Παρασκευή, 26 Απριλίου 2024

Πρακτικά κοινής συνέντευξης Τύπου υφυπουργών Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, κ.κ. Μ. Τιμοσίδη και Χ. Αηδόνη με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καπνίσματος.

26/05/2011

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΚΟΙΝΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ ΤΥΠΟΥ ΥΦΥΠΟΥΡΓΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΜΙΧΑΛΗ ΤΙΜΟΣΙΔΗ ΚΑΙ ΧΡΗΣΤΟΥ ΑΗΔΟΝΗ

ΜΕ ΘΕΜΑ:

«ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΚΟΠΗ ΤΟΥ ΚΑΠΝΙΣΜΑΤΟΣ ΣΕ ΔΗΜΟΣΙΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ»

Μ. ΤΙΜΟΣΙΔΗΣ: Κυρίες και κύριοι, καλημέρα. Ο Υπουργός είναι στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων είναι η ακρόαση των φορέων τώρα, δεν έχει τελειώσει ακόμη η συζήτηση και είμαστε εδώ για την καθορισμένη συνάντηση, με θέμα την εξέλιξη της εφαρμογής του νόμου για τη διακοπή του καπνίσματος σε δημόσιους χώρους.

Σήμερα θα γίνει μια αναφορά από τον Πρόεδρο της Επιτροπής τον κ. Μπεχράκη, την κα Κρεμαστινού, την κα Γκράτσιου και τον κ. Τούντα και ο κ. Δημόπουλος θα παραθέσει τα στοιχεία που έχουμε μέχρι σήμερα.

Κυρίες και κύριοι η ελληνική πολιτεία και η Κυβέρνηση μέσα σε αυτή τη δύσκολη περίοδο, μέσα σε αυτή την περίοδο της οικονομικής κρίσης που βιώνουμε όλοι, τόλμησε και πήρε πρωτοβουλίες για την εφαρμογή επιτέλους στη χώρα μας πολιτικών για τη δημόσια υγεία.

Η διακοπή του καπνίσματος είναι μια πρώτη πρωτοβουλία, δεδομένου ότι το κάπνισμα έχει αποδειχθεί -και αυτό νομίζω δεν το αμφισβητεί κανείς- ότι επιβαρύνει την υγεία των πολιτών, όταν μάλιστα αυτή η συνήθεια ξεκινάει από πάρα πολύ μικρές ηλικίες, από παιδικές ηλικίες.

Επίσης συνέχεια αυτών των πρωτοβουλιών μας θα είναι η πρωτοβουλία που παίρνει ο κ. Αηδόνης και θα πει περισσότερα για τη χρήση του ποδηλάτου, για τις πολιτικές και τις πρωτοβουλίες μας για τη διατροφή του πληθυσμού, τη συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας για να ξεκινήσουμε αυτή την προσπάθεια από τη σχολική ηλικία και βεβαίως οι επόμενες πολιτικές που πολύ σύντομα γνωρίζετε όλοι σας ότι θα ξεκινήσουν, που έχουν να κάνουν για την ενημέρωση του πληθυσμού σε θέματα που αφορούν τα καρδιαγγειακά νοσήματα και την σωστή αντιμετώπιση και την πρόληψη του καρκίνου στη χώρα μας.

Εμείς εκτιμούμε ότι η μέχρι τώρα πορεία της εφαρμογής του νόμου, είναι σε καλό δρόμο. Υπάρχουν όμως σε πάρα πολλές περιπτώσεις προβλήματα στην υλοποίηση της εφαρμογής από τα εντεταλμένα όργανα που εκ του νόμου έχουν αναλάβει αυτή την υποχρέωση.

Και αναφέρομαι στη δημοτική Αστυνομία που είναι το κυρίαρχο όργανο, στα λιμενικά όργανα σε ό,τι αφορά στην περιοχή των λιμένων της χώρας και βεβαίως σε ό,τι αφορά το ΣΕΥΠ που με δεύτερη πρωτοβουλία μας μπήκε σε αυτή τη μάχη.

Θέλω να αναφέρω μία τελευταία πρωτοβουλία του Υπουργείου που σε συνεργασία με το Υπουργείο Δικαιοσύνης βρίσκεται σε εξέλιξη και θα νομοθετηθεί, έτσι ώστε να υπάρχει το ακαταδίωκτο για το ΣΕΥΠ, γιατί γνωρίζουμε πολύ καλά όλοι μας ότι αυτοί οι άνθρωποι με ένα μισθό που είναι κοντά στα 1.000 – 1.500 ευρώ έχουν να αντιμετωπίσουν πολύ σοβαρές περιπτώσεις όταν από την ίδια τους την υποχρέωση ως υπηρεσιακοί παράγοντες, βρίσκονται αντιμέτωποι με τον έλεγχο θεμάτων και ζητημάτων που αφορούν και τη δημόσια υγεία από τη μια, αλλά και άλλα ζητήματα που έχουν να κάνουν με τη χρήση ή κατάχρηση μεγάλων ποσοτήτων είτε υλικών, είτε φαρμάκων, είτε άλλων τέτοιων θεμάτων και κρίνουμε εμείς ότι ήταν ακάλυπτοι μέχρι τώρα γιατί πάντοτε υπήρχε ο φόβος μιας αστικής αγωγής, η οποία δημιουργούσε αναστολές και αν θέλετε απροθυμία αυτών των οργάνων, να κάνουν τη δουλειά τους όπως έχουν ταχθεί να την κάνουν.

Εγώ κλείνω εδώ, θα δώσω τον λόγο στον συνάδελφο τον κ. Αηδόνη να ξεκινήσει με το τμήμα που ο ίδιος διαχειρίζεται αυτή την περίοδο. Χρήστο έχεις τον λόγο.

Χ. ΑΗΔΟΝΗΣ: Ευχαριστώ. Είναι αλήθεια ότι κατέχουμε μια αρνητική πρωτιά. Δυστυχώς στην Ευρώπη είμαστε πρωταθλητές στο κάπνισμα και αυτό είναι κάτι, που πρέπει να το ανατρέψουμε. Για να ανατρέψεις μια πραγματικότητα, χρειάζεται να έχει εκφρασμένη πολιτική βούληση.

Σήμερα εκείνο το οποίο προκύπτει ως στοιχείο, είναι ότι υπάρχει μια έντονη ευαισθητοποίηση του κόσμου για την τήρηση της κείμενης νομοθεσίας αναφορικά με την πλήρη απαγόρευση του καπνίσματος στους κλειστούς χώρους και αυτό καταδεικνύει την αναγκαιότητα της στήριξης του νομοθετικού πλαισίου. Η εφαρμογή άλλωστε αποτελεί μία εκφρασμένη βούληση της πολιτείας.

Για μας η δημόσια υγεία είναι ένα μη διαπραγματεύσιμο αγαθό. Η εφαρμογή της νομοθεσίας στη χώρα μας προχωρά σταθερά, τα μέχρι τώρα στοιχεία δείχνουν ότι υπάρχουν και μετρήσιμες μειώσεις στην κατανάλωση τσιγάρου και είναι αλήθεια ότι υπάρχουν προβλήματα, τα οποία κι εσείς διαπιστώνετε, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η προσπάθεια αυτή δεν συνεχίζεται.

Συνεχίζουμε και στοχεύουμε λοιπόν και στηρίζουμε την πολιτική κατά του καπνίσματος. Για την επίτευξη αυτής της πολιτικής δίνουμε έμφαση στην αγωγή υγείας του πληθυσμού, ιδιαίτερα των νέων ανθρώπων, για την πρόληψη συγκεκριμένων νοσημάτων, για την υιοθέτηση υγιεινής συμπεριφοράς και την αποφυγή επιβαρυντικών παραγόντων για την υγεία.

Ως κάτι τέτοιο λοιπόν είχαμε πρόσφατα και την αναγνώριση για την προσπάθεια αυτή της χώρας στο πρόσωπο του Πρωθυπουργού σε σχέση με το κάπνισμα, όπου επίκειται η βράβευση του Πρωθυπουργού από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας και μέσα σε αυτό το πλαίσιο των προσπαθειών του αντικαπνιστικού νόμου και της εφαρμογής στη χώρα μας, αποτελεί και η τοποθέτηση του Ευρωπαϊκού Γραφείου του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, στην Ελλάδα.

Το Υπουργείο Υγείας επικεντρώνεται σε δράσεις που αποβλέπουν στη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης και της ποιότητας ζωής. Ένα τέτοιο αντικείμενο είναι αυτό το οποίο υπάρχει και ως νέα αρμοδιότητα μέσα στο χώρο του Υπουργείου Υγείας και εκείνο το οποίο μας ενδιαφέρει αυτή την περίοδο, είναι πραγματικά να μπορέσουμε να κλείσουμε την πόρτα στον υπ’ αριθμόν ένα κίνδυνο της δημόσιας υγείας: το κάπνισμα.

Το κάνουμε με πάρα πολύ προσοχή, με πολύ σοβαρό σχεδιασμό, επαναλαμβάνω γνωρίζουμε τα προβλήματα γνωρίζουμε τι συμβαίνει αυτή τη στιγμή γύρω μας ξέρουμε τι πρέπει να κάνουμε, αλλά η προσπάθεια συνεχίζεται και συνεχίζεται με σταθερό ρυθμό, γιατί υπάρχει η εκφρασμένη πολιτική βούληση να σταματήσει το κάπνισμα να αποτελεί δυστυχώς την πύλη εισόδου των ασθενειών, οι οποίες αυτή τη στιγμή τουλάχιστον προσβάλλουν τη δημόσια υγεία μας.

Εμείς λέμε εδώ με τους επιστήμονές μας ότι θέλουμε να βάλουμε τέλος σε αυτή την υπόθεση. Ευχαριστώ πάρα πολύ.

Μ. ΤΙΜΟΣΙΔΗΣ: Κύριε Καθηγητά έχετε τον λόγο.

Π. ΜΠΕΧΡΑΚΗΣ: Ευχαριστώ κ. Υπουργέ. Εγώ να ευχαριστήσω τους κ.κ. Υπουργούς και το Γενικό Γραμματέα που πλαισιώνουν τη σημερινή συνέντευξη Τύπου και όλους εσάς που έχετε έρθει εδώ, για να πούμε και κάτι ευχάριστο.

Σύμφωνα με όλες τις μετρήσεις που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, και αναφέρομαι σε επίσημα στοιχεία από το ΚΕΕΛΠΝΟ αο την Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας, από το Κέντρο Μελετών Υπηρεσιών Υγείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, το κάπνισμα στην Ελλάδα επιτέλους μειώνεται.

Και το ποσοστό των καπνιστών και η ετήσια κατανάλωση τσιγάρων, εμφανίζουν μια πτώση που είναι πολύ σταθερή είναι εντυπωσιακή και είναι όχι απλά μετρήσιμη, είναι πολύ σημαντική. Έχουμε ότι από το 2006 έως το ’11 ο επιπολασμός του καπνίσματος σύμφωνα με τη Σχολή Δημόσιας Υγείας έχει μειωθεί για περίπου 10%, ενώ κατά 6,3% έχουν μειωθεί τα τσιγάρα που καταναλίσκει ημερήσια ο κάθε καπνιστής.

Το πιο εντυπωσιακό νούμερο που έχει προκύψει από τις παρατηρήσεις όλες αυτές, είναι ότι ο συνολικός αριθμός τσιγάρων που καταναλίσκονται ετησίως στη χώρα μας, αποτελεί ακόμη 1 δις που ήταν το 2007 έχει πέσει στα 2.480 το 2010 και από το ’10 στο ’11 αναμένεται ακόμη μεγαλύτερη μεταβολή.

Τον τελευταίο χρόνο είχαμε 15% μείωση στον αριθμό των καταναλισκομένων τσιγάρων ετησίως στη χώρα μας και ο αριθμός αυτός αποτελεί μεγάλο ρεκόρ. Δεν το έχουν πετύχει άλλες χώρες.

Βέβαια όλα αυτά τα αποτελέσματα θα μπορούσε κανείς να τα αναγάγει στην τρέχουσα οικονομική κρίση και να πει ότι «επειδή υπάρχει αυτή, γι' αυτό έχουν πέσει οι καταναλώσεις». Τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι, διότι και σε άλλες χώρες που είχαν αντίστοιχο πρόβλημα η μείωση ποτέ δεν ήταν τόσο μεγάλη και διότι η αρχή του φαινομένου της μείωσης ανάγεται στο 2007 και σταδιακά έχει πέσει μέχρι το 2009. Το ’09 προς ’10 ήταν οπωσδήποτε πιο απότομη. Και από το ’10 και ’11 θα είναι ακόμη πιο μεγάλη.

Η αίσθηση όλων είναι ότι ένα σύνθημα που πήγε να περάσει, ότι αφήστε τον κόσμο να καπνίζει τώρα που έχει τόσα προβλήματα ευτυχώς δεν πέρασε και ο μέσος Έλληνας αντιμετώπισε το κάπνισμα σαν μία διαδικασία ενίσχυσης της ατομικής του και οικογενειακής οικονομίας και υγείας συγχρόνως σε μια δύσκολη περίοδο που περνούμε όλοι.

Έτσι αντί να το ρίξουμε το κάπνισμα, ο κόσμος αποφάσισε ακριβώς το αντίθετο και έχει προκύψει μία δυναμική συνέργεια της κρίσης με τις προσπάθειες που έχουν γίνει από το Υπουργείο Υγείας, από το Υπουργείο Παιδείας και όλες τις υπηρεσίες που κατά καιρούς σας έχουμε ενημερώσει ότι έχουν ενεργοποιηθεί για την αντιμετώπιση του φαινομένου.

Το μόνο πρόβλημα που υπάρχει σε όλη τη διαδικασία είναι με τους μηχανισμούς ελέγχου και θα μου επιτρέψτε εδώ να σταθώ λιγάκι. Διότι έχουμε το εξής παράδοξο αυτή τη στιγμή. Έχουμε μια απίθανη νομοθεσία, την καλύτερη ίσως που θα μπορούσε να έχουμε για την αντιμετώπιση του φαινομένου.

Έχουμε μία πολύ μεγάλη αποδοχή της νομοθεσίας από το κοινό. Όλες οι μετρήσεις που έχουν γίνει και από Έλληνες και από ξένους δείχνουν ότι το Έλληνας όχι μόνο έχει διάθεση να πειθαρχήσει στο νόμο, τον επιθυμεί και θέλει όλα τα μέτρα να εφαρμοστούν με επιτυχία.

Έχουμε μία πολιτική βούληση η οποία επισήμως έχει εκφραστεί θετικά δια στόματος του ιδίου του Πρωθυπουργού, ο οποίος και βραβεύεται για την επιμονή του στις προσπάθειες για τον έλεγχο του καπνίσματος. Και τελικά εμφανίζεται σε όλη αυτή την ιστορία ένας κυριολεκτικά αδύναμος κρίκος που είναι οι Ελεγκτικοί Μηχανισμοί και πιστέψτε με ότι είναι κοινή η πεποίθησης όλων ότι αδρανούν. Δεν κάνουν αυτό που πρέπει.

Και παίρνω την ευκαιρία αυτής της συνέντευξης Τύπου να κάνουμε μία έκκληση όλοι μαζί, κυρίως προς τους Περιφερειάρχες, προς τους Δημάρχους να ενεργοποιήσουν τις υπηρεσίες ελέγχου, διότι τελικά είναι αμαρτία, είναι άδικο μία σοβαρή εθνική πολιτική να μην στέφεται με ακόμη μεγαλύτερη επιτυχία εξ αιτίας της ολιγωρίας κάποιων μεμονωμένων παραγόντων των ελεγκτικών μηχανισμών, οι οποίοι δεν ξέρω γιατί, αλλά και δεν μ’ ενδιαφέρει, δεν κάνουν τη δουλειά τους.

Εκείνο που χρειάζεται, είναι να ενεργοποιηθούν και πρέπει όλοι να βοηθήσουμε προς αυτή την κατεύθυνση, διότι είναι το μόνο αδύνατο σημείο αυτής της ιστορίας.

Η εφαρμογή του νόμου αυτή τη στιγμή και οι αριθμοί που είδατε να συνοδεύουν το φαινόμενο, ουσιαστικά έχει γίνει με τον πατριωτισμό των Ελλήνων, ουσιαστικά ο νόμος εφαρμόζεται από τη συνείδηση του κάθε καπνιστή. Δεν έχει υπάρχει μία οργανωμένη προσπάθεια εφαρμογής της νομοθεσίας από τα εντεταλμένα όργανα, αρκεί να σας πω ότι μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής επικράτειας δεν καλύπτεται καν από όργανα που θα μπορούσαν να κάνουν έλεγχο αυτή τη στιγμή.

Άρα το ζήτημα του ελέγχου πρέπει να ξαναμπεί στο τραπέζι και να συζητηθεί πάρα πολύ σοβαρά προς την κατεύθυνση της περαιτέρω ενεργοποίησης. Κάθε φορά που γιορτάζουμε την παγκόσμια ημέρα κατά του καπνίσματος υπάρχει και ένα θέμα. Αυτή τη φορά το θέμα που έχει ορίσει ο παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας είναι το FCTC, το Σύμφωνο Πλαίσιο για την αντιμετώπιση του καπνίσματος. Είναι μια μεγάλη συμφωνία μεταξύ των περισσότερων κρατών της γης, την έχουν υπογράψει και την έχουν κάνει νόμο τους κράτους τους σχεδόν όλες οι Ευρωπαϊκές χώρες και η Ελλάδα ήταν μία από τις πρώτες που το έχει υπογράψει και περάσει από τη Βουλή.

To FCTC δεν είναι παρά μία παγκόσμια απάντηση σε ένα παγκόσμιο πρόβλημα. Η Ελλάδα είναι ενωμένη με όλους τους Ευρωπαίους εταίρους στην αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού, συμβάλει στη διαμόρφωση των οδηγιών που κατευθύνουν τα κράτη της Ευρώπης για την εφαρμογή του FCTC. Συμβάλει και στην εφαρμογή του FCTC και ήδη έχει αποτελέσματα τα οποία είναι πάρα πολύ θετικά. Οπωσδήποτε τα πράγματα μπορεί να πάνε και ακόμη καλύτερα.

Και θα κλείσω με την πρόταση που κάνει το Ευρωπαϊκό Δίκτυο για τον Έλεγχο του Καπνίσματος με την ευκαιρία της παγκόσμιας ημέρας κατά του καπνίσματος.

Προτείνουμε την πλήρη εφαρμογή του FCTC στην Ευρώπη μέχρι το 2020. Προτείνουμε τη μείωση του επιπολασμού του καπνίσματος στην Ευρώπη στο 5% μέχρι το 2040. Δηλαδή να μπούνε στοχεύσεις συγκεκριμένες και σαφείς σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Και προτείνουμε αυτές οι δύο προτάσεις να συμπεριληφθούν στην υπό διαμόρφωση οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το κάπνισμα. Δεν είναι λογικό η Ευρωπαϊκή Ένωση απλώς να βγάζει οδηγίες και να βάζουμε στόχους για εφαρμογή του FCTC, όταν οι στοχεύσεις αυτές δεν έχουν και κάποια χρονικά όρια στο πλαίσιο της.

Η συνεισφορά μας είναι αυτή, να μπουν όρια και να αναληφθούν δεσμεύσεις από όλη την Ευρωπαϊκή Επικράτεια από την εφαρμογή του. Εδώ θα ήθελα να τελειώσω και ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.

Μ. ΤΙΜΟΣΙΔΗΣ: Η κα Κρεμαστινού παρακαλώ.

κα ΚΡΕΜΑΣΤΙΝΟΥ: Γεια σας και ευχαριστούμε πάρα πολύ που ήρθατε. Ως μέλος κι εγώ της Εθνικής Επιτροπής Καπνίσματος ασφαλώς συμφωνώ με ό,τι είπε πριν λίγο ο κ. Μπεχράκης. Απλώς θα ήθελα να προσθέσω ότι όντως η άποψη του κόσμου για το νόμο και για την αποδοχή της απαγόρευσης του καπνίσματος είναι αρκετά μεγάλη, δηλαδή περίπου το 70% του πληθυσμού έχει θετική άποψη για το νόμο. Και το 75% του πληθυσμού θεωρεί ότι είναι ένας πολύ καλός στόχος η μείωση του καπνίσματος για την Ελλάδα.

Αυτό που θα ήθελα να πω είναι, ότι οι δράσεις οι οποίες είναι πάρα πολλές και γίνονται τόσο από το Υπουργείο και κυρίως σε σχέση με τα σχολεία, αλλά και από τους διάφορους φορείς, όπως είναι η ειδική Σχολή και το ΚΕΕΛΠΝΟ, αλλά και του κ. Τούντα το ίδρυμα και από την Αντικαπνιστική Εταιρεία και από τα Ιατρεία Καπνίσματος, δηλαδή υπάρχει μια μεγάλη γκάμα φορέων οι οποίοι ασχολούνται με το κάπνισμα.

Ήθελα όμως επειδή για να έχει μια επιτυχία μία δράση πρέπει να είναι στοχευμένη να μιλήσω λίγο ή να αναφέρω κάτι που τι είχαμε δείξει και την προηγούμενη φορά και αφορά το κάπνισμα μέσα στα νοσοκομεία. Εκεί παρ’ όλο που η μείωση είναι και εκεί εμφανής, εν τούτοις δεν έχει καταφέρει να γίνει μηδενική και αυτό το θέμα είναι ένα πρότυπο, δηλαδή ο γιατρός ή η νοσηλεύτρια η οποία καπνίζει μέσα στο νοσοκομείο ή ακόμα και στον εξώστη του νοσοκομείου ή στο προαύλιο του νοσοκομείου είναι ένα εντελώς αρνητικό πρότυπο για το οποίο θα πρέπει να κάνουμε και στοχευμένες δράσεις.

Το άλλο επίσης το οποίο θα ήθελα να πω είναι ότι το ΚΕΕΛΠΝΟ όπως ξέρετε έχει μία τηλεφωνική γραμμή στην οποία καταγράφονται οι καταγγελίες και τα παράπονα και τα πρόστιμα τα οποία επιβάλλονται. Θα ήθελα να πω, ότι οι περισσότερες καταγγελίες αφορούν κάπνισμα σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος.

Και αυτό που είναι και πιο χαρακτηριστικό είναι ότι ορισμένες περιφέρειες ασκούν κατά κάποιο τρόπο αυτό τον έλεγχο, όπως π.χ. οι περισσότερες καταγγελίες καταγράφονται στην περιφέρεια της Αττικής και στην Κεντρική Μακεδονία, ενώ υπάρχουν αρκετές περιφέρειες και αρκετοί Δήμοι στους οποίους δεν έχει γίνει ή δεν γίνεται κανένας σχεδόν έλεγχος.

Επομένως νομίζω ότι χρειάζεται μια ακόμα μεγαλύτερη προσπάθεια και προπαντός όπως είπα στοχευμένες δράσεις για να έχουν και σημασία και αξία και τα χρήματα τα οποία ξοδεύονται. Ευχαριστώ πολύ.

Μ. ΤΙΜΟΣΙΔΗΣ: Ευχαριστούμε κι εμείς κα Κρεμαστινού. Κύριε Τούντα θα περάσετε από εδώ να πείτε και τα δικά σας στοιχεία.

κ. ΤΟΥΝΤΑΣ: Καλημέρα και από μένα. Τα πιο σημαντικά στοιχεία ακούστηκαν ήδη από τον Καθηγητή κ. Μπεχράκη και την Καθηγήτρια την κα Κρεμαστινού. Έχει δοθεί έτσι κι αλλιώς δελτίο Τύπου αναλυτικό. Εγώ θα προσθέσω απλώς 2-3 σημαντικά στοιχεία που πρέπει να αναφερθούν επιπλέον.

Όπως είναι το γεγονός ότι τουλάχιστον στην περίοδο 2006-2010, μέχρι τον Οκτώβριο του 2010, η μείωση που παρατηρήθηκε στο κάπνισμα αφορά κυρίως στους άνδρες, αντίθετα στις γυναίκες οι οποίες καπνίζανε λιγότερο στο διάστημα αυτό παρατηρήθηκε μία αύξηση του καπνίσματος στις γυναίκες, γεγονός που πρέπει να μας κάνει να κάνουμε ίσως πιο στοχευμένες πολιτικές στο γυναικείο φύλο.

Και επίσης θέλω να σας πω, πολύ ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι από την περίοδο αυτή της εξαετίας η μεγαλύτερη μείωση που παρατηρείται είναι στις ηλικιακές ομάδες 18 έως 24. Αυτό είναι κάτι πάρα πολύ σημαντικό, διότι αντιστρέφει μία ιδιαίτερα ανησυχητική τάση που επικρατούσε στους νέους στην Ελλάδα, ειδικά στις κοπέλες τα τελευταία χρόνια με μία σημαντική αύξηση του καπνίσματος.

Το γεγονός ότι στους νέους ειδικά παρατηρείται αυτή η κάμψη είναι ένα από τα πιο σημαντικά και ελπιδοφόρα στοιχεία που έχουμε καταγράψει το τελευταίο διάστημα.

Τώρα σε ότι αφορά την αποδοχή και τα θέματα αυτά, τα ανέφερε η κα Κρεμαστινού. Απλώς θέλω να σας αναφέρω από τα μέτρα της πολιτείας ποια συναντούν τη μεγαλύτερη αποδοχή, που είναι η απαγόρευση πώληση σε ανηλίκους 94%, η δημιουργία Ιατρείων Διακοπής Καπνίσματος που έχει κάνει το Υπουργείο σημαντική προσπάθεια έχουν αυξηθεί σημαντικά τα ιατρεία σε όλη τη χώρα. Οι τηλεφωνικές γραμμές βοήθειας, η κάλυψη των φαρμακευτικών σκευασμάτων για τους καπνιστές.

Εδώ θέλω να ανοίξω μια παρένθεση, να πω ότι το ΚΕΣΥ έχει εγκρίνει την εισήγηση που έγινε για την κάλυψη των φαρμάκων αυτών από τα Ταμεία με ειδικές προδιαγραφές. Τώρα είναι το θέμα των ταμείων να μπορέσουν να υιοθετήσουν τη θετική αυτή εισήγηση, γνωμάτευση του ΚΕΣΥ.

Και εδώ θέλω επίσης να πω, ότι με μελέτες που έχουμε συνοδεύσει την εισήγηση αυτή, τα κέρδη για τα ταμεία θα είναι μεγαλύτερα από οποιοδήποτε κόστος κάλυψης αυτών των φαρμάκων. Άρα τα ταμεία θα βγουν κερδισμένα και όχι χαμένα από την υιοθέτηση αυτών των φαρμακευτικών σκευασμάτων για την καταπολέμηση του καπνίσματος.

Επίσης τα προειδοποιητικά μηνύματα στα προϊόντα του καπνού. Διαφημιστικές εκστρατείες, η πλήρη απαγόρευση της διαφήμισης είναι τα πιο σημαντικά από τα μέτρα τα οποία υιοθετούν και υποστηρίζει η πλειοψηφία του ελληνικού πληθυσμού. Ευχαριστώ.

Μ. ΤΙΜΟΣΙΔΗΣ: Ευχαριστούμε τον κ. Τούντα.

κα ΓΚΡΑΤΣΙΟΥ: Καλημέρα και από εμένα. Ευχαριστώ πάρα πολύ για την πρόσκληση. Εκπροσωπώ την Ελληνική Πνευμονολογική Εταιρεία σαν συντονίστρια της ομάδος διακοπής καπνίσματος. Και θα ήθελα λιγάκι σ’ αυτή τη συνέντευξη σήμερα να τονίσω πραγματικά το ρόλο που χρειάζεται να παίξουμε εμείς σαν γιατροί, αλλά και η πολιτεία έχει βοηθήσει σ’ αυτό και νομίζω ότι θα βοηθήσει ακόμη περισσότερο όσον αφορά την εκπαίδευση του ιατρικού κόσμου σε σχέση με την αντιμετώπιση του καπνίσματος και τη βοήθεια στη θεραπεία διακοπής του καπνίσματος.

Θα ήθελα να αναφερθώ λιγάκι ότι το κάπνισμα γνωρίζουμε ότι είναι μια χρόνια εξάρτηση και ότι αποτελεί πλέον ένα ιατρικό θέμα. Σαν ιατρικό θέμα πρέπει να αντιμετωπίζεται συστηματικά και σ’ αυτή τη συστηματική ιατρική παρέμβαση χρειάζεται να δίνουν χρόνο, έστω και τρία με πέντε λεπτά να δίνει ο κάθε γιατρός, ο κάθε επαγγελματίας υγείας χρόνο για τη διακοπή του καπνίσματος, να βοηθήσει τον καπνιστή είναι σημαντικό.

Αλλά φυσικά όσο πιο εντατικές είναι αυτές οι παρουσιάσεις, αυτή η παρέμβαση, τόσο πιο αποτελεσματικές είναι και οι παρεμβάσεις. Και θα ήθελα να σας δείξω στη συνέχεια το τι κάνουμε στην Ελλάδα μ’ αυτά τα Ιατρεία Διακοπής Καπνίσματος.

Φάνηκε ότι ξεκινήσαμε από το 1999-2000 με κάποια κέντρα που δειλά – δειλά προσπαθούσαμε να βοηθήσουμε και να δώσουμε βοήθεια στους καπνιστές, ξεκίνησαν από τη Θεσσαλονίκη, την Αθήνα και την Κρήτη. Και τώρα έχουμε φτάσει από έναν αριθμό τριών Ιατρείων να έχουμε το 2011 περίπου 50 Ιατρεία.

Αυτά τα Ιατρεία έχουν γίνει με την βοήθεια της Ελληνικής Πνευμονολογικής Εταιρείας, με εκπαίδευση γιατρών, αλλά και φυσικά με την βοήθεια του Υπουργείου τον τελευταίο καιρό, ούτως ώστε να αναπτυχθούν όσο γίνεται σε περισσότερα μέρη στην Ελλάδα.

Θα ήθελα λίγο το χάρτη όπου φαίνεται αυτή η παρουσίαση όλων των ιατρείων στον ελληνικό χώρο. Και βλέπετε ότι καλύπτονται αρκετές περιοχές. Υπάρχουν βέβαια ακόμα ανάγκες και σ’ αυτές τις ανάγκες θα δουλέψουμε και όσον αφορά τη δικιά μας επιστημονική εταιρεία για την εκπαίδευση, αλλά και όσον αφορά την οργάνωση Ιατρείων φαντάζομαι και βλέπω ότι υπάρχει η συνεργασία του Υπουργείου Υγείας.

Υπάρχουν καινούργια Ιατρεία τα οποία αναπτύχθηκαν στο 2010, ο αριθμός τους φτάνει το 16 και φυσικά μέσα απ’ αυτά τα Ιατρεία έχουν δουλέψει κυρίως σε μεγάλα δημόσια νοσοκομεία, σε Κέντρα Υγείας αναπτύσσονται τώρα και σε κάποια Ιατρεία του ΙΚΑ.

Ποιος τρέχει αυτά τα Ιατρεία; Τα τρέχουν κατ’ εξοχήν γιατροί, έχουν εκπαιδευτεί αρκετοί γενικοί Γιατροί και πνευμονολόγοι και φυσικά μέσα σ’ αυτή την εκπαίδευση γίνεται μέσα από ειδικά εκπαιδευτικά σεμινάρια, τα οποία χρειάζονται και ειλικρινά υπάρχει εκπαίδευση και συμμετοχή και μεγάλο ενδιαφέρον από τους Έλληνες Γιατρούς.

Πώς μπορεί να λειτουργήσει ένα σωστό Ιατρείο; Το σωστό Ιατρείο για να μπορεί να λειτουργεί πρέπει να έχει μία εντατικοποίηση και μία επαναληψιμότητα των προσεγγίσεων με έναν συντονισμό και με μία εκπαίδευση του σωστού προσωπικού.

Σίγουρα όμως αυτές οι πολυσύνθετες δομές σίγουρα θα προσφέρουν μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα, αλλά δεν είναι εφικτό να γίνονται παντού.

Έτσι, λοιπόν, προτείνεται ένα οργανόγραμμα για τη λειτουργία και την οργάνωση αυτών των Ιατρείων και στο ιδεώδες θα κοιτάξουμε να δημιουργηθεί και εξοπλιστεί το Ιατρείο μ’ αυτό το προσωπικό.

Πόσους έχουμε εκπαιδεύσει μέσω της Ελληνικής Πνευμονολογικής Εταιρείας; Έχουν εκπαιδευτεί μέσα από τα προγράμματα και σε συνεργασία με σεμινάρια που γίνονται και με το Υπουργείο τον τελευταίο χρόνο 1.400 επαγγελματίες υγείας και βλέπετε ότι ο αριθμός αυτός ήταν αυξανόμενος έτος με έτος.

Το 70% ήταν ιατρικό προσωπικό και 30% διάφοροι κοινωνικοί φορείς. Πόσο απαραίτητη είναι αυτή η διαδικασία; Νομίζω ότι είναι απαραίτητη, βοηθάει, τα αποτελέσματα φαίνονται από τα ιατρεία διακοπής, ότι είναι πολύ αποτελεσματικά, φτάνουμε να έχουμε πρωτιά και να μην έχουμε μονάχα μια κακή πρωτιά, όσον αφορά την καπνιστική συνήθεια, αλλά και μια πρωτιά όσον αφορά την επιτυχία της διακοπής που φτάνει στην Ελλάδα το 70% όσων προσπαθούν να πετυχαίνουν. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ και θεωρώ ότι η συνέχεια θα είναι πάρα πολύ καλή και στο μέλλον.

Μ. ΤΙΜΟΣΙΔΗΣ: Κι εμείς ευχαριστούμε, κ. Δημόπουλε δεν ξέρω αν έχετε καλυφθεί, κ. Μπεσμπέα, να πάμε στις ερωτήσεις λίγο γιατί θα έχουν πιστεύω τέτοια ερωτήματα, παρακαλώ.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήθελα να ρωτήσω, επειδή άκουσα και τον κ. Μπεχράκη και την κα Κρεμαστινού να αναφέρονται στους ελεγκτικούς μηχανισμούς κ. Δημόπουλε και ήθελα να ρωτήσω αν κα Κρεμαστινού αυτό είναι μια αιχμή εναντίον του Υπουργείου, το οποίο είναι, το Υπουργείο είναι υπεύθυνο για τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, με την έννοια ότι έχει το γενικό έλεγχο, ανεξάρτητα αν υλοποιούνται από τη δημοτική αστυνομία.

Μ. ΤΙΜΟΣΙΔΗΣ: Καταρχήν δε νιώθουμε ότι πρέπει να απαντήσουμε ότι κατηγορούμαστε, αλλά το Υπουργείο έχει νομοθετήσει, έχουμε το ΣΕΥΠ το οποίο κάνει τη δουλειά του και την κάνει πολύ καλά, που αφορά δικά μας όργανα.

Τα άλλα νομίζω ξεκάθαρα και ο κ. Μπεχράκης και η κα Κρεμαστινού και όλοι, αλλά κι εσείς γνωρίζετε πολύ καλά ότι είναι υπόθεση των φορέων που εντέλλονται να κάνουν αυτή τη δουλειά.

Και δεν το κρύψαμε, είπαμε ότι υπάρχουν περιφέρειες, υπάρχουν δήμοι οι οποίοι κάνουν πολύ καλή δουλειά, υπάρχουν όμως και περιοχές που δε γίνεται τόσο σωστά αυτή η δουλειά, δηλαδή ο έλεγχος έτσι όπως πρέπει να γίνεται.

Π. ΜΠΕΧΡΑΚΗΣ: Κι εγώ θέλω να κάνω σαφές ότι δεν εννοούσα ότι το Υπουργείο δεν κάνει καλά τη δουλειά του, διότι θα το είχα πει ευθέως αν το εννοούσα αυτό.

Μ. ΤΙΜΟΣΙΔΗΣ: Κανείς δεν είναι ικανοποιημένος που δε γίνεται καλά η δουλειά και μας αφορά κι εμάς ως Υπουργείο και ως πολίτες.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ενδεχομένως να βρείτε έναν άλλο τρόπο να πείσετε τους Δημάρχους; Γιατί τόσο καιρό το ίδιο πράγμα συζητάμε, ότι οι Δήμαρχοι δε δίνουν εντολή στη δημοτική αστυνομία να κάνει ελέγχους. Έχετε βρει κάποιο άλλο τρόπο να ενεργοποιήσετε λίγο τους μηχανισμούς αυτούς;

Μ. ΤΙΜΟΣΙΔΗΣ: Καταρχήν δεν πρέπει να μηδενίσουμε τα πράγματα, όπως είδατε και εσείς παρουσιάστηκαν, όχι από εμάς, αλλά από τους προηγούμενους ομιλητές, στοιχεία τα οποία δείχνουν ότι η υπόθεση αυτή πηγαίνει πολύ καλά.

Είχαμε τονίσει από την πρώτη στιγμή και ο Υπουργός και εγώ και όλοι όσοι έχουμε ξεκινήσει αυτή την καινούρια προσπάθεια, γιατί αυτή είναι μια προσπάθεια που γίνεται διαχρονικά αλλά δεν είχε επιτυχίες μεγάλες.

Αυτό το οποίο τονίσαμε από την αρχή, είναι ότι είναι μια υπόθεση που δεν μπορεί να περιμένει κανένας αποτελέσματα από τη μια μέρα στην άλλη.

Πρόκειται για νοοτροπίες, αντιλήψεις, εθισμό. Αναφέρθηκε από την επιστήμονα συνάδελφο γιατρό ότι είναι υπόθεση και των γιατρών πια να μπορέσει να διακόψει κάποιος το κάπνισμα.

Συνεπώς υπάρχει μια δυσκολία να δεις αμέσως τα θετικά αποτελέσματα. Αυτό όμως που είναι πολύ παρήγορο και θέλω να μείνουμε σε αυτό και αυτή την έννοια έχει και η σημερινή μας κουβέντα, είναι ότι όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι πηγαίνει πολύ καλά αυτή η υπόθεση.

Πηγαίνει πολύ καλά στις μικρές ηλικίες, όπως είδατε προηγούμενα και ο κ. Τούντας το τόνισε, ότι πηγαίνει ένα πολύ μεγάλο ποσοστό δεν καπνίζει και ο επιπολασμός αυτός μειώνεται.

Έχουμε στοιχεία δηλαδή τα οποία είναι ενθαρρυντικά. Απλώς, αυτό που επισημαίνουμε εμείς και το τονίζουμε σε κάθε περίπτωση και το τόνισε και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, είναι ότι αυτή η προσπάθεια θα τηρηθεί απαρέγκλιτα και θα συνεχιστεί αυτή η προσπάθεια.

κα ΚΡΕΜΑΣΤΙΝΟΥ: Να προσθέσω κάτι; Η διακοπή του καπνίσματος δεν είναι θέμα ελέγχων, ούτε αφορά μόνο τους κλειστούς χώρους. Ένας καπνιστής επιβαρύνεται το ίδιο είτε είναι σε κλειστό χώρο, είτε είναι σε ανοιχτό χώρο.

Επομένως η προσπάθεια για τη διακοπή του καπνίσματος, αφορά την υγεία τους γενικότερα. Και άρα οι έλεγχοι δεν είναι το άπαν για τη διακοπή του καπνίσματος.

Έχει πολύ μεγάλη σημασία και η ενημέρωση του κόσμου και τα ιατρεία διακοπής καπνίσματος. Αλίμονο δηλαδή αν μπορούσες με μια εντολή να τελειώσει η ιστορία.

Όχι, διότι όπως σας είπα έξω θα καπνίσει. Εκεί δεν επιβαρύνεται η υγεία του; Άρα εκεί πρέπει να τον πείσεις ότι δεν πρέπει να καπνίσει και όχι απλώς να του απαγορεύσεις.

Μ. ΤΙΜΟΣΙΔΗΣ: Θέλει να συμπληρώσει κάτι ο κ. Τούντας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επειδή μας είπε ο κ. Καθηγητής, ο κ. Πρόεδρος ότι τα ασφαλιστικά ταμεία θα έχουν κέρδος από την ασφαλιστική κάλυψη των φαρμάκων. Θα ήθελα να μας το εξηγήσει αυτό τεχνικά, ελπίζω να μην είναι το επιχείρημα ότι θα γλιτώσουμε προοπτικά κάποιες καρδιοπάθειες και τέτοια. Να μας το εξηγήσει τεχνικά, πώς σήμερα αν καλυφθούν τα φάρμακα θα έχει κέρδος το ασφαλιστικό ταμείο.

Ι. ΤΟΥΝΤΑΣ: Σε ό,τι αφορά το ΚΕΣΥ η εισήγηση που εγκρίθηκε είναι ότι τα φάρμακα αυτά πρέπει να δίνονται σε χρονίως ασθενείς νοσημάτων που σχετίζονται με το κάπνισμα, ή ανάρρωσή τους όπως είναι κάποια χρόνια αναπνευστικά νοσήματα, ο διαβήτης και ορισμένα άλλα.

Και επίσης ότι γι’ αυτά τα νοσήματα μπορεί να τα συνταγογραφεί τα φάρμακα αυτά ο θεράπων ιατρός και επίσης τα φάρμακα αυτά μπορεί να τα συνταγογραφεί το δημόσιο ιατρείο διακοπής καπνίσματος.

Αυτές είναι οι προϋποθέσεις που έβαλε η γνωμάτευση του ΚΕΣΥ. Και επίσης σε αυτές τις δύο κατηγορίες των ασθενών, δηλαδή είτε αυτούς που είναι οι χρόνιοι ασθενείς ασθενείς είτε αυτοί που προσέρχονται στα δημόσια ιατρεία διακοπής καπνίσματος, έβαλε το ΚΕΣΥ και ορισμένα διαφορετικά ποσοστά ιδίας συμμετοχής.

Ώστε να βάλει και τον ίδιο τον καπνιστή μέσα σε μια διαδικασία συμμετοχής μεγαλύτερης σε ορισμένες περιπτώσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματός του.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Τοποθέτηση εκτός μικροφώνου).

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτή η εισήγηση, επειδή εγκρίθηκε εδώ και κάποιους μήνες, δεν έχω αυτή τη στιγμή πρόχειρα τα νούμερα να σας τα δώσω, τα ποσοστά που έχουν εγκριθεί.

Είναι διαφορετικά και επίσης προβλέπει αυτή η ρύθμιση ότι βέβαια, όπως προβλέπει και στις άλλες ρυθμίσεις ιδίας συμμετοχής ότι αυτό δεν αφορά κάποιες ειδικές κατηγορίες, ιδιαίτερα χαμηλών εισοδηματικών στρωμάτων, είτε κάποιες κατηγορίες χρόνιων ασθενών. Αλλά αυτά τα νούμερα δεν μπορώ να σας τα δώσω τώρα, γιατί δεν τα έχω πρόχειρα να σας τα δώσω, έχουν εγκριθεί εδώ και μερικούς μήνες.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Τοποθέτηση εκτός μικροφώνου). Μέχρι πόσο φτάνει το ποσοστό;

Μ. ΤΙΜΟΣΙΔΗΣ: Δε θυμάμαι να σας πω. Αυτό που θέλω να σας πω είναι ότι το ΚΕΣΥ, όπως ξέρετε, είναι γνωμοδοτικό όργανο, δεν είναι αποφασιστικό όργανο, γνωμοδοτεί επί θεμάτων πολιτικής υγείας.

Αυτή είναι μια γνωμοδότηση του ΚΕΣΥ, η οποία είναι θετική και η οποία για να υλοποιηθεί πρέπει να εγκριθεί από τα αρμόδια όργανα της πολιτείας που στην προκειμένη περίπτωση είναι τα ταμεία.

Στο τελευταίο ερώτημα για τα κέρδη, τα κέρδη από τη διακοπή του καπνίσματος δεν είναι προοπτικά και μελλοντικά μόνο. Βέβαια είναι και σαφώς και προοπτικά και μελλοντικά σε ό,τι αφορά τη μελλοντική ασθένεια ενός ασθενή.

Είναι και άμεσα. Ο καπνιστής αυξάνει τη νοσηρότητά του καθημερινά. Δεν είναι μόνο ότι θα αρρωστήσει μετά από δέκα – είκοσι χρόνια από καρκίνο του πνεύμονα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Προϋπολογισμοί των ταμείων θα επιβαρυνθούν;

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Αυξάνει τη νοσηρότητα, αυξάνει το κόστος περίθαλψης, αυξάνει το χρόνο ανάρρωσης το κάπνισμα και όλα αυτά έχουν άμεση, καθημερινή επίπτωση στα ταμεία.

Αυτά τα νούμερα έχουν δοθεί στην εισήγηση αυτή και στη βάση αυτών των αριθμών τεκμηριώνεται το κέρδος που θα έχει το ταμείο από τη διακοπή του καπνίσματος των ασφαλισμένων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να μας πει η κυβέρνηση, να μας πει η πολιτική ηγεσία, αν είναι τεκμηριωμένο το κέρδος του ασφαλιστικού ταμείου, η κυβέρνηση που έχει πρόβλημα οικονομικό δεν το δέχεται;

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Βενιζέλο, για όνομα του θεού, μιλάμε για ελάχιστα ποσά, δεν ξέρω αν τα έχετε καταλάβει. Συζητάμε τώρα ότι είναι το κάθε ένα από αυτά τα φάρμακα για τον κάθε ένα μήνα είναι γύρω στο εξηντάρι, είναι δηλαδή 180 – 200 ευρώ. Σας είπε περίπου πόσα περιστατικά έχουμε. Έγινε η πρόταση, ξεκινάει η … η δική μας είναι θετική εισήγηση, αλίμονο, δεν είναι θέμα αυτό.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί μπήκανε στη λίστα των μη συνταγογραφούμενων.

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό έγινε μέσα σε ένα γενικό κλίμα μιας εποχής.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα καλυφθούν δηλαδή;

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτή η εξαίρεση πάει να γίνει με τη γνωμοδότηση αν την αποδεχτούν τα ταμεία. Και θέλω να σας θυμίσω όταν έγινε η πρώτη κουβέντα και ο ΟΠΑΔ ήταν ακόμα στη δική μας αρμοδιότητα, είχε δηλωθεί τότε από τον Πρόεδρο του ΟΠΑΔ άμεσα, ότι θα ξεκινήσει την εφαρμογή.

Ήρθε ο νόμος, μεταφέρεται ο ΟΠΑΔ, πηγαίνει στο Υπουργείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων και εκεί είναι όλη αυτή η συζήτηση, να αποδεχτούν τα ταμεία αυτή ακριβώς την πρόταση του ΚΕΣΥ.

Πάντως σας επαναλαμβάνω και ως γιατρός και διαβητολόγος μάλιστα, ότι η ωφέλεια στα ταμεία είναι άμεση. Ένας διαβητικός ασθενής ο οποίος καπνίζει, έχει τον κίνδυνο πολλαπλάσια, να στοιχίσει πολλαπλάσια στο ταμείο γιατί θα πάθει τις επιπλοκές που προέρχονται από το διαβήτη κλπ.

Άρα επομένως είναι διπλό το κέρδος. Εκείνο που έχει σημασία είναι ότι επειδή υπάρχει ένα κλίμα συμμόρφωσης των ήδη καπνιστών στο μέσο πληθυσμό, είναι μια καλή ευκαιρία και θα γίνει και από εμάς αυτή η υπόμνηση προς τα ασφαλιστικά ταμεία, να αποδεχτούν αυτή την πρόταση γρήγορα, για να μπορέσουμε να βοηθήσουμε αυτούς που έτσι κι αλλιώς είναι στη φάση και έχουν αποφασίσει να κάνουν διακοπή του καπνίσματος.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα μπορούμε να γράψουμε εμείς ότι το Υπουργείο Υγείας προτείνει στα ταμεία την κάλυψη…

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Μα το είχαμε πει και προηγούμενα αυτό. Αυτή ήταν προτροποή και δική μας. Υπερθεματίζουμε έπ’ αυτού, ναι.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να ξεκαθαρίσουμε λίγο κ. Καθηγητά για ποιες ομάδες πρόκειται, γιατί μπορεί και ο κόσμος να πάει και να ζητάει και να έχει κάποιες ελπίδες. Τι εννοούμε χρόνιες ασθένειες; Διαβήτη μας είπατε το διαβήτη.

(Διαλογικές συζητήσεις)

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Συγνώμη, είπε ότι είναι συστημικός έλεγχος, είναι τέσσερις χρόνιες που χρησιμοποιούμε πάντα και άλλα ογδόντα υποκατηγορίες. Οι τέσσερις βασικές είναι βεβαίως το ΧΑΠ, η χρόνια αποφρακτική, ο καρκίνος, το ζάχαρο και καρδιαγγειακά, το 80% της θνησιμότητας και νοσηρότητας της χώρας, αυτό είναι.

Αλλά είπαμε να είναι σε έδαφος τέτοιο. Να μην είναι δηλαδή οποιοσδήποτε, ένα παλικαράκι δεκαοκτώ – είκοσι χρόνων να πάει να κόψει το κάπνισμα με φάρμακα, αυτό είναι όλο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή δε χρειάζεται Υπουργική…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πριν κάποιοι ήμασταν σε μια συνέντευξη, που ήταν καρδιολόγοι, έδιναν και αυτοί το κλίμα συμμόρφωσης, κυρίως από έρευνες που μας είπαν και κάτω των…

(Διαλογικές συζητήσεις)

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ότι μία, έχει παρατηρηθεί, μια μείωση της τάξης 6% - 15% είτε από διακοπή της διαφήμισης, είτε από φορολογία στα τσιγάρα, που έχουν ακριβύνει. Από την άλλη όμως έχουν δει μια μεγάλη αύξηση στο λαθρεμπόριο τσιγάρου.

Αυτό έχει προσμετρηθεί στις έρευνές σας; Δηλαδή μήπως είναι δώρο – άδωρο η μείωση. Θεωρώ πιο σοβαρό τον ανήλικο και των δεκάξι και δεκαοκτώ χρόνων εκεί φαίνεται η τάση.

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή με αγγίζετε στην καρδιά μου με αυτό και επειδή ο γιος μου είναι δεκάξι χρονών, να σας πω πολύ γρήγορα. Εγώ θεωρώ ότι από αυτά που αναφέραμε, το μεγαλύτερο ίσως επίτευγμα είναι η αλλαγή συμπεριφοράς μέσα στο σπίτι.

Δε βγάζει μεγάλο τίτλο, αλλά για μένα ότι καταγράφουμε ριζική διαφοροποίηση και ότι δεν καπνίζουν οι γονείς μπροστά στα παιδιά, την ώρα που ήμασταν οι πρώτοι, οκτώ στους δέκα γονείς κάπνιζαν μπροστά στα παιδιά τους στο σπίτι και έγινε θέμα και γι’ αυτό ευχαριστώ και όλους τους παριστάμενους και το εννοώ, διότι αρνητικά ή θετικά έγινε θέμα αυτό.

Και αυτό το θέμα έχει παίξει στα νέα παιδιά και για μένα εκεί είναι η μεγάλη επένδυση. Θεωρώ ότι όσον αφορά αυτό έχουμε πραγματικά το σημαντικότερο κέρδος.

Ότι επενδύουμε στα νέα παιδιά. Θα το δείτε την άλλη βδομάδα που θα το μαζέψουμε από τα διακόσια σχολεία που δουλέψαμε και από τα 1.000 που ελπίζω μέχρι τέλος του χρόνου.

Το δεύτερο που λέτε έχουμε οπωσδήποτε λόγω της κρίσης ή λόγω της πίεσης, έχουμε και στο λαθρεμπόριο μια μικρή αύξηση και στο θέμα των στριφτών τσιγάρων.

Περάσαμε, για οικονομικούς λόγους όμως, όχι λόγω της δικής μας πολιτικής του Υπουργείου Υγείας. Αλλά εν πάση περιπτώσει και αυτό είναι στο πρόγραμμα.

κα ΓΚΡΑΤΣΙΟΥ: Μπορώ να προσθέσω κάτι; Νομίζω ότι έχει αλλάξει λίγο το πρότυπο του Έλληνα καπνιστή στην οικογένεια και το βλέπουμε και από τα ιατρεία διακοπής καπνίσματος, ότι έρχονται οι γονείς για να κόψουν το κάπινσμα για την οικογένειά τους, για τα παιδιά τους.

Και επειδή μιλήσαμε πριν και για το οικονομικό κόστος, θεωρώ ότι σίγουρα οι θεραπείες βοηθούν στο να πετύχουμε μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και καλό είναι να υπάρξει η επιχορήγηση, αλλά είναι πολύ σημαντικό το οικονομικό κίνητρο, το πόσα λεφτά κερδίζει ο κάθε καπνιστής μόλις κόψει το τσιγάρο.

Αν σκεφτεί ότι το χρόνο θα κερδίσει 3.500 – 4.000 ευρώ κόβοντας το τσιγάρο, από την τιμή των τσιγάρων. Και αυτό το βλέπουμε, ότι πραγματικά είναι ένα σημαντικό κίνητρο τα τελευταία χρόνια. Άρα όλοι οι φορείς δείχνουν και όλες οι μετρήσεις ότι υπάρχει τάση των Ελλήνων να πετυχαίνουν τη διακοπή με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο και αυτό νομίζω οφείλεται στη δική μας ενημέρωση στη δική σας ενημέρωση και για το παθητικό κάπνισμα και για τους κινδύνους του ενεργητικού καπνίσματος και για τα μέτρα βοήθειας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κάτι συμπληρωματικό σε αυτό που είπατε κ. Δημόπουλε. Υπάρχει αύξηση λόγω κρίσης στο λαθρεμπόριο και στα στριφτά τσιγάρα, αν υπάρχουν κάποια ποσοστά εκεί και γενικά ποια ήταν τα αποτελέσματα της κρίσης στο επίπεδο του καπνίσματος.

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Ο κύριος … που παρακολουθεί και τα νούμερα και ευχαριστώ τη Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας για τη φοβερή συνεισφορά, θα σας πει ότι τα ποσά με βάση το 83% νομίζω που είναι η φορολογία, αυτά που μας δώσατε και … είναι 3.200 και 3.600 για το ’10. Το λέω, γιατί δεν είναι γνωστά τα νούμερα αυτά, η και Ευθυμιάδου τα βγάζει πότε – πότε, είναι 3.200 αν θυμάμαι καλά έτρεξε το ’09 και στα 3.600 έτρεξε το ’10. Στη φορολογία του 83% που έχουμε στα τσιγάρα.

Από εκεί και πέρα αυτό που λέτε υπάρχει μια μετατόπιση γύρω στο 20 με 25% σε τσιγάρα πιο φτηνά. Αυτό έχει να κάνει με τη φορολογία των τσιγάρων όμως, δηλαδή δεν είναι πιο υγιεινό το στριφτό από το άλλο. Υπάρχουν τα προβλήματα της Phillip Morris που τα ξέρετε και που έχει να κάνει με τον ισολογισμό τους και όχι πάλι με εμάς. Κρίμα! Ενώ θα είχαμε μια νίκη που δεν την έχουμε.

Αλλά από εκεί και πέρα στη συμπεριφορά στη φορολογία έχουν μείνει εκεί. Υπάρχει μόνο η πρόταση που σας είχαμε πει πριν 2 εβδομάδες, η οποία όμως δεν έχει ακόμη υιοθετηθεί, που είναι επιπλέον φόρος σε πλανητικό επίπεδο αντίστοιχο του … πριν 5 χρόνια, που να αφορά την πολιτική τσιγάρου αυτό που σας είπε ο κ. Μπεχράκης που θα ήθελε δηλαδή να μπει αυτό σαν πλανητική ατζέντα για τη διακοπή του τσιγάρου συνολικά.

Αυτό όμως δεν έχει γίνει ακόμη αποδεκτό από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Θα έχουμε εδώ την κα Λιάγκα την άλλη εβδομάδα, είναι σε συζητήσεις, δεν έχει γίνει αποδεκτό σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μένουμε λοιπόν σε αυτά τα στοιχεία.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το λαθρεμπόριο;

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Το λαθρεμπόριο σας είπα, φαίνεται ότι υπάρχει 5 με 7% αλλά με τον κ. Καπελέρη που έχουμε μιλήσει, δεν έχουμε πλήρη στοιχεία ώστε αυτή τη στιγμή να πούμε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εγώ να ρωτήσω κάτι εκτός τσιγάρου. Επειδή υπήρξε και δεύτερο κρούσμα εμφάνισης αστυνόμου σε εφημερία. Τι θα γίνει; Θα συνεχιστεί αυτό το πράγμα;

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Αστυνόμου;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βεβαίως στο «Αγλαΐα Κυριακού». Πήγαν να πιάσουν μία γιατρό η οποία νοσήλευσε σε ράντζο ασθενή. Θα συνεχιστεί αυτό; Δηλαδή να πηγαίνει η Αστυνομία στην εφημερία επειδή δεν υπάρχουν κρεβάτια;

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Προφανώς και όχι και το είχαμε καταδικάσει σαν Υπουργείο αυτό το πράγμα και την πρώτη φορά που έγινε και είναι μια υπερβολή από την πλευρά των διοικούντων. Για το όνομα του Θεού! Δεν μπορεί γίνεται αστυνόμευση μέσα στα Νοσοκομεία και μάλιστα τέτοιου τύπου και σε ανθρώπους που τους βγαίνει η ψυχή στις εφημερίες. Το θεωρήσαμε και στο «Αττικό» υπερβολή και το είχαμε πει πολύ πριν βγει οποιοσδήποτε άλλος να καταδικάσει.

(Διαλογικές συζητήσεις)

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Υπάρχει κι ένα θέμα με τη λέπρα, υπάρχουν … και βγαίνουν τα μπλοκ με 400 και ότι φταίνε οι μετανάστες. Υπάρχει ένας κοινωνικός συντηρητισμός ο οποίος ξεδιπλώνεται συνέχεια εναντίον και λέμε ότι τα φέρνουν οι μετανάστες, είναι αρρώστιες ή οτιδήποτε. Αυτό το πράγμα καλό είναι να το κρατήσουμε οι προοδευτικοί άνθρωποι όσο μπορούμε πιο πίσω.