατή και φυσικά μέσα από τη διαδικασία της κοινοτικής αλληλεγγύης και της ευρωπαϊκής προοπτικής.

Θέλω, λοιπόν, να σας ευχαριστήσω για την παρουσία σας εδώ σήμερα, και γενικά για τη βοήθεια που έχει δώσει η Γερμανία στην προσπάθεια να μεταρρυθμίσουμε τον τομέα της υγείας μεταφέροντας την αναγκαία τεχνογνωσία αφού εσείς κάνατε μεταρρυθμίσεις σε διάστημα 25 ετών και έχετε συσσωρευμένη εμπειρία και εμείς πρέπει να τα κάνουμε σε 2-3 χρόνια είναι καλό να ακούμε μερικές καλές ιδέες από όσους αντιμετώπισαν προβλήματα και τα έλυσαν γρηγορότερα.

Ο λόγος τώρα, λοιπόν, στο συνάδελφό μου Γερμανό Υφυπουργό Υγείας, τον κύριο Thomas Ilka.

Mr. ILKA:

Ευχαριστώ πάρα πολύ, κύριε Υπουργέ, για την εισαγωγή σας και τα καλά σας λόγια. Και ευχαριστώ για την πρόσκληση να συμμετέχουμε σε μία πραγματικά ευρωπαϊκή πρόκληση.

Γιατί αυτό δεν αφορά μόνο την Ελλάδα, αφορά την Ευρώπη συνολικά, αφορά τα κράτη μέλη να είναι ενωμένα και να προχωρούν μαζί, να έχουν στενή συνεργασία με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς όπως ο θεσμός του κυρίου Reichenbach ή ο φορέας της κυρίας Zsuzsanna Jakab.

Βρισκόμαστε εδώ και έχουμε τη φιλοδοξία να βελτιώσουμε την υγεία των Ελλήνων πολιτών. Συμφωνήσαμε για διάφορα βήματα που πρέπει να γίνουν προς αυτή την κατεύθυνση, συμφωνήσαμε σε δέκα πυλώνες και πάνω από εκατό παραδοτέα, οπότε ουσιαστικά έχουμε ένα masterplan το οποίο θα πρέπει να ακολουθήσουμε τώρα, από σήμερα.

Η φιλοδοξία μας, λοιπόν, είναι να ακολουθήσουμε την προσπάθεια αυτή βήμα προς βήμα και έτσι γίνεται η υλοποίηση των καλών μεταρρυθμίσεων.

Για εμένα ένα πράγμα είναι κρίσιμης σημασίας σε μία τέτοια μεταρρυθμιστική προσπάθεια, ότι υπάρχει ισχυρή κυβερνητική υποστήριξη πίσω από αυτό και όχι μόνο υποστήριξη ενός Υπουργείου, υπάρχει υποστήριξη ολόκληρης της Κυβέρνησης.

Και το δεύτερο είναι ότι για να πετύχει η μεταρρύθμιση θα πρέπει να υπάρχουν όλοι οι συμμέτοχοι στην προσπάθεια αυτή. Θα πρέπει να υπάρχουν συζητήσεις και συνεργασία με τους ανθρώπους που κάνουν την δουλειά, τους γιατρούς, τις νοσοκόμες. Αυτή θα είναι μία από τις προκλήσεις σε αυτή τη μεταρρυθμιστική προσπάθεια.

Όμως αν έχουμε μία καλή εκκίνηση πιστεύω ότι η έκβαση θα είναι επίσης καλή.

Σας ευχαριστώ.

Κος ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ:

Ευχαριστώ πολύ, κύριε Υπουργέ. Και είμαστε στη διάθεσή σας τώρα για να κάνετε τις ερωτήσεις.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Η πρώτη ερώτηση είναι στον κύριο Υπουργό, τον Έλληνα Υπουργό Υγείας, η δεύτερη στον κύριο Reichenbach. Κύριε Υπουργέ, είναι ωραία η αίσθηση για έναν Υπουργό της κυβέρνησης να φιλοξενεί ξένους καλεσμένους για τη μεταρρύθμιση στη πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας με τους γιατρούς της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας σε απεργία;

Και το ερώτημα για τον κύριο Reichenbach, είναι ότι ακούσαμε πολύ καλά λόγια για τη μεταρρύθμιση στη πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας. Θα πρέπει να σας ενημερώσω ότι στη χώρα μας εδώ και ένα μήνα δεν γίνονται εμβόλια μαντού, γιατί το Ινστιτούτο Παστέρ δεν έχει τα χρήματα για να αγοράσει τα υλικά να φτιάξει τη φυματίνη.

Πόσο αισιοδοξείτε ότι θα προχωρήσει μία μεταρρύθμιση με αυτά τα προβλήματα;

Κος ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ:

Απαντάω εγώ στο πρώτο και να αφήσω τον κύριο Reichenbach να απαντήσει στο δεύτερο, αν νομίζω και η δεύτερη ερώτηση σε εμένα έπρεπε να γίνει κανονικά, αλλά τέλος πάντων, τώρα θέλετε να το κάνετε στον κύριο Reichenbach.

Είναι πάντα δύσκολη η στιγμή της αλλαγής. Γιατί πάρα πολλοί άνθρωποι, το καταλαβαίνουμε, θέλουν να υπερασπιστούν μετά πάθος το παρελθόν.

Η χώρα μου θέλει να πάει μπροστά. Όπως ξέρετε, χθες είχαμε στη Βουλή έναν πολύ εποικοδομητικό διάλογο με τους γιατρούς. Νομίζω ότι έπεσαν και οι τελευταίες μάσκες.

Άλλωστε όλα αυτά για τα οποία κατηγορήθηκε η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας από ορισμένους γιατρούς, απεδείχθη ότι αποτελούσαν απόψεις των υπολοίπων γιατρών.

Νομίζω ότι αυτή η απεργία θα μπορούσε να έχει ήδη λήξει και εμείς φυσικά ζητάμε οι γιατροί να έρθουν στο διάλογο, γιατί η μεταρρύθμιση θα γίνει σίγουρα πολύ καλύτερα με τους γιατρούς παρόντες, παρά απόντες.

Κύριε Reichenbach.

Mr. REICHENBACH:

Νομίζω ότι η ευκαιρία για τις μεταρρυθμίσεις υφίσταται. Είμαι πεπεισμένος ότι οι δυσκολίες οι οποίες αυτή τη στιγμή υπάρχουν και αφορούν πολλούς τομείς.

Εσείς αναφερθήκατε στην απουσία εμβολιασμών και αυτό είναι ένα από τα προβλήματα, θεωρώ ότι είναι προσωρινό. Είναι μεταβατικό το στάδιο και οι προοπτικές για την Ελλάδα τους επόμενους μήνες ήδη, και ελπίζουμε πέρα των επομένων μηνών, οι προοπτικές θα είναι πολύ καλύτερες.

Μεταξύ άλλων, θα είναι καλύτερες και λόγω των μεταρρυθμίσεων που έχουν γίνει, ιδίως δε, λόγω των μεταρρυθμίσεων οι οποίες συνδέονται με θεμελιώδεις παραμέτρους που είναι ζωτικής σημασίας για τον πληθυσμό.

Κος ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ:

Κύριε Βενιζέλε, οι μεταρρυθμίσεις, ένας από του στόχους τους είναι, η καλύτερη διαχείριση των πόρων που έχουμε. Εάν αντί να σπαταλούμε τα χρήματα εκεί που δεν τα χρειαζόμαστε, μπορούμε να τα δίνουμε εκεί που τα χρειαζόμαστε, δεν θα υπάρχει η παραμικρή ανωμαλία ούτε στον εμβολιασμό, ούτε οπουδήποτε αλλού.

Πρέπει όμως να σας πω, ότι ήδη το Υπουργείο Οικονομικών μας έχει δώσει δύο έκτακτες επιχορηγήσεις για το θέμα του εμβολιασμού, ο οποίος γενικώς εξελίχθηκε απολύτως ικανοποιητικά φέτος και πάνω από τους Ευρωπαϊκούς μέσους όρους.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Να καλωσορίσουμε τους εκλεκτούς προσκεκλημένους, τους Αξιωματούχους των Ευρωπαϊκών Κυβερνήσεων και όχι μόνο. Θα ήθελα εφόσον οι αναφορές τους στη πρωτοβάθμια περίθαλψη και στη δημόσια υγεία ήταν εκτεταμένες, να εστιάσω την ερώτησή μου πάνω σε αυτό.

Θα ήθελα και με βάση την εξελισσόμενη μεταρρύθμιση στη χώρα μας, να ρωτήσω κυρίως τη κυρία Jakab εάν υπάρχουν στοιχεία, εάν ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει στοιχεία στη διάθεσή του σχετικά με τη βελτίωση της πρόσβασης των Ελλήνων πολιτών στο σύστημα και δεύτερον, με τη βελτίωση του προσδόκιμου επιβίωσης, εφόσον ο στόχος είναι η καλύτερη ποιότητα παροχής υπηρεσιών υγείας.

Ms. JAKAB:

Έχουμε δεδομένα, διότι πολύ συχνά συλλέγουμε δεδομένα από τα Ευρωπαϊκά κράτη – μέλη, από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Θα τα βρείτε όλα στη βάση δεδομένων μας, συγκεκριμένα στον ιστότοπό μας.

Θα βρείτε συγκεκριμένα δεδομένα για την Ελλάδα εκεί και πράγματι με βάση τους συνεκφωνημένους δείκτες με τα κράτη – μέλη, συλλέγουμε τα σχετικά στοιχεία που αφορούν και τις καθολικές καλύψεις υγείας.

Μάλιστα έγιναν δύο σχετικές συνεδριάσεις, δύο εκδηλώσεις για τη πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας. Είναι σαφές ότι θέλουμε να υπάρχει καθολική κάλυψη και μετά το έτος 2015, διότι υπάρχει ή σχετική ατζέντα.

Αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να εξασφαλίσουμε ισότιμη πρόσβαση σε κάθε χώρα για όλους τους πολίτες. Συνεπώς, αν θέλετε γνώση των δεδομένων, σας παρακαλώ να μπείτε στο Διαδίκτυο, να κάνετε μια σύγκριση, θα βρείτε τα σχετικά κεφάλαια και τα 53 και τους συναφείς δείκτες, οι οποίοι είναι συμπεφωνημένοι από κοινού.

Και ναι, επίσης είμαστε υπέρ της προσβάσεως για όλον τον πληθυσμό στην πρωτοβάθμια, υψηλής ποιότητας φροντίδα υγείας. Επίσης, είμαστε υπέρ προγραμμάτων και υπηρεσιών πρόληψης και βεβαίως είμαστε υπέρ των προγραμμάτων ελέγχου και οικονομικού ελέγχου, ούτως ώστε να προλαμβάνουμε τους οικονομικούς κινδύνους. Αυτό εξάλλου καλύπτεται και από την καθολική κάλυψη. Αυτή είναι και η πρόθεση της μεταρρύθμισης εδώ στην Ελλάδα.

Σας ευχαριστώ.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ:

Απευθυνόμενος εκ νέου στην κ. Jakab ως τεχνοκράτη και να της πω ότι αυτή που εντρυφεί στα στοιχεία τα επιδημιολογικά που καταγράφει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, αν μπορεί να μας εκφράσει μια εκτίμηση για την πορεία βελτίωσης των μετρήσιμων αυτών δεικτών.

MrsJAKAB:

Υπάρχει η λεγόμενη κατάσταση υγείας του ελληνικού πληθυσμού. Κατά παράδοση, η Ελλάδα έχει υγιή πληθυσμό.

Μελέτησα επίσης τα δεδομένα για το προσδοκώμενο ζωής. Τα μελέτησα και έχουμε τα δεδομένα μέχρι το 2010. Το προσδόκιμο ζωής για την Ελλάδα εξακολουθεί να ανεβαίνει, κινείται ανοδικά. Και αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να λαμβάνουμε όλοι υπόψη.

Βεβαίως, υπάρχει πάντοτε μια χρονική υστέρηση ως προς τη συλλογή των δεδομένων, συνεπώς αν εν τω μεταξύ έχουν συμβεί κάποιες αλλαγές, αυτές θα καταστούν εμφανείς στην επόμενη τριετία. Εν τω μεταξύ όμως, είναι καλό το προσδόκιμο ζωής.

Η νηπιακή και παιδική θνησιμότητα πάντοτε ήταν σε χαμηλότατα επίπεδα στην Ελλάδα και στη διεθνή σύγκριση, θα σας δείξω αργότερα στην παρέμβασή μου μια διαφάνεια, τα σχετικά στοιχεία πιο αναλυτικά.

Οφείλουμε να είμαστε πολύ προσεκτικοί με θέματα χαμηλού ποσοστού γεννήσεων και νηπιακής θνησιμότητας. Εκεί υπάρχει μια σχετικώς μικρή αύξηση και τα παρακολουθούμε.

Όσον αφορά τώρα τις καρδιαγγειακές νόσους και τους συναφείς θανάτους, μέχρι το 2010 οι πρόωροι θάνατοι στην Ελλάδα βρίσκονταν σε τέλμα λόγω καρδιαγγειακών νόσων, ενώ σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης είχε σημειωθεί μικρή φθίνουσα τάση. Όμως αυτό δεν συνδέεται με παραμέτρους οικονομικές ή χρηματοπιστωτικές, δεν συνδέεται με την κρίση. Διότι αυτό το τέλμα ήδη είχε ξεκινήσει προ της ελεύσεως της οικονομικής κρίσεως, πριν αυτή πλήξει δηλαδή την Ελλάδα.

Το οποίο σημαίνει ότι θα πρέπει να εξετάζουμε εκ του σύνεγγυς τους παράγοντες που ορίζουν και προσδιορίζουν την κατάσταση της υγείας σε συνεργασία με το Υπουργείο, όπως για παράδειγμα την κατάργηση οινοπνεύματος, κοινωνικές παραμέτρους ή χρήση καπνού.

Και υπάρχουν και κάποιοι άλλοι δείκτες που οφείλουμε να παρακολουθούμε πολύ προσεκτικά και την εξέλιξή τους αντιστοίχως, αλλά δεν έχουν σχέση με τον κλάδο υγείας. Αυτοί οι δείκτες συνδέονται περισσότερο με μέτρα και αποφάσεις που λαμβάνονται σε άλλους τομείς.

Θα ήθελα να αναφερθώ, τούτου λεχθέντος, σε έναν, στον οποίο θα πρέπει να δείξουμε προσοχή. Το ποσοστό δηλαδή νόσων πνευματικών, διανοητικών ή ψυχικών νόσων, όπως επίσης και τα ποσοστά αυτοκτονιών.

Χρειάζεται επομένως αντιστοίχως μια καλή στρατηγική και πολιτική για τη διαχείριση αυτών των νόσων. Δεν έχει όμως αυτό το ποσοστό άμεση σχέση με την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας. Έχει άμεση σχέση με την κατάσταση την κοινωνική, όπως για παράδειγμα και την ανεργία.

Αυτό είναι κάτι που θέλω να επισημάνω και ξαναλέω, αργότερα θα το ξαναθίξω ενδελεχέστερα στην παρέμβασή μου, γιατί θα πρέπει και αυτό το σκέλος να το καλύψει η κυβέρνηση σε κάθε πολιτική της.

Τελευταίο, αλλά όχι έσχατο. Επιτρέψτε μου να μιλήσω για τις λοιμώδεις νόσους και να πω ότι υπάρχει μια σχετικά αύξουσα τάση και σε αυτήν την παράμετρο πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη σημασία. Για παράδειγμα, το AIDS ή τους οροθετικούς. Και πρέπει να φροντίσουμε για τη λήψη των κατάλληλων μέτρων δημόσιας υγείας, ούτως ώστε να μειωθούν τέτοιοι κίνδυνοι και να υπάρξουν στρατηγικές πρόληψης. Και τούτο, διότι αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να εξασφαλίσουμε πως τα ποσοστά οροθετικότητας δεν θα αυξηθούν στη χώρα σας.

Εν ολίγοις λοιπόν, ναι, έχω μελετήσει πολύ προσεκτικά όλους τους δείκτες και όλα τα στατιστικά στοιχεία που αφορούν την Ελλάδα πριν έρθω εδώ. Γενικώς η κατάσταση είναι θετική, ωστόσο υπάρχουν και κάποια σημεία στα οποία θα επιμείνω και αργότερα στην παρέμβασή μου, σημεία τα οποία θα πρέπει να απασχολήσουν και στο μέλλον το Υπουργείο.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Κος ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ:

Μια τελευταία ερώτηση, γιατί μετά θα έρθει και ο Πρωθυπουργός και πρέπει να φτιάξουμε την αίθουσα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Κύριε Υπουργέ, και σε εσάς απευθύνεται η ερώτηση, αλλά και στους ευρωπαίους αξιωματούχους. Άκουσα με πάρα πολύ προσοχή και συχνές αναφορές στο θέμα της πρόληψης και προαγωγής υγείας, το οποίο φυσικά και το γνωρίζετε δεν υπάρχει. Και η όποια προσπάθεια γίνεται στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή γίνεται καθαρά από εταιρίες, από επιχειρήσεις, από οργανισμούς στα πλαίσια της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.

Πως μπορεί να αναστραφεί αυτό το κλίμα την ώρα που έχουμε τρομερά μειωμένους πόρους σε αυτή την τρομακτική ύφεση που βιώνουμε και πραγματικά οι ασθενείς πάνε τελευταία στιγμή στις υπηρεσίες υγείας. Πως μπορεί να αντιστραφεί το κλίμα αυτό.

Κος ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ:

Ευχαριστώ πάρα πολύ, θα απαντήσω εγώ για να κερδίζουμε και χρόνο.

Όλο το πρόγραμμα της μεταρρυθμίσεως το οποίο παρουσιάζουμε σήμερα και κυρίως στο τμήμα της πρωτοβάθμιας, όλη η μεταρρύθμιση στην πρωτοβάθμια ως κεντρικό στόχο την πρόληψη.

Για αυτό και είπαμε ότι το σύστημα που φτιάχνουμε είναι δημοσίου χαρακτήρα και καθολικής προσβάσεως με τον οικογενειακό γιατρό γιατί ο στόχος μας είναι με αυτό το σύστημα που σωστά είπατε δεν το έχουμε εδώ και 35 χρόνια και χαίρομαι που το είπατε γιατί το κυρίαρχο μήνυμα που πρέπει να περάσει σήμερα και εδώ ευχαριστώ όλους τους ξένους που ήρθαν σήμερα εδώ για να υποστηρίξουν αυτή την προσπάθεια, είναι ότι αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να φτιάξουμε κάτι που δεν είχαμε εδώ και 35 χρόνια.

Αντί όμως να στεκόμαστε και να γκρινιάζουμε και να λέμε ότι δεν το είχαμε πάμε τώρα να το κάνουμε. Και πως πάμε να το κάνουμε; Πάμε να το κάνουμε παίρνοντας συμβουλές από τους ειδικούς. Και αυτούς που το έκαναν στη δική τους πατρίδα όπως είναι στην Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας και από αυτούς που το κάνουν σε ολόκληρο τον πλανήτη όπως είναι ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας. Γιατί στόχος μας είναι ο Έλληνας να αποκτήσει κάτι που δεν είχε.

Τελευταία ερώτηση ο φίλος μου για να μην τον στεναχωρήσω.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Είπατε προηγουμένως ότι η πολιτική σας αποτελεί συνέχεια των προκατόχων σας και των προκατόχων σας θα έλεγα εγώ, η οποία πολιτική και εκείνη είχε ως κεντρική ιδέα την καλύτερη διαχείριση πόρων, οικονομίας κλπ. Το αποτέλεσμα αυτών των πολιτικών ήταν να εμποδίζονται οι πολίτες να έχουν πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας, να μην μπορούν να πάρουν τα φάρμακά τους γιατί δεν έχουν να πληρώνουν ούτε τη συμμετοχή τους μέχρι 25% και ταυτόχρονα να αυξάνεται η συμμετοχή τους από 10%, 9% με 10% πριν 4 χρόνια, 22% και 25% σήμερα.

Τι εγγυάται ότι η συνέχιση αυτής της πολιτικής και σε ευρωπαϊκό επίπεδο θα έχει τα αποτελέσματα που μας περιγράψατε και δεν θα οδηγήσει στην επιδείνωση της κατάστασης όπως ήδη έχει δρομολογηθεί;

Ευχαριστώ.

Κος ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ:

Ωραία, ευχαριστώ πολύ για την ερώτηση. Αυτό που κάνουμε τώρα είναι πρωτόγνωρο, δεν έχει ξαναγίνει σε αυτό το βαθμό. Και με αυτό θα κλείσω για να ξέρετε και τι είναι αυτό που παρουσιάζουμε σήμερα.

Το Health in Action πρόγραμμα, το πρόγραμμα Υγεία εν δράσει, είναι ένα πρόγραμμα που έχει 101 παραδοτέες δράσεις σε διαφορετικούς άξονες. Ο ένας άξονας είναι η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας και η μεταρρύθμιση σε αυτήν. Ο δεύτερος άξονας είναι η δημιουργία των καινούργιων κλειστών ενοποιημένων νοσηλίων. Των καινούργιων κλειστών ενοποιημένων νοσηλίων σε συνεργασία με τη Γερμανία που θα κάνουμε τα DRGs.

Ο άλλος άξονας είναι η αναμόρφωση του ΕΟΠΥΥ έτσι ώστε να μπορεί να διαχειρίζεται καλύτερα τα χρήματά του και να πληρώνει τους παρόχους του στην ώρα του.

Ο τέταρτος άξονας είναι η αναμόρφωση των νοσοκομείων και η διαχείριση των νοσοκομείων έτσι ώστε και να εξυπηρετούν καλύτερα τον ασθενή και να μην ξοδεύουν λεφτά δεξιά και αριστερά.

Στο σύνολο αυτή η μεταρρύθμιση θα χρειαστεί από σήμερα δυο με τρία χρόνια. Δεν μπορεί να γίνει αυτόματα, δεν μπορεί να γίνει σε 24 ώρες. Προηγουμένως στη διμερή συνάντηση που είχα με το Γερμανό συνάδελφό μου, μου είπε ότι στη Γερμανία το κάνουν από το 1983. Ξεκινήσανε να το κάνουν από το 1983 και είμαστε τώρα στο 2013, δηλαδή 30 χρόνια μετά.

Εμείς θέλουμε να προσπαθήσουμε να κάνουμε αυτό που άλλοι έκαναν σε 30 χρόνια, σε 3 χρόνια. Πιο εύκολα λέγεται πιο δύσκολα γίνεται. Όμως πρέπει να γίνει και εμείς έχουμε αποδείξει στην ιστορία μας ότι όταν βάλουμε κάτι στο μυαλό μας και δουλέψουμε οργανωμένα με σύστημα μπορούμε να το κάνουμε να συμβεί. Και αυτό σκοπεύουμε να κάνουμε τώρα.

Άρα λοιπόν η απάντηση είναι ότι όλη η παρουσία όλων αυτών των ανθρώπων εδώ είναι για να μας δώσει τη δυνατότητα να αξιοποιήσουμε τους πόρους μας με τέτοιο τρόπο ώστε να πετύχουμε αυτά που δεν είχαμε πετύχει στο παρελθόν.

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ. Ευχαριστώ και την κυρία Zsuzsanna Jakab και τον κύριο Ilka και φυσικά τον κ. Ράιχενμπαχ, θα τα πούμε μετά και στη εκδήλωση κατά τη διάρκεια των ομιλιών στις 13:30.

Ευχαριστώ πολύ.