Πρακτικά κοινής συνέντευξης Τύπου πολιτικής ηγεσίας ΥΥΚΑ (29/06/2011)
30/06/2011Γραφείο Τύπου
210 - 52.05.290-1
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΚΟΙΝΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΗΓΕΣΙΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θέλω ξεκινώντας ν’ απευθύνω μια έκκληση σε όλους: Στους εκπροσώπους του κράτους, στους ανθρώπους οι οποίοι έχουν συγκεντρωθεί στο Σύνταγμα αυτή τη στιγμή.
Υπάρχει πρόβλημα όπως ενημερώθηκα προ ολίγου, με εγκλωβισμένους ανθρώπους στις εγκαταστάσεις του μετρό, υπάρχει πρόβλημα γιατί οι άνθρωποι αυτοί έχουν αναπνευστικά θέματα. Έχει επιχειρήσει το ΕΚΑΒ που μ’ ενημέρωσε, να πάει εκεί με τα αυτοκίνητά του και τις μοτοσικλέτες του, για να μεταφέρει τους ανθρώπους με τ’ αναπνευστικά προβλήματα στα νοσοκομεία μας, αλλά η προσέγγιση του χώρου είναι αδύνατη.
Επικοινώνησα και με τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, τον κ. Παπουτσή ο οποίος κάνει κι αυτός ό, τι μπορεί. Η έκκλησή μου είναι να βοηθηθούν οι εγκλωβισμένοι να μην υπάρξουν θύματα. Ενημερώθηκα από το ΕΚΑΒ, έδωσα εντολή να γίνει προσπάθεια πάση δυνάμει, επικοινώνησα στο πλαίσιο αυτό με το συνάδελφο και φίλο Υπουργό Προστασίας του Πολίτη κι επαναλαμβάνω ότι κάνει και αυτός ό, τι μπορεί και ενημέρωσα και ενημερώθηκα και από το Γραφείο Πρωθυπουργού για το θέμα.
Επιχειρησιακές λεπτομέρειες δεν έχω να σας δώσω. Έχω να σας δώσω αυτή την πληροφόρηση και μέσω των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης να απευθύνω έκκληση προς πάντα αρμόδιο, ή συμμετέχοντα.
Ας μπούμε τώρα στα θέματα της σημερινής πρόσκλησής μας για τη δική μας συνάντηση. Κατ' αρχάς θέλω να καλωσορίσω με τρόπο λειτουργικό και εργασιακό το συνάδελφο Υπουργό της κυβέρνησης, τον κ. Μάρκο Μπόλαρη ο οποίος είναι πια Υπουργός στο Υπουργείο μας και ανέλαβε με αρμοδιότητες που έχουν υπογραφεί από εμένα και έχουν αποσταλεί στο Γραφείο Πρωθυπουργού, ανέλαβε τα θέματα της Κοινωνικής Αλληλεγγύης και της Ψυχικής Υγείας.
Είπαμε να μην κάνουμε τελετουργικά, αλλά το καλωσόρισμα να γίνει την ημέρα που θα έχει ήδη ο ίδιος κάτι να σας πει. Και φυσικά, η σημερινή μέρα είναι μια τέτοια μέρα, γιατί όπως έχουμε πει, στο πλαίσιο των προσπαθειών μας για συνένωση δυνάμεων, συμπεριλαμβάνεται και η συνένωση δυνάμεων του λεγομένου προνοιακού χώρου της κοινωνικής αλληλεγγύης.
Θα σας πει, λοιπόν, συγκεκριμένα πράγματα ο κ. Μπόλαρης στη συνέχεια. Τον καλωσορίζω και μπορεί να έχετε μαζί του και αυτοτελή σχέση, δηλαδή για πάρα πολλά πράγματα μπορεί ο ίδιος να οργανώνει άλλοτε μαζί μας άλλοτε μόνος του, την επικοινωνία του μαζί σας.
Σήμερα είμαστε εδώ για οτιδήποτε μας θέλετε, είμαστε όμως κατά βάση, για να σας δώσουμε τις τελικές μας προτάσεις για τη συνένωση των δυνάμεων της Υγείας, της δημόσιας Υγείας.
Θα σας πω ορισμένα εγώ εισαγωγικώς, θα σας πει ορισμένα περισσότερα ο κ. Τιμοσίδης και αν χρειαστεί θα σας δώσει λεπτομέρειες ο Πολιτικός Προϊστάμενος του εγχειρήματος στην καθημερινή λειτουργική του βάση, ο κ. Πολύζος. Δεν είμαστε όλοι η πολιτική ηγεσία στο τραπέζι, είναι ο κ. Δημόπουλος, ο κ. Κατριβάνος, ο κ. Παταβούκας από κάτω, γιατί δεν χωράμε. Αν ήμαστε στο χώρο μας θα ήμαστε όλοι…
Όπως είχαμε πει και προ μιας εβδομάδας, πάμε πια από τα 131 συν 2, 133 νοσοκομεία μας συν 5 που ενώθηκαν του ΙΚΑ, σε 83 Διοικητικά Συμβούλια νοσοκομεία και Διοικητές. Μια πραγματική συνένωση δυνάμεων. Από 131, ξαναλέω συν 2, συν 5 νοσοκομεία, με τις Διοικήσεις τους και τα Διοικητικά Συμβούλιά τους, πάμε σε 83 Διοικητικά Συμβούλια, σε 83 Διοικητές.
Σε καθένα από τα υπόλοιπα 50 νοσοκομεία που διασυνδέονται λειτουργικά με τα 83 Διοικητικά Συμβούλια και τους 83 Διοικητές, τοποθετείται ένας Αναπληρωτής Διοικητής και ένα μικρό Συμβούλιο από υπηρεσιακούς παράγοντες του νοσοκομείου, όχι από διοριζόμενα πρόσωπα.
Από ένα σύνολο 175 Διοικητών και Αναπληρωτών, στο σύνολο το καινούργιο, Διοικητών και Αναπληρωτών Διοικητών, μειώνεται στους 144. Σήμερα, στα νοσοκομεία μας, τα νοσοκομεία του ΕΣΥ δηλαδή, έχουμε 46.000 οργανικές κλίνες. Από αυτές είναι σε λειτουργία οι 36.000 κλίνες, με κάλυψη όμως περίπου 70%.
Διακόπτω λίγο, είναι στο τηλέφωνο ο κ. Παπουτσής, απ’ ό, τι φαίνεται αυτή τη στιγμή το πρόβλημα πάει να εκτονωθεί, μεταφέρονται οι άνθρωποι με το συρμό σε άλλους σταθμούς και τους παραλαμβάνει το ΕΚΑΒ από κει. Η συνεννόηση με την Αστυνομία έγινε, εάν χρειαστεί να κάνουν επιχείρηση και στο Σύνταγμα θα το κάνουν. Είμαστε σε συνεννόηση και απ’ ό, τι φαίνεται πάει καλά αυτή τη στιγμή, μακάρι έτσι να ολοκληρωθούν οι προσπάθειες και να μην έχουμε προβλήματα με ανθρώπους που θα υποστούν τα πάνδεινα.
Πάμε λίγο στο θέμα που ήμαστε πριν, για να κλείσω. Επανέλαβα, λοιπόν, αυτά που είχα πει στο ΕΚΕΠΥ, 46.000 οργανικές κλίνες, 36.000 σε λειτουργία, 70% περίπου κάλυψη. Οι κλίνες μειώνονται σε 32.000 περίπου, ήτοι μείωση 10% και κάλυψη 80%, δηλαδή ανεβάζουμε την κάλυψη των κλινών όπως είναι ο μέσος όρος σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες.
Επίσης, επί τις περίπου 2.000 κλινικές μονάδες, 1.950 και κάτι, έχουμε 330 λιγότερες πια με βάση το σχέδιό μας και μεταφορά άλλων 40. Δηλαδή μονάδες που μεταφέρονται σε άλλο νοσοκομείο από αυτό που είναι σήμερα. Θα έχουμε δηλαδή στο τέλος, 1.670 κλινικές μονάδες να λειτουργούν πιο αποτελεσματικά απ’ ό, τι σήμερα στα νοσοκομεία μας.
Όπως ακούτε, προσπαθούμε να κάνουμε εξορθολογισμό των δυνάμεών μας και λειτουργούμε με αποφασιστικότητα, αλλά και με μετριοπάθεια. Να θυμίσω ότι τα τελευταία 15 χρόνια πολλαπλασιάστηκαν στις 2.000 περίπου οι κλινικές, από 950. Έγινε δηλαδή και στα νοσοκομεία, ό, τι έγινε και σε άλλους χώρους της Δημόσιας Διοίκησης την τελευταία 15ετία. Πολλαπλασιασμός διοικητικών μονάδων, κοστοβόρων, χωρίς αποτέλεσμα στην παροχή υπηρεσιών υγείας σε ό, τι μας αφορά.
Ανάλογες προτάσεις αναμένουμε από τις Υ.Πε. και τους Διοικητές για ένα επόμενο στάδιο και στους εργαστηριακούς απεικονιστικούς τομείς, με σκοπό να υπάρξει ένα ακτινοδιαγνωστικό και ένα βιοπαθολογικό τμήμα σε κάθε νοσοκομείο και εξειδικευμένα υπόλοιπα τμήματα, ανολογικό, κυτταρολογικό κτλ., στα βασικά μας νοσοκομεία.
Προβλέπεται ένα κέντρο-μονάδα αποκατάσταση ανά Περιφέρεια, καθώς και μονάδα διαχείρισης χρόνιων νοσημάτων στα κύρια νοσοκομεία. Να σημειώσετε ότι μόνοι 600 από τους 21.000 κλινικούς γιατρούς θα αναγκαστούν να μετακινηθούν εντός του ορίου του νομού που σήμερα υπηρετούν. Συν 80 καινούριους γιατρούς που θα χρειαστούν για κάλυψη ελλείψεων σε Νοσοκομεία.
Πού θα θεμελιώσουμε το εγχείρημά μας; Σε δύο νόμους πρόσφατους. Στον νόμο 3918 του 2011 καθώς και στο νόμο 3984 του 2011 επίσης, τον πρόσφατο δικό μου για τις μεταμοσχεύσεις και τον προηγούμενο δικό μου για την Πρωτοβάθμια Υγεία. Εδώ πάνω εδράζονται οι συνενώσεις των δυνάμεων σε ό, τι αφορά τα κοινά Διοικητικά Συμβούλια και τους κοινούς Διοικητές.
Δώσαμε σήμερα το πρωί εντολή στις 17 του μηνός Ιουλίου να έχουν καταγράψει σε κείμενο με νομική διατύπωση οι περιφερειάρχες όλες τις συνενώσεις που σας προείπα, ούτως ώστε να μπορέσουμε στις 20 να εκδώσουμε την Κοινή Υπουργική Απόφαση, Υπουργική Απόφαση δική μου και του Υπουργού των Οικονομικών και όποιου άλλου Υπουργού είναι συναρμόδιος, που θα μετουσιώνει σε πράξη τις αλλαγές στους Οργανισμούς που επιφέρει η ενέργειά μας αυτή.
Όπως ξέρετε τα περί κλινικών προβλέπονται στους Οργανισμούς, τα περί Διοίκησης προβλέπονται και αυτά στους Οργανισμούς και οι Οργανισμοί μπορούν να αλλάξουν με τις εξουσιοδοτήσεις που παρέχει σήμερα ο νόμος με Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις.
Η εξοικονόμηση, δηλαδή η απεικόνιση όλης αυτής της προσπάθειας σε εξοικονόμηση πέραν των δυνάμεων της υγείας, σε εξοικονόμηση και σε πόρους χρηματικούς θα είναι για το 2012 της τάξεως των 75.000.000 ευρώ, το οποίο έως και το τέλος του 2014 θα έχει διπλασιαστεί. Δηλαδή συνολικό όφελος μέσα στη λειτουργία του μεσοπροθέσμου τα 150.000.000 ευρώ.
Για όλα αυτά θα σας πει περισσότερα ο κ. Τιμοσίδης και θα σας διανεμηθεί σχετικό υλικό, ούτως ώστε να μπορέσετε να κάνετε πολύ πιο γρήγορα τη δουλειά σας.
Τέλος, να σας αναφέρω ότι σήμερα υπεγράφη επιτέλους η Κοινή Υπουργική Απόφαση Υπουργών Υγείας, Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, Λοβέρδος – Κουτρουμάνης – Σαχινίδης δηλαδή, με την οποία καθορίζονται οι τιμές για 700 διαγνωστικές κατηγορίες μετά από σχετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας.
Είναι η προσπάθεια εκλογίκευσης των δαπανών αφού επιτέλους αποκτούμε εμείς Κλειστά Ελληνικά Νοσήλια, ΚΕΝ όπως τα λέμε, Κλειστά Ελληνικά Νοσήλια, ή όπως συνηθίζεται εσείς του χώρου της υγείας να τα αποκαλείτε, τα λεγόμενα DRGs.
Ολοκληρώθηκε και αυτή η ενέργεια με την υπογραφή της σχετικής κανονιστικής πράξης. Αντιλαμβάνεστε εσείς που ξέρετε το όφελος που θα παραχθεί σε ό, τι αφορά την εξοικονόμηση πόρων αφού δεν καθορίζει κανένας στο Εθνικό Σύστημα Υγείας τις τιμές που αυτός επιθυμεί αλλά το Εθνικό Σύστημα Υγείας εκδίδει αυτή την απόφαση με την οποία καθορίζει πώς κοστολογούνται βασικές διαγνωστικές κατηγορίες.
Θέλω κλείνοντας και πάλι να ευχαριστήσω τον Υφυπουργό, τον κ. Τιμοσίδη και τον Γενικό Γραμματέα, κ. Πολύζο γι’ αυτή την εξαιρετικά καλή δουλειά.
Κυρίες και κύριοι, θέλω να θυμίσω ορισμένες ημερομηνίες. Τον Ιανουάριο παρακαλέσαμε τον Καθηγητή, τον κ. Λιαρόπουλο να μας ετοιμάσει ένα σχέδιο επιστημονικό για τη συναίνεση των δυνάμεων του ΕΣΥ. Με αποτελεσματικό τρόπο ζητήσαμε από τον κ. Κυριόπουλο ο καθυστερών Χάρτης της Υγείας επιτέλους να μας παραδοθεί και μας παρεδόθη σε ένα μεγάλο του κομμάτι τον Μάρτιο και μας παραδίδεται τμηματικά το ολοκληρωνόμενο έργο.
Αυτά τα δύο κείμενα απετέλεσαν τη βάση για τις δικές μας προσπάθειες σε ότι αφορά τη συνένωση των δυνάμεων του ΕΣΥ. Την 1η Απριλίου ξεκίνησε ο σχετικός κοινωνικός διάλογος. Εγώ έλεγα 1η Απριλίου ξεκινάμε για να κλείσουμε 1η Ιουλίου.
Έγινε ο διάλογος επί των αρχών, έγινε ο διάλογος επί των Περιφερειών, έγινε η σύνταξη προτάσεων από τις Περιφέρειες προς εμάς, έγινε η δική μας αντίδραση, δηλαδή το δικό μας κείμενο πρότασης, συνεκλήθη το ΚΕΣΥΠΕ συζητώντας το δικό μας κείμενο. Τους παραδόθηκε γραπτώς σήμερα και τους ζητήσαμε μέχρι την Παρασκευή 1η Ιουλίου, μεθαύριο να αντιδράσουν στο σχέδιο Πολύζου. Όταν λέω εσάς, εννοώ είστε ο προϊστάμενός του. Η αντίδρασή τους θα είναι η πρώτη οργανωμένη σε τελικό στάδιο αντίδραση του υπολοίπου κράτους στις προτάσεις του Υπουργείου.
Προσέξτε τώρα. Η Ομοσπονδία των γιατρών των δημοσίων Νοσοκομείων προσεκλήθη στον κοινωνικό διάλογο, προσήλθε, ο εκπρόσωπός της – θα θυμάστε – ζωγράφισε με καλά χρώματα, με έντονα χρώματα την προσπάθεια, τη στήριξε στις προθέσεις και στην αρχή της, αλλά μετά η ΟΕΝΓΕ απέσυρε τον εαυτό της από τη σχετική προσπάθεια. Η προσπάθεια, όμως, προχώρησε.
Όταν αντελήφθησαν ορισμένοι γιατροί, πολλοί μάλιστα αλλά και οι συνδικαλιστικοί τους φορείς επιμέρους, όχι η Ομοσπονδία ότι το εγχείρημα καταλήγει σε πράξη, ζήτησαν να συμμετάσχουν στη συζήτηση.
Δεν μπορούσαμε να πούμε όχι ούτε, όμως, μπορούσαμε και να αναστείλουμε τη δυναμική των προσπάθειών μας, να συγκρατήσουμε τη δυναμική των προσπάθειών μας, ούτε να παραποιήσουμε το χρονοδιάγραμμά μας, γιατί το χρονοδιάγραμμά μας είναι η αξιοπιστία μας. Η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων γι’ αυτό το Υπουργείο είναι ζήτημα αναξιοπιστίας.
Έτσι, λοιπόν, καταθέτουμε σήμερα την πρότασή μας. Είχαμε σκοπό το επόμενο 15νθήμερο να είναι 15νθήμερο όποιων συμμετέχουν στο διάλογο της ανοιχτής διακυβέρνησης που είναι ψηφιακός. Η επιθυμία των γιατρών και συνδικαλιστικών δευτεροβάθμιων φορέων να μπουν στη συζήτηση. Μας μετατρέπει αυτό το 15νθήμερο του διαλόγου μέσω της ανοιχτής διακυβέρνησης σε ένα 15νθήμερο και αυτής της μορφής διαλόγου, αλλά και του διαλόγου με τους φορείς που επιθυμούν.
Ο κ. Τιμοσίδης ήδη ξεκίνησε να συζητάει με μεμονωμένους γιατρούς από Νοσοκομεία της χώρας, θα σας πει και αυτό το χρονικό διάστημα θα διεξάγεται και αυτός ο διάλογος που μας δίνει χαρά και ικανοποίηση, γιατί δικαιώνει το εγχείρημά μας. Πίστευαν πολλοί και σε αυτό το Υπουργείο ότι ό, τι αρχίζουμε δεν θα το τελειώνουμε. Αλλά εμείς είμαστε εδώ για να τελειώνουμε αυτό που αρχίζουμε. Και έτσι θα κάνουμε σε λίγες μέρες με τον τρόπο που σας είπα.
Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι το ΕΣΥ στήθηκε στην πορεία των 10ετιών, εξαπλώθηκε. Το στήσιμό του ήταν ιστορικό. Ο αείμνηστος Γεννηματάς είναι ένα σύμβολο. Από εκεί και πέρα η εφαρμογή και η λειτουργία του ΕΣΥ ανέδειξε προβλήματα που τα ξέρετε εσείς καλύτερα από εμένα. Και το ΕΣΥ ξεστράτισε. Κυριαρχήθηκε σε επιμέρους πτυχές του από το πελατειακό κράτος, το «πανταχού παρόν» πελατειακό κράτος και οδηγηθήκαμε σε πολλές υποδομές χωρίς, όμως, παροχή υπηρεσιών στους πολίτες.
Περισσότερο παροχή υπηρεσιών στους ίδιους τους εργαζομένους στα Νοσοκομεία αυτά και δεν αναφέρομαι φυσικά στους νοσηλευτές που ταλαιπωρούνται, αναφέρομαι κυρίως στους γιατρούς, ένα ιατροκεντρικό σύστημα, όχι ένα σύστημα για τον πολίτη.
Τη συνένωση δυνάμεων έχει σκοπό να φτάσουμε αποτελεσματικότερα στον πολίτη, να μειώσουμε την κάλπικη ζήτηση και να είμαστε αυτοί που πρέπει συγκρατώντας και τη σπατάλη.
Ακούστε ένα τελευταίο: Έκανα μια περιοδεία στη Ρόδο, επισκέφθηκα χωρίς να με περιμένουν το νοσοκομείο, τα κλασικά δικά μου. Είδα πριν μια μεγάλη εκδήλωση που διοργανώθηκε εκεί από το ΙΣΤΑΜΕ, τους φορείς. Οι φορείς μου έκαναν αναφορά σε έλλειψη γιατρών. Τους είπα ότι η έλλειψη γιατρών σε μια χώρα που έχει υπερδιπλάσιο αριθμό γιατρών από τις χώρες του ΟΟΣΑ δεν μπορεί να υπάρξει, δεν υπάρχει καμία έλλειψη γιατρών.
Μου είπαν «ναι, αλλά έχουμε 7 της τάδε ειδικότητας και κανέναν της τάδε». Τους είπα, και αυτό είναι ένα μήνυμα που βγαίνει κι από σήμερα: Όποιος φορέας μου μεταφέρει αίτημα ζήτησης, θα μου μεταφέρει και αίτημα διευθέτησης του πλεονάζοντος προσωπικού. Οι προτάσεις περί ανάγκης πλήρωσης κενών, ή θα συνοδεύονται από προτάσεις εξορθολογισμού του υπάρχοντος ανθρώπινου δυναμικού, ή είναι σα να μην κατατίθενται.
Η απάντηση ήταν από ορισμένους: «Αυτό δεν είναι δική μας δουλειά». Η δική μου απάντηση ήταν τότε ότι «δεν είναι ούτε το άλλο δική σας δουλειά. Δεν είστε «μεταφορείς» δίκαιων αιτημάτων, είστε εκπρόσωποι των τοπικών κοινωνιών, αλλά και Έλληνες πολίτες».
Αυτή, λοιπόν, η μάχη του εξορθολογισμού των δυνάμεων του ΕΣΥ θα συνεχιστεί. Και στο πλαίσιο αυτό θα δούμε στα όρια του Συντάγματος, την αλλαγή του πλαισίου για τις προσλήψεις από δω και πέρα που δίνουν τρομακτικές διακριτικές ευχέρειες, «αφήνω το ένα νησί και πάω σ’ ένα άλλο, αφήνω τη μία θέση και πάω σε μια άλλη». Και η θέση η οποία είναι θέση δύσκολη, είναι κενή.
Και δεν μιλάμε για δυσκολίες του 1950, μιλάμε για μη προσέλευση υποψηφίων για πλήρωση θέσεων γιατρών στη Ζάκυνθο, στο Μεσολόγγι, με τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου να ενώνει την Πάτρα, μεγάλο αστικό κέντρο, με το Αγρίνιο και τις γύρω πόλεις. Δεν είναι κατάσταση αυτή. Όποιος προσέρχεται πια στο σύστημα υγείας, προσέρχεται για να το υπηρετήσει, όχι για να υπηρετηθεί ο ίδιος. Αυτό είναι το πλαίσιό μας.
Ακούστε: Πρέπει να συμμετάσχει η Βουλή των Ελλήνων σ’ αυτή την προσπάθεια. Η Πέμπτη, η επόμενη Πέμπτη, είναι η ημέρα της πρώτης συνεδρίασης του Κοινοβουλευτικού Τομέα Εργασίας του ΠΑΣΟΚ, αλλά και της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων του ελληνικού Κοινοβουλίου. Θα είναι οι πρώτες συνεδριάσεις, όχι και οι τελευταίες. Θα γίνουν όσες χρειάζονται. Δεν υπάρχει για το Υπουργείο Υγείας, και θυμάστε και από προηγούμενα σχέδια νόμου, ή παρεμβάσεις, δεν υπάρχει κάτι όταν δεν έχει συζητηθεί αρμοδίως.
Κι εμείς εδώ σ’ αυτό το Υπουργείο, αλλά και στο Υπουργείο Εργασίας παλαιότεροι, οι συνάδελφοί σας εκεί ξέρουν, ο Μιχάλης τότε ήταν υπεύθυνος του ΚΤΕ Εργασίας, εμάς οι Βουλευτές, μας, οι Βουλευτές δηλαδή που ανήκουν στον τομέα μας είναι ενήμεροι. Τώρα που έχουμε επίσημη πρόταση και που τείνει να καταστεί τελική, τώρα συζητάμε με οποιονδήποτε έχει κάτι να μας φέρει.
Και οι βουλευτές έχουν πάντα πολλά να φέρουν όπως αποδεικνύεται σε όλες τις μεγάλες παρεμβάσεις της ελληνικής πολιτείας. Είμαστε υπερήφανοι που σε τρεις μήνες τελειώσαμε και θα είμαστε ακόμα πιο πολύ υπερήφανοι στις 20 Ιουλίου, ημέρα Τετάρτη, που θα παραδώσουμε το τελικό προϊόν, τις τελικές αποφάσεις μας με τον τύπο της Κοινής Υπουργικής Απόφασης που θα οδεύει προς το ΦΕΚ.
Το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής, άλλα αρχίζουν από το Σεπτέμβριο άλλα ολοκληρώνονται μέσα στο 2011, θα σας το παραδώσει σε λίγο και γραπτά αλλά θα σας το πει και ο κ. Τιμοσίδης.
Εγώ ευχαριστώ πάρα πολύ τους συνεργάτες, την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου γι’ αυτή την πολύ σοβαρή δουλειά.
Μ. ΤΙΜΟΣΙΔΗΣ: Υπηρέτησα το Εθνικό Σύστημα Υγείας πάνω από 27 χρόνια, ξεκίνησα με διάθεση και όρεξη και στην πορεία διαπίστωνα κι εγώ όπως τόσοι άλλοι Έλληνες τα διαχρονικά του προβλήματα. Ήταν επιθυμία όλων όσων εργαζόμασταν σε αυτό, αλλά και όσων κατά καιρούς αναλάμβαναν πολιτικές ευθύνες, την ανάγκη να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις για να μη φτάσει το ΕΣΥ σε πάρα πολύ άσχημο σημείο, τέτοιες δηλαδή καταστάσεις που κατά καιρούς και εσείς ιδιαίτερα που ασχολείστε σ’ αυτό τον τομέα, γνωρίζετε από πρώτο χέρι.
Έπρεπε λοιπόν κάτι να γίνει. Θεωρώ πολύ τυχερό τον εαυτό μου να συμμετέχω σε αυτή τη νέα προσπάθεια. Θέλω ν’ αποτιμήσω αυτή την προσπάθεια και να πω ότι είναι μια γενναία παρέμβαση στη λειτουργία τους Εθνικού Συστήματος Υγείας, μια γενναία παρέμβαση που την είχε ανάγκη κυρίως ο ελληνικός λαός, γιατί όλα αυτά τα χρόνια έδειξε ότι εμπιστεύεται το Εθνικό Σύστημα Υγείας παρά τα προβλήματα που παρουσίασε όλον αυτό τον καιρό, εμπιστεύεται το Εθνικό Σύστημα Υγείας, μάλιστα δε οι συγκυρίες έχουν κάνει έτσι τα πράγματα που η προσέλευσή του να έχει ξεπεράσει ήδη από τις μετρήσεις που έχουμε το 22%, 23%, 24% επιπλέον να προσέρχεται κόσμος στο Εθνικό Σύστημα Υγείας.
Πολύ λίγα στοιχεία για να διευκολύνω την ενημέρωσή σας: Τα κριτήρια που χρησιμοποιήθηκαν για να μπορέσουμε να κάνουμε αυτή την παρέμβαση είναι τα παρακάτω: Στηριχθήκαμε στα πληθυσμιακά και γεωγραφικά κριτήρια ανά νομό και ανά περιφέρεια. Στηριχθήκαμε στις εισροές του συστήματος και εννοώ μ’ αυτό τις κλίνες που υπήρχαν το προσωπικό που εργαζόταν, ποια ήταν η διάταξη των εργαστηρίων, ποια ήταν η διάταξη όλων των άλλων εκείνων απαραίτητων εργαστηριακών ή άλλων βοηθητικών δομών.
Αυτό είναι οι εισροές. Λήφθηκαν επίσης οι εκροές. Δηλαδή πόσοι νοσηλεύονται, πόσοι εξετάζονται στα νοσοκομεία, τι κάλυψη υπάρχει. Επίσης, οι δυνατότητες συνεργασίας μέσα στο ίδιο το νοσοκομείο, κατά πόσο δηλαδή υπήρχε αγαστή συνεργασία μεταξύ τμημάτων και μεταξύ των πραγματικών αναγκών που προέκυπταν καθημερινά.
Οι δυνατότητες συνεργασίας εκτός νοσοκομείων, πόσο ήταν δηλαδή εύκολη η συνεργασία με όμορα νοσοκομεία, με κεντρικά, περιφερειακά, μεγαλύτερα τριτοβάθμια νοσοκομεία.
Και τέλος, λήφθηκε η αναγκαιότητα που προέκυπτε να ελαχιστοποιήσουμε τις δυσκολίες και τι βαθμό υλοποίησης είχε αυτή η δυνατότητα να λιγοστέψουμε αυτές τις δυσκολίες.
Οι τελικοί στόχοι του εγχειρήματος ήταν: Η συνδιοίκηση νοσοκομείων με κοινό Διοικητή, με κοινό ή όχι απαραίτητα κοινό Διοικητικό Συμβούλιο, κυρίως ανά νομό, η συνένωση ομοειδών κλινικών εργαστηρίων μονάδων μέσα στο ίδιο το νοσοκομείο γιατί παρατηρήσαμε και βλέπαμε τα προηγούμενα χρόνια να έχουμε σ’ ένα νοσοκομείο δυο Παθολογικές, δυο Χειρουργικές, δυο Παιδιατρικές, να λείπουν άτομα από τη μια και να μην υπάρχει η δυνατότητα να συνεργαστούν και να έχουμε προβλήματα τη μία μέρα εφημερίας που ήταν η μία κλινική, σε σύγκριση με την άλλη που είχε καλύτερη πληρότητα.
Τρίτος στόχος ήταν η μετατροπή μικρών μονάδων Γενικών Νοσοκομείων, Κέντρων Υγείας σε αντίστοιχες μονάδες της πρωτοβάθμιας ή σε αντίστοιχες βραχείας και εξειδικευμένης νοσηλείας. Προβλέπεται από αυτή την προσπάθεια η μελλοντική συγχώνευση ομοειδών δραστηριοτήτων σε υποστηρικτικές κυρίως Υπηρεσίες, εργαστηριακές, διοικητικές, τεχνικές, ξενοδοχειακές, και τέλος η ορθολογική κατανομή του προσωπικού.
Κλείνοντας θέλω να τονίσω ιδιαίτερα ότι παρ’ ότι ο αριθμός των 600 γιατρών που είπαμε ότι θα μετακινηθούν μέσα στις ίδιες περιφέρειες και η προσθήκη 80 γιατρών φαντάζει ότι είναι ένας μικρός αριθμός, θέλω να σας πω και από την προσωπική μου εμπειρία, ότι αυτό είναι εκείνη η κίνηση που θα στοιχίσει πολύ λιγότερα στο ίδιο το Εθνικό Σύστημα Υγείας οικονομικά, αλλά που λειτουργικά θα προσφέρει πολύ σημαντικές λύσεις σε κενά και σε δυσλειτουργίες που υπήρχαν σε όλη την επικράτεια.
Θέλω να καταλάβετε ότι μπορεί ένα νοσοκομείο που είναι μέσα στην ίδια πόλη όπως είναι η Θεσσαλονίκη ή η Αθήνα να έχει ανεπτυγμένες πολύ καλά κάποιες Κλινικές με ένα συγκεκριμένο αντικείμενο και να μην έχει τη δυνατότητα να αντιμετωπίσει ένα επείγον περιστατικό μιας εξειδικευμένης κλινικής που όμως σε απόσταση 1 και 2 χιλιομέτρων, να είναι ένα νοσοκομείο που να έχει 2 και 3 απ’ αυτές τις Κλινικές.
Δηλαδή να είναι μια κλινική με δυο Ουρολογικές, να είναι μια κλινική με 5 Ορθοπεδικές και μια μεγάλη νοσηλευτική Μονάδα μέσα στην Αθήνα να μην έχει Ορθοπεδική Κλινική για ν’ αντιμετωπίσει άμεσα ένα περιστατικό κτλ.
Τέλος, θέλω να κλείσω για να μη φάω το χρόνο και να δώσω το λόγο στον κ. Πολύζο, θέλω να πω αγαπητέ Υπουργέ ότι μ’ αυτή την προσπάθεια που κάναμε, εκτιμώ ότι αυτή η κίνησή μας θα διευκολύνει το ίδιο το Εθνικό Σύστημα Υγείας και τους εργαζομένους σε αυτό, αλλά κυρίως αυτό που εγώ ευελπιστώ ότι θα πετύχει να προσφέρει θα είναι να προσφέρει καλύτερες υπηρεσίες υγείας στους Έλληνες πολίτες, κυρίως όμως καλύτερες υπηρεσίες υγείας σε όλους τους Έλληνες πολίτες κοντά στον τόπο κατοικίας τους, κοντά στην περιοχή που μένουν και δε θα χρειαστεί να μεταναστεύουν όπως γίνεται τα τελευταία χρόνια από το νομό τους, από το σπίτι τους, από το χωριό τους, από τη μικρή τους πόλη ν’ αναζητήσουν υπηρεσίες υγείας σε πολύ μεγαλύτερα κέντρα.
Ευχαριστώ πολύ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δύο ερωτήσεις θέλω κ. Υπουργέ να σας κάνω. Βλέποντας τα νούμερα στις κλίνες είπατε ότι υπάρχουν 46.000 οργανικές κλίνες, οι οποίες είναι σε λειτουργία 36.000 με κάλυψη 70%. Αυτή τη στιγμή λοιπόν εσείς μειώνετε κατά 10% και αυξάνουμε την κάλυψη πάλι κατά ένα 10% δηλαδή στο 80%.
Πρώτον. Δεν νομίζω ότι το 10% αυτό είναι νούμερο αρκετό, όλοι γνωρίζουμε καλά οικονομικά, το οποίο να βοηθάει στην εξοικονόμηση…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η μείωση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τη μείωση. Όχι και η αύξηση της κάλυψης όμως. Το 10 αυτό τοις εκατό είναι επαρκές, εσείς θα μας το απαντήσετε, που θα βοηθήσει τον εξορθολογισμό των δαπανών.
Και η δεύτερη ερώτησή μου. Το τέλος Ιουνίου όπως ξέρετε είναι πάντα περίοδος Γενικών Συνελεύσεων των επιχειρήσεων. Παρακολουθώντας σήμερα τις εργασίες δύο Γενικών Συνελεύσεων μεγάλων εταιρειών, παροχής υπηρεσιών, δύο κορυφαίων Ομίλων, της EUROMEDICA και του ΙΑΤΡΙΚΟΥ Αθηνών, οι επιχειρηματίες απευθύνουν πρόσκληση σε εσάς σε ενδεχόμενο ιδιωτικοποιήσεων των Νοσοκομείων, ότι οι ίδιοι μπορούν…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: (Τοποθέτηση εκτός μικροφώνου)
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σας έλεγα, το δεύτερο ερώτημά μου, ότι ο Ιούνιος είναι πάντα περίοδος Γενικών Συνελεύσεων. Σε δύο μεγάλες Γενικές Συνελεύσεις σήμερα μεγάλων Ομίλων από το χώρο της υγείας οι επιχειρηματίες απηύθυναν πρόσκληση σε εσάς, σε ενδεχόμενων ιδιωτικοποιήσεων του ΕΣΥ ότι είναι πρόθυμοι ήδη, έχουν τη γνώση, τη τεχνογνωσία και την εμπειρία να αναλάβουν ένα τέτοιο εγχείρημα είτε συμβουλευτικό είτε πρακτικό.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να αγοράσουν κλινικές; Δεν πουλάμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι να βοηθήσουν είτε συμβουλευτικά είτε λειτουργικά είτε πρακτικά. Τι απαντάτε σε αυτό; Έχοντας τη τεχνογνωσία οι ίδιοι, λέγοντας ότι το ΕΣΥ έχει φτάσει στα όριά του, τι απαντάτε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν το ξέρω το θέμα, να δω τι μου λένε και θα σας πω στην επόμενη συνάντησή μας. Ευχαριστώ πολύ για την πληροφόρηση. Για το πρώτο θέμα θα σας απαντήσει ο κ. Πολύζος.
Ν. ΠΟΛΥΖΟΣ: Εγώ να πω πρώτον, ότι όπως είπε και ο Υπουργός όλη αυτή η μεγάλη μεταρρύθμιση στο σύστημα υγείας που έχει προηγηθεί σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες της Ευρώπης, δεν γίνεται κυρίως για το κόστος, γίνεται και για το κόστος. Γίνεται για τη συνένωση δυνάμεων, τα έχει πει ο Υπουργός.
Λίγα στοιχεία από τις Υγειονομικές περιφέρειες, δύο από τις εφτά Υγειονομικές περιφέρειες έκαναν πλήρη ανάλυση του κόστους. Η τρίτη Υγειονομική περιφέρεια και η έκτη Υγειονομική περιφέρεια, η τρίτη είναι μικρότερη της έκτης, έβγαλαν ένα ποσό 6 εκατομμυρίων, η έκτη που είναι μεγαλύτερη έβγαλε 12.000.000.
Είναι εφικτό στις 7 Υγειονομικές περιφέρειες να γίνει εξοικονόμηση γύρω στα 10.000.000 ευρώ. Και αυτή η εξοικονόμηση θα προκύψει κυρίως από τη μείωση των διοικήσεων, που είπε και ο Υπουργός γύρω στα 5.000.000. Να ξέρετε ότι ένας Διοικητής ή ένας αναπληρωτής Διοικητής σε ένα Διοικητικό Συμβούλιο έχει Γραμματείς και έχει διοικητική λειτουργία πίσω, μην σας φαίνεται το νούμερο μεγάλο 5.000.000. Γύρω στα 15.000.000 είναι αυτό που λέμε τα overheads, το λειτουργικό κόστος, φως, νερό, τηλέφωνο, τέτοιες λειτουργίες και γύρω στα 40.000.000 ευρώ είναι το υπόλοιπο κόστος προμηθειών, κυρίως από τις συνενώσεις και από τις αναδιατάξεις.
Είναι πολύ διαφορετικό να κάνεις προμήθειες σε δύο Νοσοκομεία του ίδιου νομού και πολύ διαφορετικό ένα Νοσοκομείο να κάνει και για τους δύο.
Δ. ΕΥΘΥΜΙΑΔΟΥ: Παρά την εξοικονόμηση των πόρων με τα λειτουργικά έξοδα κλπ. παραμένουν πάρα πολλοί διοικητές. Δηλαδή 31 άτομα έχουμε λιγότερους διοικητές. Δεν είναι μικρός ο αριθμός σε σχέση με αυτό που περιμέναμε, δεδομένου ότι ένας διοικητής θα συνδιοικεί δύο και τρία Νοσοκομεία; Ήταν απαραίτητοι αυτοί οι αναπληρωτές;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε είπα στην αρχή ότι είμαστε αποτελεσματικοί, γρήγοροι, αλλά και μετριοπαθείς. Γιατί το είπα, ίσως η λέξη αυτή δεν προσέχθηκε, το επίθετο αυτό δεν προσέχθηκε. Γιατί πρέπει να πάμε σε μια μορφή ευέλικτης καινούριας Διοίκησης, κα Ευθυμιάδου, χωρίς να απειλούμεθα από διάλυση των Νοσοκομείων. Και αν το σχήμα δοκιμαστεί και επιτύχει το επόμενο βήμα είναι - αν χρειάζεται - είναι πολύ πιο κοντά.
Δεν σας κρύβω ότι όταν ξεκινάγαμε την 1η Ιουνίου περίμενα μικρότερο αριθμό. Και στον κ. Πολύζο έδωσα μια κατεύθυνση, τις 300 κλινικές γιατί δεν τις κάνεις 500; Αλλά ο διάλογος μέσα στους χώρους με πήγε εκεί.
Συνεπώς, σέβομαι αυτό που μου λένε, γιατί μου το λένε πολλοί και υποχωρώ ως προς την αρχική μου πρόθεση. Αλλά μόλις δω ότι όλα τα Νοσοκομεία δουλεύουν όπως δουλεύει το «ΕΛΕΝΑ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ» με το «ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ» που δουλεύει καλά, αν δω ότι αυτό γενικεύεται, αποκτούμε την πολυτέλεια περαιτέρω παρεμβάσεων.
Και ποιο είναι το κριτήριο; Το κριτήριο είναι οι κοινές προμήθειες, άρα οι καλύτερες τιμές, η ανταλλαγή προσωπικού, η αξιοποίηση του προσωπικού που σήμερα είναι λες και δουλεύουν σε διαφορετικά δουκάτα ενώ μεσοτοιχούν τα Νοσοκομεία. Είναι η αίσθηση των Νοσοκομείων που συνδιοικούνται στην αρχή και μετά η γνώμη ότι η κοινή διοίκηση δεν απομάκρυνε τη διοίκηση από το χώρο της διοίκησης.
Η αίσθηση και οι νόμοι ότι η έδρα δύο συνδιοικούμενων Νοσοκομείων, επειδή θα πάει στο μεγαλύτερο, δεν σημαίνει ότι το παρατάμε το μικρό. Ας πούμε στη Γουμένισσα μου λέγανε που είναι Νοσοκομείο 40 κλινών, με ελάχιστους ασθενείς και στα 20 χιλιόμετρα είναι το Κιλκίς, μου λέγανε ότι φοβούνται, οι νοσηλευτές μου το λέγανε αυτό, ότι θα ξεχαστούμε. Όπως στην Ελλάδα συνήθως συμβαίνει.
Άρα, πρέπει να πάμε σε αυτό το σχήμα σκέφτηκα που μου εισηγείται η αρμόδια Διοίκηση, Πολύζος και οι περιφερειάρχες και να δούμε τρέχοντάς το, διοικώντας το αν μπορούμε να προχωρήσουμε. Το να πηγαίναμε σε μικρότερο σχήμα το οποίο θα μεγαλώναμε στη συνέχεια είναι λάθος, είναι αποτυχία.
Και τι θα συμβεί στη φάση της αποτυχίας; Θα έχουμε αδιοίκητα ιδρύματα; Άρα θα μπορούσαμε και κάτι περισσότερο. Έχετε δίκιο. Εκτιμώ ότι περπατάμε σταθερά με αυτό τον τρόπο και η μείωση αυτή που επιφέρουμε, είναι καίρια και μετριοπαθής.
Ας δούμε πώς θα πάει για να δούμε αν χρειάζεται η χώρα επόμενο βήμα. Μπορεί να μη χρειαστεί, μπορεί τελικά αυτό να είναι όπως μου εισηγούνται οριακό. Θα το δούμε.
Μ. ΤΙΜΟΣΙΔΗΣ: Μπορώ να πω μια κουβέντα μόνο Υπουργέ; Θέλω να τονίσω κάτι για να μη γίνει παρεξήγηση. Δεν πρέπει να δούμε την εξοικονόμηση, πρέπει να δούμε την καλύτερη λειτουργία. Και όποιος έχει δουλέψει σε Νοσοκομείο το καταλαβαίνει. Μπορεί να φανεί ότι είναι λίγες οι κλινικές αλλά είναι ικανός αυτός ο αριθμός, είναι πολύ σημαντικό αυτό. Ειπώθηκε ότι είναι 300 λίγες, θα μπορούσε να είναι περισσότερες. Ναι, αλλά από την άλλη πρέπει να δούμε ότι αυτός ο αριθμός που μειώνονται οι κλινικές είναι ικανός να δώσει καλύτερη λειτουργικότητα στις κλινικές σε κάθε Νοσοκομείο. Δύο – τρεις κλινικές μπορεί να δημιουργήσουν πρόβλημα στην ποιότητα παροχής υπηρεσιών. Και με τη συνένωση μιας έστω κλινικής να δώσεις δυναμική στην κλινική που συνενώνεται με τη διπλανή της.
Δ. ΕΥΘΥΜΙΑΔΟΥ: Επειδή βλέπω ότι μειώνετε εκτός από τις κλινικές και τα κρεβάτια, έχετε εξετάσει το ενδεχόμενο τι θα γίνει στο μέλλον, δεδομένου ότι υπάρχουν ακόμα οι γιατροί που κρατούν κρεβάτια για δικούς τους πελάτες, όπως συνηθίζουμε να τους λέμε, άρα τώρα μειώνετε και τα κρεβάτια, οι γιατροί παραμένουν στη θέση τους που κρατάνε τα κρεβάτια κλειστά και δεν τα παραχωρούν στον κόσμο. Θα υπάρξουν ενδεχομένως κάποια μέτρα συγκεκριμένα επ’ αυτού;
Ν. ΠΟΛΥΖΟΣ: Πολύ σωστό το ερώτημα κα Ευθυμιάδου. Οι 46.000 κλίνες στους νέους Οργανισμούς που θα προκύψουν κοντά στον Σεπτέμβριο μπορεί να γίνουν 36 αλλά οι χρησιμοποιούμενες κλίνες είναι 32. Δηλαδή πρέπει να πάψει αυτός ο μύθος σε αυτή τη χώρα ότι έχουμε 46, δεν έχουμε 46, 36 έχουμε διαθεσιμότητα. Η διαθεσιμότητα είναι 36 και η λειτουργία 32.
Δ. ΕΥΘΥΜΙΑΔΟΥ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου) Εγώ λέω αν θα υπάρξει κάποια ειδική ρύθμιση γιατί αυτό το πράγμα το … όλοι είναι ένα φαινόμενο…
Ν. ΠΟΛΥΖΟΣ: Αυτό απαγορεύεται.
Δ. ΕΥΘΥΜΙΑΔΟΥ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό όπου το εντοπίζουμε το κυνηγάμε όσο μπορούμε πιο έντονα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εκεί δεν θα μειώσουμε. Και πρέπει να ξέρετε και το εξής, ότι πολλές φορές πλημμυρίζει η μια και έχει ράντζα, η άλλη είναι άδεια και κρατάνε τα κρεβάτια. Αυτή την αφύσικη λειτουργία του συστήματος, την παράδοξη λειτουργία του συστήματος εμείς πρέπει να την περιορίσουμε όσο μπορούμε περισσότερο.
Και να σας πω κάτι; Όπως περνάει ο καιρός, εμείς βλέπουμε, επειδή η συγκυρία είναι έτσι, επειδή είμαστε και αρκετά αποφασισμένοι, βλέπουμε να μεταβάλλεται η στάση του χώρου των γιατρών. Δηλαδή βλέπουμε προσαρμογές. Αυτό που έλεγα στην αρχή, που διαπίστωνα με έκπληξη ότι οι γιατροί στην Ελλάδα δεν έχουν καταλάβει πού βρίσκεται η χώρα επειδή το σύστημα δούλευε από αδράνεια με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, τώρα δεν είναι έτσι.
Τώρα έχουν καταλάβει ποια είναι η κατάσταση της χώρας και έχουν αντιληφθεί ότι αν δε γίνουν αυτά τα οποία κάνουμε τώρα, το κλείσιμο 40 νοσοκομείων θα οδηγήσει τον κόσμο που εκεί εργάζεται, στην ανεργία. Αυτό, λοιπόν, θα το αποφύγουμε. Θα το αποφύγουμε, όμως, χωρίς να φορτώνουμε τη δαπάνη στους συνταξιούχους και στους φορολογούμενους γενικώς. Θα το αποφύγουμε κάνοντας αυτές τις θεσμικές αλλαγές που κάνουμε, τις διαρθρωτικές αλλαγές που κάνουμε και μειώνοντας ορισμένες φορές και με τρόπο βίαιο τις δαπάνες, τη σπατάλη.
Κι όποιοι έχουν ακόμα μείνει, είναι λίγοι, που κάνουν αφ’ υψηλού κριτική και μας μέμφονται και προσπαθούν να υπονομεύσουν τη δουλειά μας, αυτοί έχουν καθημερινό μήνυμα ότι εμείς εδώ είμαστε μπετόν αρμέ. Και σημειώστε ότι, σε όλη αυτή τη διαδικασία των εβδομάδων συζήτησης για το μεσοπρόθεσμο, το Υπουργείο Υγείας συνέβαλλε με τον πολιτικό του λόγο κοινοβουλευτικά και εξωκοινοβουλευτικά, αλλά δεν δημιούργησε κανένα πρόβλημα.
Δεν μπήκε στο επίκεντρο, γιατί εμείς είχαμε συμπλεύσει στην προσπάθεια της χώρας από την πρώτη στιγμή. Δε χρειάστηκε να πιεστούμε για να προσαρμοστούμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ήθελα να ρωτήσω αν μπήκατε σε περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με το σε ποιες ειδικότητες παρατηρούνται περισσότερες συνενώσεις, σε ποιες περιφέρειες είναι περισσότερο και ήθελα και μια διευκρίνιση: Στην αρχική σας τοποθέτηση είπατε ότι την άλλη Πέμπτη θα συζητηθεί στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων τι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων δεν μπορεί να τα μαθαίνει από τις εφημερίδες. Δεν μπορεί οι Βουλευτές να μην έχουν λόγο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το αντικείμενο εννοώ. Για τις συγχωνεύσεις ή για το θέμα της αλλαγής…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπάρχει ένας Βουλευτής ο οποίος διαμαρτυρόταν και μάλιστα με πολύ έντονο τρόπο, όχι σ’ εμάς αλλά γενικότερα στην κυβέρνηση, ότι αν γίνει αυτό κτλ. θα μας δείξει…
Αυτός ο Βουλευτής θέλει κάτι να πει. Πού θα το πει δηλαδή; Θα το πει στον Τύπο; Κι εκεί μπορεί να το πει. Δεν θα το πει σ’ εμάς; Η Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων ενημερώνεται για να παρέμβει. Πώς θα παρέμβει; Με νόμο; Όχι. Αυτά με Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις θα γίνουν, δεν χρειάζεται νόμος. Αλλά δεν μπορεί η Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων να μην ξέρει.
Δηλαδή, τι είναι η Βουλή; Για να διεκπεραιώνει; Εμείς δεν πάμε επειδή ο νόμος το λέει, ή το Σύνταγμα το λέει. Πάμε γιατί πολιτικά έτσι πρέπει να γίνει. Και το Υπουργείο αυτό το έκανε από την αρχή. Και το έκανα με τον ίδιο ακριβώς τρόπο και στο Υπουργείο Εργασίας. Η ενήμερη Βουλή είναι η Βουλή που διαμαρτύρεται με τρόπο εμπράγματο και εμπεριστατωμένο, ή που συμφωνεί και υποστηρίζει με τρόπο εμπράγματο και εμπεριστατωμένο.
Μ. ΤΙΜΟΣΙΔΗΣ: Να ξεκαθαρίσουμε κάτι πριν τις συγχωνεύσεις, ότι ακόμα και τα μικρά νοσοκομεία που διασυνδέονται, θα έχουν τις βασικές ειδικότητες. Κι όταν λέμε βασικές ειδικότητες, μιλάμε για Παθολογικό, Καρδιολογικό, Γενικό Χειρουργικό, Ορθοπεδικό και σε επίπεδο κλινών ή εξωτερικών ιατρείων και Μαιευτικό-Παιδιατρικό.
Και φυσικά αυτό που είπε ο Υπουργός, Βιοπαθολογικά εργαστήρια και απεικονιστικά εργαστήρια. Όλα τα νοσοκομεία θα διαθέτουν αυτό το πράγμα. Είναι οι βασικές ειδικότητες για να είναι ένα νοσοκομείο σε μια στοιχειώδη εφημερία. Όπου σε νοσοκομεία της περιφέρειας υπήρχαν, όχι σ’ αυτές αλλά σε άλλες ειδικότητες, διπλές κλινικές, το πιο λογικό είναι να συνενωθούν. Όπου σε νοσοκομεία του ίδιου νομού υπήρχαν διπλές κλινικές των άλλων ειδικοτήτων, πάλι και αυτά θα είναι στο ένα νοσοκομείο, στο επικεφαλής νοσοκομείο.
Μάλιστα προς τιμήν τους πολλοί, τοπικοί παράγοντες είπαν ναι, βεβαίως, ο ένας θα έχει ΩΡΛ και ο άλλος Οφθαλμολογικό. Δε χρειάζονται δύο ΩΡΛ και δύο Οφθαλμολογικά στα 20 χιλιόμετρα διότι δεν είναι από τις ειδικότητες που είναι αυτές που λέμε επείγουσες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι Διευθυντές αυτών των κλινικών τι θ’ απογίνουν;
Μ. ΤΙΜΟΣΙΔΗΣ: Όπως το είπε και ο Υπουργός, το εγχείρημα περιορίζεται σ’ αυτές τις 300 κλινικές, πολλές από αυτές είναι μονάδες που υπάγονται σε κλινικές, δεν το έχουμε καταμετρήσει ακριβώς, αλλά θεωρούμε ότι το πρόβλημα θα υπάρχει σε 100-150 περίπου κλινικές.
Δηλαδή οι δυο συντονιστές, ποιος θα είναι πρώτος και ποιος θα είναι δεύτερος. Αυτό κατ' αρχήν θα πάει με ανάθεση από το νοσοκομείο υποδοχής μέχρι να βρει διάταξη νόμου.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Με τυπικό κριτήριο, ο αρχαιότερος. Ν’ ακούσετε τώρα και τον κ. Μπόλαρη, ο οποίος θα συμπληρώσει το εγχείρημα της συνένωσης δυνάμεων τα προνοιακά, τα θέματα της αλληλεγγύης, ώστε μετά να υποβάλλετε ερωτήσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)
Μ. ΤΙΜΟΣΙΔΗΣ: Όχι συνενώσεις, να έχουμε βιοπαθολογικά και απεικονιστικά εργαστήρια παντού. Γιατί και τώρα έχουμε τυπικά αλλά υπάρχουν παντού ελλείψεις. Και όσον αφορά τα εξειδικευμένα, ανοσολογικό-κυτταρολογικό, απ’ ό,τι λένε και οι γιατροί δε χρειάζεται να έχεις 130, χρειάζεται να έχεις 50, 60, 70 καλά. Κάτι να συμπληρώσω Υπουργέ αν μου επιτρέπετε για να μην ξαναπάρω το λόγο, ότι μέσα στο πόνημα αυτό υπάρχει η πρόβλεψη 500 ειδικών θέσεων, φαν εσείς εκεί πηγαίνατε, με διάθεση με συμβάσεις στις ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες και υπάρχει και μια μικρή πρόταση για την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας που δεν πρέπει να την ξεχνάμε, μικρών ανακατανομών γιατρών και μικρών προσθέσεων γιατρών ούτως ώστε να λειτουργήσουν και τα κέντρα υγείας.
Και κάτι τελευταίο: Είναι εδώ η κα Δρέττα, θέλω να το πω, η ιστορία των κλειστών ενοποιημένων νοσηλίων, DRGs, ήταν δουλειά που μας βοήθησε πάρα πολύ, δεχθήκαμε όλες τις αιτιάσεις του Υπουργείου Κοινωνικής Ασφάλισης και νομίζω έχουμε συμφωνήσει και με την κα Δρέττα και με τον κ. Δημόπουλο ότι το επόμενο βήμα είναι τα πρωτόκολλα στα 700 κλειστά ελληνικά νοσήλια.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ο κ. Μπόλαρης να πει λίγα λόγια.
Μ. ΜΠΟΛΑΡΗΣ: Να πω πρώτα απ’ όλα την καλησπέρα, να ευχαριστήσω τον Υπουργό και τον Υφυπουργό για τις ευχές. Συνενώνω τις δυνάμεις μου στη σπουδαία δουλειά η οποία γίνεται στο Υπουργείο Υγείας, κάτω από τη σθεναρή καθοδήγηση του Ανδρέα Λοβέρδου, έχω την τιμή όπως σας είπε ήδη ο Υπουργός να δουλέψω σε δυο τομείς οι οποίοι σε συνθήκες κρίσης γίνονται περισσότερο προκλητικοί, την Κοινωνική Αλληλεγγύη και την Ψυχική Υγεία.
Ξέρετε ότι έχει ξεκινήσει η διαδικασία για τις συνενώσεις δυνάμεων και στον προνοιακό τομέα, έχει γίνει μια πολύ καλή δουλειά από το Γενικό Γραμματέα, τον κ. Κατριβάνο, τις επόμενες μέρες και μέσα στο χρονοδιάγραμμα το οποίο έχει εξαγγείλει το Υπουργείο θα είμαστε έτοιμοι για τα τελικά. Στο μεταξύ έγινε μια συνάντηση με τους Διοικητές των ΚΑΦΚΑ χτες, θα γίνει αύριο μια συνάντηση με τους Υποδιοικητές των Υγειονομικών Περιφερειών οι οποίοι έχουν στην ευθύνη τους τα προνοιακά ιδρύματα, ώστε το αποτέλεσμα να είναι λειτουργικό και αποτελεσματικό.
Σας ευχαριστώ πολύ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα το συζητήσουμε με τον κ. Βέη, γιατί αυτά είναι ΑΣΕΠ. Αυτό το πράγμα δηλαδή, με την απόλυτη διακριτική ευχέρεια, δεν μας επιτρέπει να καλύψουμε τις ελλείψεις στα νοσοκομεία του ΕΣΥ. Θέλουμε να πάρουμε ένα για τη Ζάκυνθο και δεν μπορούμε να το πάρουμε, πάει αλλού. Στη Ρόδο είχα ένα θέμα, πήγε κάποιος στη Ρόδο και μετά πήγε στην Κέρκυρα.
Μ. ΤΙΜΟΣΙΔΗΣ: Θέλετε να ρωτήσετε κάτι;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ένα παράδειγμα συνένωσης;
Μ. ΤΙΜΟΣΙΔΗΣ: Θα τα πάρετε ηλεκτρονικά..
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τα έχετε πάρει. Λοιπόν, σας ευχαριστούμε πάρα πολύ.