Παρασκευή, 26 Απριλίου 2024

Τελική Πρόταση ΚΕΣΥ για το Σχέδιο Νόμου της Ιατρικής Εκπαίδευσης

31/12/2011

ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ

Την Ίδρυση Επιστημονικών Εταιριών των Ιατρικών Ειδικοτήτων, Ινστιτούτου Εκπαίδευσης και Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης Επιστημών Υγείας του ΚΕΣΥ, την απόκτηση Ιατρικής Ειδικότητας και τη συνεχιζόμενη εκπαίδευση Ιατρών.

Το επισυναπτόμενο κείμενο αποτελεί τη τελική εισήγηση προς τον Υπουργό Υγείας, εκτός του 3ου άρθρου, της Επιτροπής Εκπαίδευσης και Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης του ΚΕΣΥ, όπως διαμορφώθηκε ως την 24η Μαρτίου 2011 μετά προεργασία 10 μηνών. Το πλαίσιο αρχών της πρότασης έχει υιοθετηθεί από την ολομέλεια του ΚΕΣΥ της 28ης Μαρτίου 2011.

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

ΤΟΥ ΚΕΣΥ Ι. ΔΑΤΣΕΡΗ ΣΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ 26/10/2011.

1. ΥΛΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

Φυσικά δεν αφορά το σύνολο των προπτυχιακών σπουδών των Ιατρικών Σχολών.

Η ύλη αποτελείται από επιλεγμένα αντικείμενα των αναλυτικών προγραμμάτων των Ελληνικών Ιατρικών Τμημάτων, σε αναλογία 25% προκλινικά, 75% κλινικά. Σε όγκο είναι μικρότερη από την ύλη ενός εξαμήνου φοίτησης.

Η ύλη θα είναι πλήρως αποσαφηνισμένη με δεδομένη και διαθέσιμη βιβλιογραφία ελληνικών προπτυχιακών συγγραμμάτων , ένα τουλάχιστο έτος πριν την πρώτη εξεταστική διαδικασία.

Η επιτροπή είναι πρόθυμη να συζητήσει τη δημιουργία δεξαμενής θεμάτων πολλαπλής επιλογής που καλύπτει την ύλη και να είναι διαθέσιμη στους υποψήφιους

2. ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ

Η πρώτη εξεταστική διαδικασία προβλέπεται το Νοέμβριο του 2013 ή τον Απρίλιο του 2014. Άρα, τους επόμενους 20 ( Ιούλιος 2013) έως 26 μήνες ( Ιανουάριος 2014 ) δεν προβλέπεται αλλαγή του υφιστάμενου καθεστώτος της λίστας.

Στη συνέχεια η αναλογία λίστας/ εξετάσεων μεταβάλλεται σταδιακά από 50%-66%/33%-50% το πρώτο έτος εφαρμογής έως 20%/80% το τελευταίο έτος της μεταβατικής περιόδου. Αυτή η μεταβατική περίοδος συνύπαρξης λίστας/εξετάσεων διαρκεί όσο και τα έτη φοίτησης σε κάθε ειδικότητα.

Η συνολική μεταβατική περίοδος διαρκεί ως το 2018 για τις ειδικότητες με τετραετή φοίτηση και φθάνει ως το 2021 για εκείνες με επταετή.

3. ΘΕΣΕΙΣ ΕΙΔΙΚΕΥΟΜΕΝΩΝ

Σήμερα, οι υπηρετούντες Ειδικευόμενοι είναι περίπου 10.700 ( η τάξη μεγέθους γίνεται με προσέγγιση εκατοντάδας επειδή η κινητικότητα διορισμών, παραιτήσεων κλπ δεν επιτρέπει την επακριβή καταμέτρηση). Οι 2600 βρίσκονται σε θέσεις μερικής εκπαίδευσης (ως 2 έτη) και οι 8100 βρίσκονται σε θέσεις για πλήρη ή για ολοκλήρωση της εκπαίδευσης. Η ετήσια είσοδος για ειδίκευση αριθμεί 1800 συναδέλφους. Από τα Ελληνικά Ιατρικά Τμήματα από το 2012 έως το 2016 θα αποφοιτήσουν από 950 έως 1200 (το 2013) συνάδελφοι κατά έτος.

Με το νέο σύστημα όλες οι θέσεις ειδίκευσης έχουν ενιαίο διορισμό.

Ο σχεδιασμός μας έγινε με διατήρηση όλων των θέσεων κατά τη μεταβατική περίοδο, δηλαδή είσοδο ( με λίστα και εξετάσεις) 900

ειδικευόμενων το εξάμηνο. Θα υπάρξει όμως ανακατανομή θέσεων. Θα μειωθούν θέσεις, κυρίως, Χειρουργικών Ειδικοτήτων.

Αποκλιμάκωση θα αρχίσει μετά το 2019 (ο κύριος όγκος ειδικοτήτων έχει πενταετή ή εξαετή φοίτηση), όταν σταδιακά ο αριθμός έτος με το έτος θα τείνει προς το 600, όσο το μέγιστο των αποφοίτων του εσωτερικού.

Με άλλα λόγια ευθέως θέλουμε να αποτρέψουμε την περαιτέρω μετάβαση για ιατρικές σπουδές στο εξωτερικό, δηλώνοντας ότι το Ελληνικό Ιατρικό Εκπαιδευτικό Σύστημα δεν μπορεί να εγγυηθεί την ειδίκευσή τους.

4. ΔΟΜΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ

Απόφασή μας είναι ο ειδικευόμενος γιατρός να έχει διδαχθεί, να έχει αποκτήσει δεξιότητες, να έχει προβεί σε τόσες ιατρικές πράξεις όσες απαιτούν τα Ευρωπαϊκά επίπεδα αναφοράς (standards) για την ιατρική εκπαίδευση.

Σήμερα ούτε οι εκπαιδευτικές μας μονάδες είναι αξιολογημένες, ούτε εμείς οι εκπαιδευτές. Έχουμε ακόμη και ειδικευόμενους χωρίς κλινικές, ενώ δεν σπανίζει ακόμη και η εκμετάλλευση με της εργασίας και της υπερεργασίας των νέων γιατρών.

Εκπαιδευτικό κέντρο σημαίνει με παραδείγματα για να γίνει περισσότερο κατανοητό

(1) Όχι ειδικευόμενοι σε κάθε μία από τις χειρουργικές κλινικές του Ευαγγελισμού, αλλά ειδικευόμενοι στο εκπαιδευτικό κέντρο Χειρουργικής του Ευαγγελισμού , που θα καλύπτει με εναλλαγή όλο το φάσμα των χειρουργικών πράξεων και στις τέσσερεις κλινικές.

(2) Όχι ειδικευόμενος στο ακτινολογικό τμήμα του ΑΧΕΠΑ, αλλά στο εκπαιδευτικό κέντρο π.χ του ΑΧΕΠΑ-Θεαγενείου, ώστε να αποκτήσει εμπειρία από όλο το φάσμα των νόσων.

(3) Όχι ειδικευόμενος παιδιατρικής στο ΠΑΓΝΗ αλλά στο εκπαιδευτικό κέντρο Παιδιατρικής Κρήτης, όπου εκ των προτέρων θα γνωρίζει, για να έχει την δυνατότητα επιλογής, πως ένα ή δύο χρόνια της εκπαίδευσής του θα τα ολοκληρώνει στα Νοσοκομεία του Αγ. Νικολάου, του Ρεθύμνου ή των Χανίων εάν αυτά έχουν αξιολογηθεί ως επαρκή.

Η έννοια στο κείμενο της εισήγησης ότι το εκπαιδευτικό κέντρο μπορεί να χρησιμοποιεί και νοσοκομεία της ίδιας ή άλλης υγειονομικής περιφέρειας έχει την σημασία

(4) Ο υποψήφιος για το καρδιολογικό κέντρο της Ηπείρου στην προκήρυξη της κοινής θέσης να γνωρίζει ότι τα προαπαιτούμενα 2 έτη Παθολογίας ενδέχεται να τα υπηρετήσει σε διαθέσιμες θέσης της Άρτας, της Πρέβεζας ή των Ιωαννίνων που θα συμμετέχουν στο εκπαιδευτικό κέντρο.

(5)Ο υποψήφιος για κέντρο Ορθοπαιδικής του ΚΑΤ να γνωρίζει και πάλι εκ των προτέρων ότι διαθέσιμες θέσεις για την ειδίκευσή του στην Χειρουργική μπορεί να είναι στην Λαμία, την Χαλκίδα ή την Τρίπολη.

5. ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΜΑΙΕΥΤΙΚΗΣ – ΓΥΝΑΙΚΟΛΟΓΙΑΣ

Η περίληψη που έχει αναρτηθεί αποτελεί ομόφωνη πρόταση του Διοικητικού Συμβουλίου της Μαιευτικής & Γυναικολογικής Εταιρείας που έκρινε ότι στην σύγχρονη ειδικότητα δεν απαιτείται προεκπαίδευση στην Χειρουργική.