Κυριακή, 29 Ιανουαρίου 2023

Ομιλία Υπουργού Υγείας Θάνου Πλεύρη στη Βουλή για το νομοσχέδιο "Δευτεροβάθμια περίθαλψη, ιατρική εκπαίδευση, μισθολογικές ρυθμίσεις για τους ιατρούς και οδοντιάτρους του ΕΣΥ και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας"

01/12/2022
Ομιλία Υπουργού Υγείας Θάνου Πλεύρη στη Βουλή για το νομοσχέδιο

Ομιλία του Υπουργού Υγείας Θάνου Πλεύρη στην Ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο: «Δευτεροβάθμια περίθαλψη, ιατρική εκπαίδευση, μισθολογικές ρυθμίσεις για τους ιατρούς και οδοντιάτρους του Εθνικού Συστήματος Υγείας και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας».

«Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, οφείλω να ομολογήσω ότι με εντυπωσίασε το υποτονικό σε μεγάλο βαθμό ύφος του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης σε ένα νομοσχέδιο το οποίο λίγο – πολύ λέτε ότι έρχεται να διαλύσει το ΕΣΥ.

Αυτό όμως που μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση ήταν, ότι προς στιγμήν νόμιζα ότι έχει προσχωρήσει στη Νέα Δημοκρατία, διότι παρουσιάζοντας τη σύγχρονη ιατρική, στην πραγματικότητα περιέγραφε ακριβώς το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας το οποίο υλοποιείται.

Και θα έρθουμε σε αυτό το πρόγραμμα. Διότι μεταξύ του Αλέξη Τσίπρα και του Κυριάκου Μητσοτάκη υπάρχει μία κομβική διαφορά που στηρίζεται στο κομμάτι της αξιοπιστίας.

Σήμερα ήρθε εδώ ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης να μας μιλήσει για αύξηση μισθών των γιατρών που 4,5 χρόνια ως κυβέρνηση δεν έκανε, σε ένα νομοσχέδιο που αυξάνει τις απολαβές των γιατρών κατά 10%.

Σε ένα νομοσχέδιο που έρχεται και βάζει επιπλέον επίδομα σε όσους βρίσκονται στις ΜΕΘ, σε όσους είναι αναισθησιολόγοι και όσους είναι στα τμήματα επειγόντων περιστατικών.

Άρα από τη μία πλευρά έχουμε έναν Πρωθυπουργό που κάνει πράξη την αύξηση των μισθών και από την άλλη έναν αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης που υπόσχεται αύξηση μισθών, αλλά ως Πρωθυπουργός δεν έδωσε ούτε ένα σεντς στους γιατρούς.

Και επειδή αναφερθήκαμε στο κομμάτι της υγείας πως την βλέπει η κάθε πλευρά. Ήταν πολύ ενδιαφέροντα αυτά τα θεωρητικά που ακούσαμε για τη σύγχρονη ιατρική, για την τηλεϊατρική, για τις προληπτικές εξετάσεις, για την πρωτοβάθμια, για να φτάσουμε στο ΕΣΥ.

Πάμε να δούμε τι έχει κάνει το κάθε κόμμα που κυβέρνησε. Προληπτικές εξετάσεις, τα πρώτα μεγάλα και μοναδικά προγράμματα προληπτικών εξετάσεων που γίνονται στη χώρα είναι από το Ταμείο Ανάκαμψης και αφορούν πέντε κατηγορίες βασικές:

Το Πρόγραμμα Φώφη Γεννηματά το οποίο τρέχει, το πρόγραμμα για τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας, το πρόγραμμα για τον καρκίνο του παχέως εντέρου, τις καρδιαγγειακές παθήσεις, όλα αυτά τα προγράμματα που στον επόμενο μήνα θα τρέχουν και το κομμάτι που έχει να κάνει με την παχυσαρκία σε πρωτογενή και δευτερογενή πρόληψη. Αυτά τα προγράμματα είναι προληπτικά, τα οποία απευθύνονται στον πληθυσμό, τους οποίους καλούμε με sms και πηγαίνουν και κάνουν τις εξετάσεις.

Και από το Πρόγραμμα Φώφη Γεννηματά δώσαμε τα πρώτα στοιχεία που τα πρώτα στοιχεία ήταν κυρίες και κύριοι συνάδελφοι ότι μέσα σε 51 χιλιάδες μαστογραφίες οι οποίες γίνανε το πρώτο τρίμηνο λειτουργίας του προγράμματος 3284 γυναίκες διαγνώστηκαν σε πρώιμο στάδιο και αυτή είναι η πρόληψη.

Ακούω πολλές φορές το ΣΥΡΙΖΑ να λέει ότι "τη δωρεάν μαστογραφία την είχε νομοθετήσει", όχι ως προληπτική ουσιαστικά εξέταση και θα σας πω κάτι. Πόσες δωρεάν μαστογραφίες έγιναν μέχρι να έρθει το Πρόγραμμα Φώφη Γεννηματά; Ξέρετε; Αναζητήσατε κύριε Ξάνθη και κύριε Αυγέρη πόσες δωρεάν προληπτικές εξετάσεις γίνανε στη μαστογραφία; Μηδέν, δεν εφαρμόστηκε.

Γιατί; Συνεχίστηκε το πρόγραμμα κανονικά με τα χρήματα του ΕΟΠΥΥ. Πήγαινε δηλαδή κάποιος του έγγραφε την εξέταση, όπως γίνεται με τον ΕΟΠΥΥ, πήγαινε την εκτελούσε και πλήρωνε τη συμμετοχή, αυτό το οποίο γινόταν και πιο πριν. Καμία δωρεάν προληπτική εξέταση δεν έγινε στο πρόγραμμα το οποίο ανακοινώσατε.

Και τι λεφτά βάλατε γι΄ αυτό το πρόγραμμα; Τα ίδια χρήματα τα οποία είχε ο ΕΟΠΥΥ για τις κανονικές μαστογραφίες. Τα προληπτικά προγράμματα τα οποία περιέγραψε από δω και ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι τελείως διαφορετικά, είναι εκεί που πας και αναζητείς τον πληθυσμό, όπως γίνεται τώρα, τον βρίσκεις, τον καλείς να κάνει την εξέτασή του.

Και αυτό εμείς το ξεκινάμε από πέντε βασικές εξετάσεις που αφορούν κυρίως τον καρκίνο και τις καρδιαγγειακές παθήσεις και απευθύνεται στον πληθυσμό ώστε να αποκτήσουμε την εικόνα του.

Άρα οι προληπτικές εξετάσεις είναι κάτι που ως οργανωμένη δομή γίνεται από το Υπουργείο Υγείας την περίοδο της πρωθυπουργίας του Κυριάκου Μητσοτάκη και μάλιστα σε αυτό η συμβολή της Γενικής Γραμματέας, της Ειρήνης Αγαπηδάκη είναι κομβική.

Όμως οι προληπτικές εξετάσεις από μόνες τους χρειάζονται να έχουν και την πρωτοβάθμια φροντίδα περίθαλψης. Συγκριθήκαμε εκεί; Έχουμε αποτελέσματα ο καθένας; Έχουμε αποτελέσματα.

Ακούμε τώρα, ανακοίνωσε από εδώ ο Αλέξης Τσίπρας για τον οικογενειακό γιατρό ο οποίος θα πηγαίνει στα σπίτια. Δηλαδή για τον προσωπικό γιατρό που τώρα θεσμοθετήθηκε έχουμε συγκριτικά στοιχεία ο καθένας μας στη μεταρρύθμιση;

Οικογενειακός γιατρός με ΣΥΡΙΖΑ 1,5 εκατομμύριο εγγραφές. Αυτές ήταν οι εγγραφές. Αυτές τις εγγραφές βρήκαμε. Στους γιατρούς του δημοσίου δεν τους δίνατε ούτε ένα ευρώ παραπάνω για να έχουν το ρόλο του οικογενειακού γιατρού, τους υποχρεώνατε να εγγράφουν κόσμο χωρίς να παίρνουν παραπάνω λεφτά.

Και εμείς αυτή τη στιγμή σήμερα έχουμε 4.700.000 πολίτες που έχουν εγγραφεί στον προσωπικό γιατρό. Το Νοέμβριο πραγματοποιήθηκαν 1.050.000 δωρεάν ραντεβού. Οι γιατροί αυτή τη στιγμή είναι στις 3.400 και έχουμε ένα θεσμό που είναι στους τρεις μήνες λειτουργίας του.

Κυρία Πρόεδρε, κυρία Γενική Γραμματέα, σας είπα ότι γίνανε 1.050.000 ραντεβού. Αυτά έγιναν, δεν λέω οτι θα γίνουν. Έγιναν .4.700.000 πολίτες το Νοέμβριο έκαναν 1.050.000 ραντεβού.

Απαγορεύσαμε τη συνταγογράφηση από τους γιατρούς που υπήρχαν ως τώρα; Κανονικά λειτουργεί ό,τι λειτουργεί.

Μα προφανώς λοιπόν, θεωρητικά ακόμα και Κυβέρνηση να ερχόσασταν, σε αυτό το θεσμό πάνω θα ερχόσασταν να στήσετε την κατ΄ οίκον που λέτε.

Εμείς λοιπόν τους γιατρούς του δημοσίου για να μπουν στον προσωπικό γιατρό τους δίνουμε 800 ευρώ το μήνα. Για να δούμε ποιος σέβεται το γιατρό του δημοσίου. Εσείς 0 εμείς 800 ευρώ το μήνα για να είναι στον προσωπικό γιατρό.

Δίνουμε πολύ περισσότερα χρήματα από αυτά που δώσατε και για αυτό έχουμε αυτά τα αποτελέσματα και είμαστε ήδη σε συνεννόηση με τους συλλόγους να πάμε και στα επόμενα στάδια.

Αλλά αυτή τη στιγμή το να έχουμε καλύψει το 50% του δικαιούχου πληθυσμού και να έχουμε 3300 γιατρούς σε τρεις μήνες λειτουργίας έχουμε τα συγκρίσιμα στοιχεία.

Άρα και στις προληπτικές εξετάσεις υπάρχουν συγκεκριμένα απτά αποτελέσματα που έχουν έρθει και στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας.

Και τα ΤΟΜΥ, ναι με την διαφωνία την οποία είχαμε δεν κλείσαμε τις ΤΟΜΥ. Αντιθέτως, ολοκληρώσαμε τις διαδικασίες για να ανοίξουν οι επόμενες και να λειτουργήσουν σε ένα οργανωμένο σύστημα με τα Κέντρα Υγείας.

Πάμε, λοιπόν, στο επόμενο στάδιο το οποίο συζητάμε. Ακούσαμε ότι προφανώς πρέπει να υπάρχουν μονάδες παντού για να εφαρμόζεται η τηλεϊατρική.

Η τηλεϊατρική αυτή τη στιγμή είναι πράξη στη 2η ΥΠΕ των νησιών. Είναι πράξη. Και από πρόγραμμα πάλι του Ταμείου Ανάκαμψης πάει να διευρυνθεί σε όλο το πλαίσιο.

Και είπε και κάτι πολύ ενδιαφέρον ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, φαντάζομαι ότι θα το στηρίξει γιατί το θέλουμε. Προφανώς θα μπορούν να γίνονται εξ αποστάσεως εξετάσεις. Αυτό φαντάζομαι θα συμφωνήσετε όταν θα το φέρουμε, γιατί προκαλεί αντίδραση, όπως καλά γνωρίζετε, των γιατρών που λένε ότι για να γίνεται η εξέταση πρέπει να είναι οπωσδήποτε γιατρός.

Άρα αυτό θα το στηρίξετε, το είπε ο Αλέξης Τσίπρας εδώ πέρα, γιατί ναι, η τηλεϊατρική είναι λύση. Αλλά τηλεϊατρική σημαίνει ότι θα πρέπει να γίνεται η εξέταση σε απομακρυσμένο μέρος και να το διαβάζει ένα μεγάλο νοσοκομείο. Και την Ψέριμο αυτή τη στιγμή την έχουμε συνδέσει με τον Ευαγγελισμό. Την Αστυπάλαια την έχουμε συνδέσει με το Αττικό. Και η τηλεϊατρική είναι πράξη.

Και μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο λέτε να δω ποια κονδύλια του Υγείας θα θέλατε αν αλλάξουν, υπάρχει ολόκληρο πρόγραμμα για το σύνολο της τηλεϊατρικής.

Άρα αυτά που περιέγραφε ως σύγχρονη ιατρική και ως πράξεις που πρέπει να γίνουν ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης γίνονται. Το να μου πείτε αν μπορούν να γίνουν καλύτερα, χειρότερα, προφανώς. Η κριτική αυτή είναι. Στις προληπτικές εξετάσεις, όμως, γίνονται, στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας με τον προσωπικό γιατρό. Γιατί προφανώς και εσείς ένα τέτοιο σύστημα ξεκινήσατε να κάνετε με τον οικογενειακό. Και πάνω σε αυτό το σύστημα μπήκε ο προσωπικός και βλέπετε τη λειτουργία του προσωπικού γιατρού.

Προσέξτε, ένας θεσμός , που υπάρχει από τον ιδρυτικό νόμο του ΕΣΥ. Και η πρώτη φορά που υλοποιείται αυτός ο θεσμός σε πραγματικό χρόνο είναι με την Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Στον ιδρυτικό νόμο του ΕΣΥ υπάρχει και το κομμάτι της πρωτοβάθμιας το οποίο δεν υλοποιήθηκε όλο αυτό το πλαίσιο. Και το κομμάτι της ψηφιοποίησης και της χρήσης της ψηφιακής τεχνολογίας.

Και ερχόμαστε τώρα στο κομμάτι της δευτεροβάθμιας φροντίδας υγείας όπου πράγματι με αυτό ολοκληρώνουμε τον πρώτο κύκλο των μεταρρυθμίσεων που έχει να κάνει, όπως είπαμε, με πρόληψη, πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, δευτεροβάθμια φροντίδα υγείας.

Η Αναπληρώτρια Υπουργός Υγείας με δική της επιλογή βρίσκεται από την πρώτη στιγμή στο ΕΣΥ.

Θα σας αναλύσει ακριβώς όλες τις διατάξεις. Πάμε όμως στο κομμάτι αυτών των οποίων να πούμε, έχουνε δημιουργήσει τη μεγάλη ένταση, ότι δήθεν ερχόμαστε 40 χρόνια μετά να καταργήσουμε τον ιδρυτικό νόμο του ΕΣΥ.

Στην πραγματικότητα σε ότι έχει να κάνει με τους γιατρούς, υπάρχουν τρεις παρεμβάσεις οι οποίες γίνονται. Αναφέρομαι στο κομμάτι εργασίας.

Πρώτα απ’ όλα γίνεται η αύξηση του μισθού. Θα υπάρξει κριτική αν η αύξηση είναι μικρή, αν έπρεπε να ήταν μεγαλύτερη. Η ουσία: Είναι η πρώτη φορά που δίνεται αύξηση στους μισθούς των γιατρών μετά τα μνημονιακά χρόνια.

Αυτή είναι λοιπόν μια πραγματικότητα και την υλοποιεί η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Υπάρχει το άρθρο 7 της μερικής απασχόλησης.

Για να συνεννοηθούμε. Αυτή τη στιγμή στο ΕΣΥ δεν υπάρχουν γιατροί διαφορετικών ταχυτήτων; Επειδή το ακούω αυτό. Το μπλοκάκι που υπάρχει από το ’12 το κατήργησε ο ΣΥΡΙΖΑ στο ’15 – ’19;

Αυτή τη στιγμή καλύπτονται θέσεις στα νοσοκομεία μας από ιδιώτες που έρχονται με μπλοκάκι.

Για τη μερική απασχόληση ερχόμαστε και λέμε, όπου υπάρχει άγονη προκήρυξη, να μπορεί η πλήρους και αποκλειστικής να βγαίνει ως μερικής.

Αυτό ορίζει το άρθρο 7. Που αλλοιώνει το χαρακτήρα; Τώρα σε αυτό το άρθρο 7 τουλάχιστον να συμφωνήσουμε. Από το να έχεις μια άναρχη διαδικασία, που ψάχνω να βρω ένα γιατρό να μπει με μπλοκάκι, είναι κακό εκεί πέρα που δεν καλύπτεται η θέση να μπει οργανωμένα με μερική απασχόληση ο ιδιώτης;

Και ποιοι θα ωφεληθούν από αυτό; Θα ωφεληθούν κυρίως οι πολίτες που εκφράζονται από τους συναδέλφους Βουλευτές που λένε ότι έχουνε πρόβλημα με στελέχωση γιατρών.

Νησιωτικές περιοχές. Στη Κω μπορεί να μην έχω παθολόγο μέσα στο νοσοκομείο και να έχω 8 παθολόγους ιδιώτες. Δεν μπορώ να τους υποχρεώσω σώνει και καλά να μπούν μέσα στο Εθνικό Σύστημα Υγείας.

Θέλει ο άλλος να έχει και ιδιωτικό του έργο. Αφού είναι άγονη η προκήρυξη. Τι είναι κακό να βρεθούνε δύο να μπουν μερικής και να βγει γιατρούς ο πολίτης.

Γιατί ξέρετε πότε αλλοιώνεται ο δημόσιος χαρακτήρας; Ο δημόσιος χαρακτήρας αλλοιώνεται όταν πηγαίνει κάποιος στο νοσοκομείο, αντί για 8 γιατροί που πρέπει να είναι, είναι 5, δεν εξυπηρετείται και χρειάζεται να πάει στην ιδιωτική δομή.

Αν οι γιατροί που θα είναι μέσα θα είναι 8, τότε με συγχωρείτε, θα ρωτήσει, εσείς είστε με μπλοκάκι; Εσείς είστε επικουρικός; Εσείς είστε μόνιμος; Εσείς είστε πλήρους και αποκλειστικής ή μερικής;

Θα δει γιατρό. Άρα, τουλάχιστον όσον αφορά το άρθρο 7, βγάλτε τις ιδεοληπτικές αγκυλώσεις. Ελάτε στο ρεαλισμό. Είναι ένα άρθρο που πραγματικά θα ενισχύσει τα νοσοκομεία μας στις περιοχές που υπάρχουν ιδιώτες γιατροί που δεν θέλουν να μπουν στο εθνικό σύστημα υγείας, για να μην απωλέσουν και την ιδιωτική τους ιδιότητα και θα μπορέσουν να στελεχώσουν αυτές τις θέσεις.

Πάμε λοιπόν στο άρθρο 10. Καταργείται η πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης; Δεν καταργείται η πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης. Η παρέμβαση έχει γίνει με το ισχύον εργασιακό καθεστώς και ερχόμαστε και λέμε ότι υπό πολύ αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις.

Που σημαίνουν ότι θα πρέπει να έχεις εξαντλήσει το πρωινό σου ωράριο, θα πρέπει να συμμετέχεις στην ολοήμερη λειτουργία του νοσοκομείου, θα πρέπει να έχεις κάνει και τις εφημερίες, να μπορείς εκτός χρόνου εργασίας σου να έχεις ένα ήπιο ιδιωτικό έργο, το οποίο αναφέρεται μέσα στο νόμο «έως δύο φορές την εβδομάδα». Άμα διαβάσετε την εξουσιοδοτική που έχει, δίνουμε τη δυνατότητα της «πιλοτικής εφαρμογής» σε συγκεκριμένα νοσοκομεία, σε συγκεκριμένο χρόνο, για να μπορούμε να δούμε τη λειτουργία του συστήματος. Υποχρεώνεται κάποιος γιατρός να το κάνει αυτό; Κανείς δεν υποχρεώνεται.

Το σύστημα μπορεί να κερδίσει τα εξής: Γιατροί που θέλουν να αποχωρήσουν από το Εθνικό Σύστημα Υγείας και αποχωρούν, είτε πηγαίνοντας στο εξωτερικό είτε στον ιδιωτικό τομέα, να παραμείνουν στο Εθνικό Σύστημα Υγείας.

Η απάντησή σας σε αυτό είναι "δώστε παραπάνω λεφτά". Δεν μπορείς να ανταγωνιστείς τον άλλον που εργάζεται ελεύθερα, όπως είστε πολλοί γιατροί εδώ πέρα και από το ΠΑΣΟΚ και από το ΣΥΡΙΖΑ. Ο άλλος μπορεί να χειρουργεί ελεύθερα και να βγάζει λεφτά. Δεν μπορείς να τον ανταγωνιστείς, ούτε μπορείς να τον υποχρεώσεις. Με αυτόν λοιπόν τον τρόπο δίνεις μία ήπια δυνατότητα.

Και φανταστείτε τώρα, γιατί άκουσα να το λέει και ο Αλέξης Τσίπρας, ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, για το brain gain. Brain drain, πως θα το κάνουμε brain gain. Αυτή τη στιγμή που ακούει ένας Έλληνας που βρίσκεται στη Γερμανία ή στην Αγγλία κι έχει μία σκέψη, μήπως υπάρχει κάποιο καλύτερο πλαίσιο να γυρίσω να μπω στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, πότε πιστεύετε θα γυρίσει αυτός;

Άμα του πεις αυτός είναι ο μισθός και άντε το 10 το κάνουμε 15-20, γιατί μη μου πείτε ότι ξαφνικά θα κάνετε τέτοιες παρεμβάσεις στους μισθούς που θα φτάσουμε 5 και 6 χιλιάρικα το μήνα. Ή άμα πει στάσου, εδώ πέρα μπορώ να μπω στο Εθνικό Σύστημα Υγείας με μερική απασχόληση σε μία άγονη προκήρυξη και να δουλεύω και ιδιωτικά, μπορώ να μπω ως πλήρους και αποκλειστικής αλλά να έχω και μία ήπια δυνατότητα.

Σκεφτείτε τον εαυτό σας να ήσασταν γιατρός στη Γερμανία ή στην Αγγλία. Ναι, τότε θα υπήρχε δυνατότητα αυτός ο κόσμος να σκεφτεί να επιστρέψει. Να πάμε λοιπόν στο ρεαλισμό.

Η άλλη Ευρώπη δεν έχει δημόσιο σύστημα υγείας; Στις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που δίνονται οι δυνατότητες ήπιου ιδιωτικού έργου έχει απολέσει τον χαρακτήρα του δημόσιου συστήματος υγείας και εμείς ξαφνικά το ανακαλύψαμε το ’83 και από εκεί και πέρα αυτή ήταν η μεταρρύθμιση και δεν υπάρχει τίποτα άλλο;

Άρα είναι μια διαδικασία που με πολύ ήπιο τρόπο προσελκύει γιατρούς στο σύστημα. Και ωφελούμενος είναι ο πολίτης. Γιατί η προσέλκυση γιατρών στο σύστημα έχει ωφελούμενο τον πολίτη.

Να σας πω αυτά που περιέγραψε προηγουμένως ο αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης που προφανώς ίσχυαν και επί των ημερών σας και οι λίστες και οι συνθήκες εγκαταστάσεων νοσοκομείων ίσχυαν.

Δεν αλλοιώνεται ο δημόσιος χαρακτήρας όταν κάποιος έχει να περιμένει αναμονή στα χειρουργεία και υποχρεούται να πάει στην ιδιωτική κλινική; Αυτό το πράγμα τώρα που έχουμε την πλήρους και αποκλειστική στον απόλυτο βαθμό δεν γίνεται;

Το ’15, το ’16, το ’17, το ’18 δεν γινόταν; Δεν το ξέρατε ότι κάποιος προκειμένου να μην έχει αναμονή πήγαινε στον ιδιωτικό τομέα; Αν με αυτό το σύστημα το οποίο σας λέμε καλυφθούν όλα τα κενά με άτομα που θα είναι μερικής, με άτομα που θα μπορούν να κάνουν και ιδιωτικό έργο και για να κάνουν το ιδιωτικό έργο θα πρέπει να πετυχαίνουν συγκεκριμένους στόχους στο πρωινό χειρουργείο- που συνδέεται με τη λίστα- και τελικά γίνονται περισσότερα χειρουργεία γιατί ακριβώς θα έχεις και περισσότερους γιατρούς και θα έχεις και στόχους συγκεκριμένα, αυτομάτως δεν προστατεύεται ο δημόσιος χαρακτήρας του συστήματος;

Διότι αυτή τη στιγμή με 35% ιδιωτικές δαπάνες ο πολίτης έναντι 15% του ευρωπαϊκού μέσου όρου είναι και αποτέλεσμα ενός τελείως σκληρού συστήματος που νομίζει ότι υπάρχει ένας ανταγωνισμός. Και ο ΕΟΠΥΥ χρησιμοποιείται για να πληρώνει ιδιωτικούς φορείς.

Άρα η παρέμβαση την οποία εσείς πάτε να το γυρίσετε σε ένα ιδεολογικό πλαίσιο, ότι ξαφνικά αλλάζει ο χαρακτήρας του ΕΣΥ δεν ισχύει.

Γιατί η πραγματικότητα σας έχει ξεπεράσει και στο Εθνικό Σύστημα Υγείας υπάρχουν άλλες μορφές εργασίας. Υπάρχει η μορφή του επικουρικού και ο επικουρικός όπως καταλαβαίνετε δεν είναι μόνιμος γιατρός. Υπάρχει η λογική στο μπλοκάκι.

Όλο αυτό λοιπόν το πλαίσιο, το οργανώνει πιο στοχευμένα με τη μερική απασχόληση και δίνεις και μια δυνατότητα ιδιωτικού έργου.

Όσο για αυτά που ακούγονται γιατί λένε όλοι υπάρχουν δυο επιπέδων κριτικές, θα χρειαστώ λίγο χρόνο ακόμα κύριε Πρόεδρε, αλλά δεν θα μιλήσω εγώ σε άλλο επίπεδο. Τις επόμενες τοποθετήσεις θα τις κάνει η αναπληρώτρια.

Το ένα κομμάτι, λοιπόν, είναι αυτό που εξέφρασε λίγο πολύ η Αριστερά. Ένα ιδεολογικό κομμάτι το οποίο όμως στην πράξη εγώ δεν άκουσα κάτι, τελικά τι είναι αυτό που θα συμβεί; Αφού δεν θα πληρώνεις νοσοκομείο που θα πηγαίνει ο άλλος. Άσχετα αν είναι ιδιώτης, μερικής απασχόλησης, αν είναι πλήρους ή αποκλειστικής.

Τι λέει; Ότι μπορεί να υπάρξει ένα πλαίσιο μεταφοράς ύλης. Αυτό, ότι ο άλλος ο γιατρός που έχει και το ιδιωτικό μήπως στρέφει τον πολίτη προς τον ιδιωτικό τομέα.

Εκεί, προφανώς, υπάρχουν ασφαλιστικές δικλείδες που περιγράψαμε. Να δούμε, όμως, τι γίνεται τώρα γιατί σε αυτόν τον τόπο δεν πρέπει να εθελοτυφλούμε.

Τώρα μήπως δεν προσπερνώνται οι σειρές στα χειρουργεία; Σας λέω κάτι που δεν το έχετε ακούσει όσοι έχετε διατελέσει στην υγεία; Δεν υπάρχουν περιστατικά που είναι έκτακτα, που οποιαδήποτε διοίκηση δεν μπορεί εύκολα να το ελέγξει αν πραγματικά είναι ή δεν είναι έκτακτο; Τα βαλιτσάκια δεν τα έχετε ακούσει που πηγαίνει ο άλλος και ξέρει ότι θα χειρουργηθεί;

Αυτό, λοιπόν, όλο το πλαίσιο το οποίο γίνεται όλα αυτά τα χρόνια που συζητάμε, δεν έρχεται να το νομιμοποιήσει, όπως λέτε, το νομοσχέδιο. Έρχεται να το πατάξει. Γιατί με τη λίστα των ηλεκτρονικών χειρουργείων, με την πλήρη παρακολούθηση στο ΕΣΥ, με συγκεκριμένους στόχους που θα έχει ο γιατρός να μπορεί να κάνει ιδιωτικό έργο που θα πρέπει να τον εξαντλεί, θα ωφελείται αυτός που δεν έχει δυνατότητα να πάει είτε στο απογευματινό χειρουργείο να πληρώσει είτε στην ιδιωτική κλινική απευθείας, είτε στο γιατρό που χειρουργεί έξω.

Γιατί θα υπάρχει ομαλή λειτουργία όλου του συστήματος.

Άρα η ένστασή σας παραμένει σε ιδεοληπτικό επίπεδο.

Υπάρχει όμως μία άλλη ένσταση για να δείτε τελικά πώς ενώνονται κάπως οι αντίθετες φωνές. Η βασική ένσταση που ακούμε από τους ιατρικούς συλλόγους έχει να κάνει με το κομμάτι ενός φόβου των ιδιωτών γιατρών, υπάρχει και αυτό. Και σας λέω πολλοί μας πλησίασαν ότι ξαφνικά θα δημιουργήσουμε συνθήκες, τυχόν αθέμιτου ανταγωνισμού γιατί με την ήπια λειτουργία που μπορεί να βγει ο γιατρός έξω στο πρόγραμμα, μπορεί να πάρει ύλη από τον ιδιώτη γιατρό.

Η δουλειά του Υπουργείου Υγείας είναι μία μοναδική. Να έχουμε γιατρούς στα νοσοκομεία. Δεν θα μπει στη λογική, εάν κάποιος μπορεί να βγει έξω και να εργαστεί ή να μην εργαστεί.

Εμείς, λοιπόν, ανοίγουμε συνολικά το ΕΣΥ, δίνουμε με τη μερική απασχόληση τη δυνατότητα σε όποιον ιδιώτη θέλει να μπει μέσα στο ΕΣΥ, δίνουμε αντίστοιχα την δυνατότητα σε όποιον γιατρό του ΕΣΥ θέλει να μπορεί να κάνει χρήση είτε της απογευματινής ενασχόλησης που την κάνει και σήμερα είτε της δυνατότητας να εργάζεται ήπια στον ιδιωτικό τομέα.

Και όλο αυτό το πλαίσιο έχει ένα και μοναδικό ωφελούμενο, τον ασθενή που θα έχει περισσότερους γιατρούς μέσα στο Εθνικό Σύστημα Υγείας.

Τα στρατιωτικά νοσοκομεία τα γνωρίζουμε; Θεωρεί κάποιος εδώ πέρα ότι τα στρατιωτικά νοσοκομεία έχουν καταρρεύσει; Δεν υπάρχουν; Ότι παίρνουν τον κόσμο και τον μεταφέρουνε στις ιδιωτικές κλινικές;

Να σας ενημερώσω ότι οι στρατιωτικοί γιατροί έχουνε πλήρη δυνατότητα ιδιωτικού έργου. Όχι ήπια όπως λέμε τώρα εμείς με κανόνες. Μπορούν ελεύθερα να εργάζονται ιδιωτικά.

Πείτε μου τώρα την εικόνα που όλοι έχετε μία εμπειρία από το στρατιωτικό νοσοκομείο. Είναι εικόνα διάλυσης; Είναι εικόνα που δεν μπαίνουνε μέσα και παίρνουν αυτόν που νοσηλεύεται και λένε όχι θα σας πάω στην ιδιωτική κλινική γιατί συνεργάζομαι;

Αντιθέτως, είναι μια πάρα πολύ καλή εικόνα. Άρα, παρεμβαίνουμε σε ένα κρίσιμο σημείο που θα διασφαλίσει την παρουσία γιατρών.

Παράλληλα κάνουμε τις προκηρύξεις. 6.000 προκηρύξεις θέσεων για το 2022. Έχουμε 1,5 δις ευρώ που τα 700.000.000 είναι κτηριακές υποδομές κέντρων υγείας και ΕΣΥ. Τα 200.000.000 είναι ψηφιακή αναβάθμιση του ΕΣΥ. Τα 250.000.000 είναι προληπτικές εξετάσεις. Από αυτά τα χρήματα θα τα αλλάξετε;

Γιατί λέτε, να το δούμε. Πείτε και ότι από το Ταμείο Ανάκαμψης που έχει το Υγείας θα πάρουμε αυτούς τους πόρους. Από εδώ δεν θέλουμε να γίνονται προληπτικές εξετάσεις. Δεν θέλουμε 157 κέντρα υγείας που έχουνε ταχθεί να ανακαινιστούν και να έχουν εξοπλισμό.

Γιατί οι δομές που λέγατε πριν, αυτές είναι. Οι δομές έτσι γίνονται. 157 κέντρα υγείας μπαίνουν και 80 νοσοκομεία, τα ΤΕΠ τους μόνο. Άσχετα από άλλες παρεμβάσεις που θα γίνουν.

Και τις προσλήψεις τις οποίες λέμε, και και η αύξηση των μισθών έχει γίνει στην πρωτοβάθμια καθώς παίρνουν 800 ευρώ το μήνα οι γιατροί που μπαίνουν στον προσωπικό γιατρό. Και είναι δημόσιοι γιατροί και δυνατότητα να μπουν και ιδιώτες μέσα στο σύστημα έχουν. Και να εργαστούν και να παρέχουν υπηρεσίες και δυνατότητα οι γιατροί οι οποίοι είναι στο ΕΣΥ έχουν να βγούν έξω.

Είναι ένα συνολικό πλαίσιο παρεμβάσεων που άμα αφαιρέσετε την ιδεοληπτική προσέγγιση, αν τυχόν αλλάζει ο ιδρυτικός νόμος του ΕΣΥ, είναι η βάση για το νέο ΕΣΥ όπως το οραματίζεται ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, που ξεκινά από την πρόληψη με πόρους, από την πρωτοβάθμια με γιατρούς που θα έχουν πληθυσμό ευθύνης γιατρούς στο σύστημα, πολίτες που θα εγγράφονται και θα έχουν δωρεάν πρόσβαση από τους γιατρούς.

Δευτεροβάθμια με πολλούς γιατρούς, με καλυμμένες θέσεις και με δυνατότητα όποιος θέλει να μπορεί να μπει στο εθνικό σύστημα υγείας και με πόρους διασφαλισμένους, για να είναι η εικόνα των νοσοκομείων μας και των κέντρων υγείας μας η εικόνα η οποία αρμόζει στη χώρα.

Αυτό λοιπόν το νομοσχέδιο είναι ένα μεταρρυθμιστικό νομοσχέδιο που πηγαίνει την Υγεία για τις επόμενες δεκαετίες και κάποιοι από σας ζείτε ακόμα στο 1983 που δεν πρέπει να αλλάξει τίποτα».