Σάββατο, 27 Απριλίου 2024

Πρακτικά συνέντευξης Τύπου με θέμα: 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο "Μαθαίνω να μην καπνίζω".

08/12/2011

Γραφείο Τύπου

210 - 52.05.290-1

Πέμπτη, 8 Δεκεμβρίου 2011

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΚΟΙΝΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΑΝΤΩΝΗ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ - ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΜΠΕΧΡΑΚΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΟΥ ΚΑΠΝΙΣΜΑΤΟΣ - ΙΩΑΝΝΗ ΚΥΡΙΟΠΟΥΛΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ – ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ - GREGORY CONNOLLY PROFESSOR, HARVARD SCHOOL OF PUBLIC HEALTH

Π. ΜΠΕΧΡΑΚΗΣ: Να σας ευχαριστούμε που είσαστε εδώ. Η συνέντευξη αυτή γίνεται με την ευκαιρία του 2ου Συνεδρίου που γίνεται για το κάπνισμα. Αρχίζει σε 1,5 περίπου ώρα, στις 12:30 αρχίζει στο Υπουργείο Παιδείας και με την ευκαιρία αυτή θα θέλαμε να σας πούμε που βρισκόμαστε από πλευρά καπνίσματος στην Ελλάδα.

Είναι η πρώτη φορά που έχουμε αρχίσει να έχουμε κάποια θετικά αποτελέσματα σχετικά με τη μείωση και της επίπτωσης και των καταναλισκομένων κατ’ έτος τσιγάρων και αυτό είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό.

Συγκεκριμένα, μπορώ να σας πω ότι ειδικά στις ηλικίες από 18 έως 24 έχει παρατηρηθεί μείωση που φτάνει και μέχρι 8% στα πέντε τελευταία χρόνια, ενώ η γενική μείωση της επίπτωσης περιγράφεται ότι ξερνάει το 4% τα δύο τελευταία χρόνια. Η κατανάλωση τσιγάρων τον τελευταίο χρόνο μειώθηκε κατά 15% και πλέον και από το 2010 στο 2011 αναμένεται να είναι ακόμη μεγαλύτερη αυτή η μείωση.

Η προσέλευση των ανθρώπων στα ιατρεία Διακοπής Καπνίσματος έχει αρχίσει να αυξάνει σημαντικά, ενώ παράλληλα έχει μειωθεί και η ρύπανση στους κλειστούς δημόσιους χώρους παρά την μη πιστή τήρηση του νόμου για λόγους που όλοι γνωρίζουμε.

Δεν έχει εφαρμοστεί πράγματι με επιτυχία το μέτρο της απαγόρευσης στους χώρους της εστίασης και διασκέδασης, αυτό είναι ένα ζήτημα που πρέπει να απασχολήσει τις αρμόδιες υπηρεσίες, όμως παρά τη μη εφαρμογή η γενική μείωση της ρύπανσης σ’ αυτούς τους χώρους είναι σημαντική αμέσως μετά την εφαρμογή του νόμου. Θα μπορούσε να είναι και πολύ καλύτερη. Αυτά είναι τα γενικά.

Τα ειδικότερα που σχετίζονται με το Συνέδριο, είναι ότι το Συνέδριο αυτό σηματοδοτεί μία έμφαση που δίνει η ελληνική πολιτεία στην ανάπτυξη εκπαιδευτικών διαδικασιών για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Τοποθετούμε δηλαδή την παιδεία σε κεντρικό σημείο, σε κομβικό ρόλο στην αντιμετώπιση ενός προβλήματος που όλοι ξέρουμε πόσο σημαντικό είναι και δεν θα συζητήσουμε καθόλου σ’ αυτό το συνέδριο τι μας προκαλεί.

Απλά το συνέδριο θα προσπαθήσει να διαρθρώσει κοινωνικές λειτουργικότητες με βάση την εκπαίδευση για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Ουσιαστικά δηλαδή έχουμε καταλήξει στο συμπέρασμα ότι δυο γενιές παιδιών εάν εκπαιδεύσουμε να μην καπνίζουν το κάπνισμα μπορεί να ξεριζωθεί. Αυτό δεν είναι υπερβολή, ούτε είναι ονειροπόλο όραμα κανενός, είναι μια πραγματικότητα την οποία όλη η Ευρώπη επιδιώκει.

Ο στόχος είναι το 2040 να έχουμε κάτω από 5% καπνίζοντες στην Ευρώπη και αυτό είναι υλοποιήσιμη στόχευση. Πρέπει και η Ελλάδα να προσδεθεί σ’ αυτή τη διαδικασία και πρέπει να κάνουμε, ότι είναι δυνατόν σαν κοινωνία προκειμένου να σώσουμε τα παιδιά μας από τη διαδικασία του καπνίσματος.

Πενήντα χιλιάδες Ελληνόπουλα κάθε χρόνο προσδένονται στη χρήση του 3ου σκληρού ναρκωτικού μετά από την ηρωίνη και την κοκαΐνη που είναι η νικοτίνη, 50.000 παιδιά κάθε χρόνο αρχίζουν αυτή τη διαδικασία και ξέρουμε ότι απ’ αυτά τα μισά θα χάσουν τη ζωή τους από το κάπνισμα.

Σε όλη αυτή την πραγματικότητα δεν μπορεί να μένουμε απαθείς και αμέτοχοι και το συνέδριο, το οποίο τιμά με την παρουσία του και έχει θέσει υπό την αιγίδα του ο Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας, ο κ. Παπούλιας αυτό επιδιώκει. Την ανάπτυξη εκπαιδευτικών διαδικασιών για την επίλυση του προβλήματος που λέγεται κάπνισμα. Θα στήσουμε ένα φραγμό, δηλαδή στην ηλικία την εφηβική προκειμένου να σταματήσει η παραγωγή νέων καπνιστών.

Εγώ εδώ θα τελειώσω. Δεν θέλω να σας κουράσω περισσότερο γιατί όπως σας είπα και ο χρόνος είναι περιορισμένος. Θα παρακαλέσω τον κ. Κυριόπουλο να πάρει το λόγο.

Ι. ΚΥΡΙΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι πέρα από κάθε αμφιβολία ότι η καπνιστική συνήθεια αποτελεί το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα υγείας και υγειονομικής πολιτικής στη χώρα μας. Για να το τεκμηριώσει κανείς αυτό δεν έχει παρά να ανατρέξει στα διαθέσιμα στοιχεία τα οποία δείχνουν ότι περίπου το 10% της θνησιμότητας και το 15% της νοσηρότητας στη χώρα μας οφείλεται σε αιτίες που σχετίζονται με το κάπνισμα.

Ένα άλλο στοιχείο που δείχνει το μεγάλο μέγεθος του φαινομένου είναι το γεγονός ότι περίπου 15% της Εθνικής Υγειονομικής δαπάνης, δηλαδή 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ το χρόνο αφορούν πόρους οι οποίοι δεσμεύονται για την αντιμετώπιση των νοσημάτων που έχουν σχέση με το κάπνισμα και αυτά τα μεγέθη, αυτά τα ποσά αποτελούν περίπου το 1,5% του ακαθάριστου εθνικού προϊόντος.

Από την άλλη πλευρά πλην των εμφανών προβλημάτων που έχει στην υγεία, όπως απεικονίζονται με τους δείκτες θνησιμότητας και νοσηρότητας πρέπει να πω ότι το 13% των σταθμισμένων ετών ζωής που χάνονται οφείλεται στο κάπνισμα, ενώ τα ελληνικά νοικοκυριά διαθέτουν ένα μηνιάτικο περίπου το χρόνο για την αγορά προϊόντων καπνού, περίπου 950-980,00 ευρώ, ή περίπου 80-90,00 ευρώ το μήνα για την αγορά καπνού.

Ανάμεσα στα εργαλεία που κατά καιρούς έχουν και στα οποία αναφέρθηκε ο κ. Μπεχράκης, ο Πρόεδρος της Επιτροπής μας, στα εργαλεία για την αντιμετώπιση αυτής της επιδημίας θα ήθελα να συνεισφέρω στη συζήτηση την οπτική των οικονομικών της υγείας, η οποία δεν απεικονίζει μόνο τις διαπιστώσεις με μεγέθη στις οποίες στάθηκαν πριν, αλλά και εργαλεία τα οποία φαίνεται ότι μεταξύ των διαθέσιμων δυνατοτήτων που έχει η ανθρώπινη κοινότητα, η επιστημονική κοινότητα είναι και το θέμα της τιμής των προϊόντων καπνού.

Η επιστημονική έρευνα έχει δείξει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ότι η τιμή των προϊόντων καπνού είναι ένα σημαντικό, αποφασιστικό εργαλείο για τις πολιτικές διακοπής του καπνίσματος. Από τα ερευνητικά δεδομένα τα οποία θα παρουσιαστούν στο Συνέδριό μας από την ομάδα του Χάρβαρντ, της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Χάρβαρντ προκύπτει ότι η αύξηση των τιμών των τσιγάρων κατά 2,00 ευρώ θα είχε ως αποτέλεσμα να έχει η χώρα 440 εκατομμύρια έσοδα φορολογικά και αν υπήρχε και μια αποτελεσματική πολιτική εναντίον του λαθρεμπορίου αυτά τα έσοδα θα μπορούσαν να είναι 1,1 δισ. ευρώ, πολλαπλάσια της εφεδρείας όπως είναι προφανές.

Αλλά το σπουδαιότερο είναι ότι μ’ αυτή την πολιτική, η οποία πολλές φορές κακώς φαντάζει σαν αντιδημοτική θα είχαμε 460.000 λιγότερους καπνιστές, 150.000 λιγότερο νέους που θα ξεκινούσαν το κάπνισμα και θα αποφεύγαμε στο βάθος του χρόνου 235.000 πρόωρους θανάτους.

Παρά το γεγονός ότι υπάρχει μία βελτίωση στην επίπτωση, λιγότεροι καπνίζουν, αυτή η βελτίωση δεν μπορεί να θεωρηθεί από την Επιτροπή μας επαρκής και ικανοποιητική και πρέπει μαζί με τα μέτρα τα οποία ανέφερε ο κ. Μπεχράκης και τα οποία επιμελείται το Υπουργείο Υγείας νομίζω ότι καλό είναι να αρχίσουμε να συζητάμε και την οικονομική οπτική όχι υπό την άποψη των φορολογικών εσόδων της δημοσιονομικής πειθαρχίας, αλλά την άποψη του κόστους και του υγειονομικού οφέλους για την κοινωνία.

Π. ΜΠΕΧΡΑΚΗΣ: Ευχαριστούμε τον κ. Κυριόπουλο. Now I would ask Professor Connolly, the Professor of Harvard School of Public Health, who has been a very close collaborator of ours.

GR. CONNOLLY: And friend.

Π. ΜΠΕΧΡΑΚΗΣ: And friend, for many years. Actually he is feeling like a Greek now. His name is Grigorios Komenidis.

GR. CONNOLLY: Δεσποινίδες, κυρίες, κύριοι, συγγνώμη, καταλαβαίνω λίγο ελληνικά, so I must speak English.

I come from America, and we are deeply indebted to the Greeks for giving us civilization, democracy, and most of all virtue.

We have spent a year studying the Greek problem. And Greece has a very serious problem with the economy, but has a plague of unknown proportions affecting the Greek population. This year there will be 19,000 deaths in Greece from smoking. Male lung cancer will be 6,000 lung cancer deaths this year, while female lung cancer only 1,000. That female lung cancer death rate in the next 15 years will increase fivefold. You are looking at a plague this nation has never experienced before.

While we focus on gross national products in this new world, in this new EU, our gross national product in Greece includes the EUR3.2 billion for treating the health cost with the principal cause of lung cancer in Greece.

The gross national product includes the premature death of Greek men before they can see their child graduate from high school, law school.

The great cost to the Greek economy includes the funerals, but it doesn’t include the health of our children. The gross national product doesn’t include the laws of our nation.

You have had a new foreign invasion by barbarians. And the three barbarians are Philip Morris, Japan Tobacco Inc. and British American Tobacco, who now control 80% of the Greek tobacco market.

For every Greek who is killed by smoking Marlboro, the foreign companies earn EUR5,000. That is the value of a Greek life to the barbarians who have invaded this land.

Greek smoking among women didn’t increase until the barbarians landed and came to your soil.

I have to say progress has been made due to the Ministry of Health, the Ministry of Education, Dr. Behrakis. For the first time last year we saw a 12% decline in tobacco consumption in Greece, the biggest in the European Union. That must accelerate.

We at Harvard are here almost in shame, because in our community, in our United States, the cigarettes once smoked by Americans are now being dumped on the shores of Athens, Piraeus and throughout the nation.

We don’t smoke. I have to come to Greece to do research, and I am ashamed.

The EUR5,000 we earn in America from the death of a Greek goes to my pension fund, so I can retire rich at the expense of the Greek children.

There is a cure to this disease, the smoking-related disease. The cure is increasing the price of this product so children will not buy it. The cure is enforcing your laws so people will not smoke in public places, and quit.

The cure is to educate the public about the dangers of smoking.

We have brought tools, as we saw in Classical Greece at battles like Thermopylae, to fight the barbarians. And as Socrates once said, we look for leadership in a nation, and we can look far and wide because Greece is a large land. But ultimately we must find leadership within ourselves.

We have videos for all of Greek school children throughout the entire nation that will be available at the school conference. They will in-depth provide Greek school children with the knowledge they need about the dangers of tobacco.

Curriculum we have developed, to give to the heroes at Thermopylae, to free the nation from the barbarians.

We have developed a website for people in Greece to quit smoking and to learn that your gross national product is not measured in how many cigarette packs one sells, but your gross national product is measured, as Aristotle would say, by how our people, our government balances commerce versus virtue.

Virtue in Greece is the most precious gift you have, and virtue is meaning hushing the barbarians. Don’t give them your money; it is too precious. It must go to education, housing, welfare, not to the pockets of rich Americans, rich British, rich Japanese.

We have a cure for lung cancer. It’s increasing the price of cigarettes so the foreign companies don’t profit off your misery. It’s making sure the … Law is enforced, and it’s educating the Greek public that this epidemic is of unknown and enormous proportions.

As an American, I am ashamed. I am disgraced by having our company – this is not an American company; this is a renegade, barbarian – come and prey off your children.

We’re here to help undo that damage. Ευχαριστώ.

Π. ΜΠΕΧΡΑΚΗΣ: Ευχαριστούμε. Το λόγο θα έχει ο Γενικός Γραμματέας, ο κ. Δημόπουλος ο οποίος είναι ο άνθρωπος που από πλευράς Υπουργείου μας έχει βοηθήσει αφάνταστα σε αυτή την προσπάθεια. Τον ευχαριστούμε που είναι πάντα κοντά μας, να δούμε τι ευχάριστα έχει να μας πει σήμερα.

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Μετά τους προλαλήσαντες αισθάνομαι σαν τους πυροσβέστες που όταν τελειώνει η παρέλαση, αφού περάσει το βαρύ πυροβολικό, περνάνε στο τέλος και οι πυροσβέστες με τις δικές τους μηχανές, όχι για να σβήσουν τις φωτιές που άναψαν οι προηγούμενοι, αλλά γιατί είναι εν πάση περιπτώσει ο τελευταίος τροχός. Τα βαριά όπλα πέρασαν μπροστά.

Η δουλειά μου σήμερα, αφού ευχαριστήσω για την προσπάθεια που έγινε από τους φίλους εδώ, είναι να πω ότι πέρυσι το καλοκαίρι, σε τελείως διαφορετικό τοπίο ξεκινούσαμε μια δράση που επίσης φαινόταν εξαιρετικά παράταιρη και μονοκόμματη.

Φέτος, έχοντας ένα απίστευτο τοπίο κρίσης στη χώρα και κρινόμενοι για όσους βλέπουν και τις ειδήσεις των 9 και των 8 και στο επίπεδο της υγείας και της κοινωνικής πολιτικής εξαιρετικά και εγκαλούμενοι συνεχώς από την κοινωνία, βλέπουμε ότι αυτά τα οποία σαν κομμάτι περιλαμβάνουν το κάπνισμα και όλες τις εξαρτήσεις, τα ναρκωτικά, τις παλιές, τις νέες, αλλά και γενικά παράγοντες κινδύνου και συμπεριφορές που αναπτύξαμε άμυαλα τα τελευταία χρόνια, καταστρέφοντας ένα μεγάλο μέρος του πολιτισμικού υπεδάφους αυτής της χώρας με πράγματα τα οποία δε μας έκαναν ευτυχέστερους και σίγουρα τώρα μας έχουν κάνει πολύ δυστυχισμένους στον τελικό υπολογισμό.

Χωρίς ν’ αναφέρω νούμερα, θα έλεγα ότι είναι σημαντικό και εκεί πέφτει και το δικό σας βάρος, πέρα από την όποια κρατική υποστήριξη και προσπάθεια και πρωτοβουλίες από την όποια προσπάθεια έκανε το Υπουργείο Υγείας τον τελευταίο ενάμισι χρόνο να κάνει τη μεγάλη στροφή να βγάλει την υγεία από τα νοσοκομεία και να προβάλλει μια εθνική ατζέντα για τη στήριξη της υγείας του έθνους η οποία ν’ αφορά μια ενεργό στάση απέναντι στη ζωή, μια ενεργό στάση που ειδικά για τα νέα παιδιά στα οποία δουλεύουμε περισσότερο, είναι εξαιρετικά σημαντική αυτή την πολύ κρίσιμη στιγμή.

Αυτή την ενεργό στάση η οποία δεν χρειάζεται εξαρτήσεις, είμαι εδώ για να στηρίξω. Η δική μου δουλειά, η δουλειά του Υπουργείου Υγείας, πέρα από τη γενική προσπάθεια, αφορά τη συστηματική συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας ώστε να κερδίσουμε τα νέα παιδιά και φαίνεται ότι αυτό το πράγμα αποδίδει και βεβαίως να ενεργοποιήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο όλα τα ιατρεία διακοπής καπνίσματος, είναι 45-50, έχουμε κάνει δίκτυο και προσπαθούμε μέσω του ΕΣΠΑ να τα στηρίξουμε όσο μπορούμε περισσότερο και να τ’ αυξήσουμε σε όλη τη χώρα και βεβαίως τα Κέντρα Υγείας και όλο τον πρωτοβάθμιο χώρο που είναι τόσο σημαντικός στην κατεύθυνση των συμπεριφορών και στην κατεύθυνση της φροντίδας για την υγεία μας.

Εκεί, λοιπόν, εστιάζει ένα μεγάλο μέρος των προσπαθειών του Υπουργείου Υγείας στο να πείσει όλο τον υγειονομικό χώρο να στηρίξει μια τέτοια στάση, μια στάση μη εξάρτησης, μια στάση που προβάλλει προς τα έξω ένα ενεργό πρότυπο ζωής για τα νέα παιδιά. Πέρα απ’ αυτό, όμως, θα ήθελα να πω και θεωρώ πραγματικά σημαντικό και για όσους φίλους έχουμε κουβεντιάσει και κατά μόνας ξέρετε ότι το εννοώ, η δική σας η στάση είναι μια καθημερινότητα η οποία επηρεάζεται και κερδίζεται κάθε μέρα από τους ανθρώπους, από τους νέους ανθρώπους πολύ περισσότερο.

Είναι όλη εκείνη η υπόγεια διαδρομή που από πέρυσι μέχρι φέτος, παρά την αντίσταση, παρά την αμφισβήτηση, παρά τα αντικομφορμιστικά που εκφράστηκαν από λογοτέχνες και ανθρώπους του πνεύματος για το τσιγάρο, παρά τη βαθιά ρίζα της όποιας αμφισβήτησης των νεότερων γενιών, πάνω σε στερεότυπα δικά μας, παρ’ όλα αυτά αισθάνομαι ότι αυτό το μήνυμα της μη εξάρτησης και της ισχυροποίησης της στάσης μας απέναντι στη ζωή είναι ένα μήνυμα που δουλεύετε κι εσείς με θετικά και αρνητικά πρόσημα, αλλά εξίσου σημαντικό.

Θεωρώ, λοιπόν, ότι το ότι καταφέραμε να γίνει θέμα αυτή η συζήτηση, και όχι μόνο για το τσιγάρο, αλλά για όλη αυτή την ατζέντα, αλλά ότι έγινε θέμα το βλέπουμε στα περιοδικά, το βλέπουμε στις εφημερίδες, το βλέπουμε στα sites, το βλέπουμε στη συζήτηση. Το ότι στο σχολείο που πηγαίνει ο γιος μου και καπνίζουν 16 στους 20, το συζήτησαν και το συζήτησαν έντονα στην πλατεία του Δημαρχείου, σε όλα τα μέρη.

Αυτό το πράγμα σα μια πρόκληση για άλλη ζωή, για μια ζωή που είναι τέτοιου τύπου, που δεν είναι αναγκαστικά κομφορμιστική, αλλά ταυτόχρονα μπορεί να έχει και μια στάση απέναντι στον εαυτό μας, αυτό το πράγμα για μένα είναι το σημαντικότερο που κέρδισε το Υπουργείο. Δηλαδή, η δουλειά του κράτους δεν είναι μόνο να επιβάλλει πολιτικές, είναι να εμπνέει σε κατευθύνσεις. Και νομίζω ότι εκεί δουλεύουμε αυτό τον καιρό και ό, τι μείνει από κει, αυτά ου ανέφερε ο κ. Connolly, αυτά που ανέφερε ο κ. Κυριόπουλος, τα κέρδη που έχουμε, τις ελαττώσεις που έγιναν σε βάθος κρίσης, αυτό το πράγμα είναι το σημαντικότερο που μπορούμε να πούμε, ότι στα επόμενα χρόνια η ενεργός ζωή, η διατροφή, η άσκηση, τα θέματα για την παχυσαρκία, ή οι παράγοντες κινδύνου, αυτό το πράγμα γίνεται η καινούργια ατζέντα για τη στάση μας απέναντι στον εαυτό μας.

Ευχαριστώ πολύ.

Π. ΜΠΕΧΡΑΚΗΣ: Είμαστε έτοιμοι για τις ερωτήσεις σας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ήθελα αν υπάρχουν κάποια στοιχεία που να έχουν ένα ενδιαφέρον για τα θετικά που έχουμε πετύχει στο κάπνισμα.

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Έχουμε αυτά τα σημαντικά στοιχεία, μπορείτε να τα δείτε μέσα. Τα δικά σας στοιχεία τα έχετε δώσει, υπάρχουν μέσα κ. Κυριόπουλε;

Ι. ΚΥΡΙΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι.

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Πολύ ωραία. Άρα, οτιδήποτε υπάρχει στο βιβλίο μπορείτε να το δείτε.

G. CONNOLLY: The plan is on the Internet in Greek, at www.greece.org. You can download all of the charts and all of the data.

I would add foreign tobacco companies took EUR110 million out of this country last year, to make non-smoking Americans and Britons rich.

Among Greek children, 50% smoked Marlboro, yet in the overall market among adults it’s only 10%. Marlboro is the principal cause of lung cancer in Greece.

Greece must fight these barbarians. Leadership must come from the people. Price increases against the multinationals, clean air and education in the schools will make Greece smoke-free.

QUESTION: (away from microphone)

MR. G. CONNOLLY: Among Marlboro smokers, Greece has the highest smoking rate in the world.

In my country and in my state, 12% of adults smoke daily. In Greece it’s 44%.

Thirty years ago 44% of Massachusetts residents smoked. We think we have a plan that can make smoking history in Greece. We just need the support, collectively, of the people, of the government, to make this gross national product based not on cigarette sales, but make this gross national product be based on the health and welfare of our children.

This nation gave the world civilization, democracy and virtue. Don’t let the world of commerce take that from this nation. Don’t give your money away to the foreign tobacco companies.

I apologize, as an American, for what we’ve done to the world.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ακούσαμε ότι ένα βασικό εργαλείο είναι η αύξηση της τιμής των προϊόντων καπνού. Υπάρχει κάποια σκέψη σε σχέση μ’ αυτό; Μπορείτε να μας πείτε λίγο πολύ τι γίνεται και με την πολιτική για το κάπνισμα, με την απαγόρευση στους δημόσιους χώρους;

Υπάρχουν και πραγματικά στοιχεία που να δείχνουν ότι όταν αυξάνεται η τιμή πέφτει. Αν έχουμε δηλαδή εμπειρικά στοιχεία, γιατί τη θεωρία την καταλαβαίνουμε, αλλά λειτουργεί στην πραγματικότητα;

Π. ΜΠΕΧΡΑΚΗΣ: Υπάρχουν άπειρα βιβλιογραφικά δεδομένα τα οποία αποδεικνύουν ότι η αύξηση της τιμής ελαττώνει την κατανάλωση με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στη μικρή ηλικία. Άφθονη βιβλιογραφία υπάρχει επί του θέματος αυτού. Αυτό πρέπει να σας καλύπτει το ένα σκέλος.

Το δεύτερο σχετικά με την οικονομία, νομίζω ότι ο κ. Κυριόπουλος είναι αρμοδιότερος.

Ι. ΚΥΡΙΟΠΟΥΛΟΣ: Έχω πει η οικονομική διάσταση του καπνίσματος είναι στα μάτια της κοινής γνώμης μια αντιδημοτική πολιτική η οποία πολύ συχνά συνδέεται με τα φορολογικά έσοδα του κράτους, ή και ακόμα με δημοσιονομικές πλευρές της οικονομικής πολιτικής.

Ανεξάρτητα, όμως, από αυτές τις επισημάνσεις, γνωρίζουμε σήμερα και σε διεθνή κλίμακα και στην Ελλάδα ότι η οικονομική διάσταση του καπνίσματος είναι πολύ σημαντική. Για παράδειγμα, 1,5% του ΑΕΠ που είναι η δαπάνη το 2010 στη χώρα για αγορά προϊόντων καπνού είναι ένα τεράστιο ποσό, το οποίο με απλά λόγια αφορά σχεδόν ένα μηνιάτικο σε κάθε νοικοκυριό, περίπου 900 ευρώ.

Από την άλλη πλευρά η επίδραση του καπνίσματος στις υπηρεσίες υγείας είναι δραματικά υψηλή. 3,5 δισεκατομμύρια στα 23 που είχαμε το 2009 – 2010 για δαπάνη υγείας, δηλαδή 15% του προϋπολογισμού για την υγεία είναι υπέρτερο όλων των άλλων μεγάλων νοσημάτων τα οποία καλείται το Εθνικό Σύστημα και οι Υπηρεσίες Υγείας να αντιμετωπίσουν.

Κατά συνέπεια αυτή η διάσταση, ανεξαρτήτως συγκυρίας, είναι μία σοβαρή διάσταση με την οποία πρέπει να ασχοληθούμε. Και για να κλείσω, ένα από τα εργαλεία, το έχω προτείνει και παλαιότερα, δηλαδή τη δεκαετία του 1980 συνεχώς, που πρέπει να χρησιμοποιήσουμε, διότι η διεθνής επιστημονική έρευνα δείχνει ότι έχει άμεση ανταπόκριση, είναι καλή η αγωγή υγείας, είναι καλή η προαγωγή υγείας, είναι σωστές οι απαγορεύσεις, αλλά τολμώ να πω, και όχι από συντεχνιακή έτσι διαστροφή, ότι η τιμή των τσιγάρων παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στο να ενθαρρύνει, να κινητοποιήσει τον πληθυσμό να διακόψει το κάπνισμα. Και τα αποτελέσματα μιας πιθανής αύξησης του πακέτου των τσιγάρων, στα επίπεδα που ισχύουν σε όλη την Ευρώπη, δείχνουν συντριπτικά πλεονεκτήματα τα οποία πρέπει να πάρουμε σοβαρά υπόψη.

Π. ΜΠΕΧΡΑΚΗΣ: Αν μου επιτρέπετε να συμπληρώσω κάτι που τώρα μου ήρθε στο νου ακούγοντας τον κ. Κυριόπουλο. Θα ήθελα να σας πω ότι σε ευρωπαϊκό επίπεδο σήμερα εκτιμάται ότι το κόστος του καπνίσματος ξεπερνάει τα 200 δισεκατομμύρια ευρώ το χρόνο και με αυτά τα χρήματα, εάν εξοικονομηθούν, είναι βέβαιο ότι μπορεί να επιλυθούν σχεδόν όλα τα προβλήματα παιδείας που υπάρχουν σε ευρωπαϊκό επίπεδο, σε όλες τις χώρες της Ευρώπης.

Ένα δεύτερο το οποίο θα ήθελα να σταθώ είναι ότι αν περάσουμε το μήνυμα στο μέσο Έλληνα να κόψει το τσιγάρο, θα έχει δώσει στον εαυτό του και στην οικογένειά του τη μεγαλύτερη δυνατή αύξηση μέσα στην κρίση. Εάν ένας καπνιστής κόψει το τσιγάρο σήμερα, προσφέρει στον εαυτό του και στην οικογένειά του μία αύξηση που δεν θα τη βρει με κανέναν άλλον τρόπο.

Η διακοπή του καπνίσματος, που πρέπει κι αυτή να βοηθηθεί από την πολιτεία με την ανάπτυξη των ιατρείων, αλλά και με την κάλυψη των εξόδων των φαρμάκων που απαιτούνται γι' αυτό, είναι μέτρα που πρέπει να τα βοηθήσουμε όλοι και ελπίζουμε σ' αυτά.

Εδώ θα μου επιτρέψετε να τελειώνουμε γιατί εμείς πρέπει να φύγουμε, να πάμε στο άλλο. Θα ήθελα να σας πω μόνο ότι δεσμεύθηκα από την κυρία Υπουργό, την κυρία Διαμαντοπούλου που με πήρε τώρα στο τηλέφωνο, να αναφέρω ότι λυπάται που από το Υπουργείο Παιδείας δεν συμμετέχει κανείς σήμερα εδώ. Έγιναν κάποιες αλλαγές εχθές το βράδυ από τις οποίες πιθανόν δεν ειδοποιήθηκαν εγκαίρως.

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Θα απολογηθώ εγώ.

Π. ΜΠΕΧΡΑΚΗΣ: Επιφυλάσσονται να προωθήσουν υλικό που έχει να κάνει με τις δράσεις του Υπουργείου Παιδείας στον τομέα αυτό είτε μέσω του Συνεδρίου είτε με άλλον τρόπο που θα επιλέξουν ως Υπουργείο Παιδείας. Σας ευχαριστούμε πάρα πολύ. Θα μας επιτρέψετε να φύγουμε και σας περιμένουμε επάνω στο Υπουργείο Παιδείας σε μισή ώρα. Ευχαριστούμε πάρα πολύ.

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Να απολογηθώ γι' αυτό εγώ. Έγινε μια συνεννόηση χθες το βράδυ για να μην ταλαιπωρηθείτε, επειδή στην αρχή είχαμε τη συνέντευξη του κ. Λοβέρδου και φοβήθηκα ότι το πάνω κάτω θα σας έβγαζε την ψυχή. Γι' αυτό είπαμε να γίνει εδώ, αλλά μάλλον τα αντανακλαστικά μας με το Παιδείας εξακολουθούν να μη δουλεύουν όσο καλά θα θέλαμε. Ας κερδίσουμε στην πράξη κι ας χάσουμε στις συνεντεύξεις.

Αν θέλετε κάτι ακόμα, εγώ θα παραμείνω εδώ περιμένοντας τον κ. Λοβέρδο και μια και ήρθε και η κα Ευθυμιάδου, για να στηρίξω την «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ» και τις περιπέτειες που περνάει και η υγεία της. Αν έχετε την καλοσύνη, όποιος θέλει να ακολουθήσει τον κ. Μπεχράκη μαζί του, όσοι μείνουμε, λίγα πράγματα ακόμα μπορούμε να τα πούμε.

Να πω μερικά πράγματα για τους ελέγχους. Και επίσης γι' αυτό που με ρωτήσατε, αν υπάρχουν σκέψεις για τα τσιγάρα και για την άνοδο της τιμής και ένα τρίτο και φαρμακερό που έχει να κάνει με το θέμα των ιατρείων καπνίσματος κι αν θα καλύψουμε τα φάρμακα εκεί. Πάμε ένα – ένα.

Σε σχέση με τους ελέγχους, συνεχίζεται και φέτος όπως και πέρυσι η συνεργασία με τους Δήμους. Είναι αυτά που ανέφερα, παρότι δεν είναι το αγαπημένο μου κομμάτι. Το θέμα της εμπλοκής των Δημοτικών Αρχών. Συνεχίζεται η προσπάθεια. Είχαμε την προηγούμενη εβδομάδα μια μεγάλη συνεργασία με το Δήμο της Αθήνας. Έτσι κι αλλιώς θα ειδοποιηθείτε για τις δράσεις στο κέντρο της Αθήνας, και ένα κομμάτι κουβεντιάστηκε με τον κ. Αβραντίνη, τον υπεύθυνο Αντιδήμαρχο σε σχέση με την ένταση των ελέγχων για το επόμενο διάστημα μια και πια μπήκαμε..

(Διαλογικές συζητήσεις)

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Όσον αφορά το πρώτο μέρος, υπάρχει ένταση. Έχει τελειώσει και η εκπαίδευση του καινούργιου Σώματος του ΣΕΥΥΠ, το οποίο ξέρετε ότι στελεχώθηκε μετά το καλοκαίρι και το οποίο θα είναι κι αυτό στους δρόμους, και υπάρχει η Υπουργική Απόφαση που βγήκε για τα κέντρα διασκέδασης, στα οποία δίνουμε τη δυνατότητα στο μισό χώρο να έχουν τους καπνιστές, αλλά να υπάρχει και ο μισός χώρος των μη καπνιστών. Υπάρχει, λοιπόν, η προσπάθεια να έχουμε ένταση των ελέγχων και το επόμενο διάστημα βεβαίως στο βάθος της κρίσης και με μια κατανόηση ότι υπάρχει και μια δυσκολία να ασκηθεί αυτό το πράγμα.

Λέω, όμως, και πάλι ότι είναι σημαντική η εμπλοκή των Δήμων σ’ αυτό. Δεν είμαστε αστυνομικό Υπουργείο το Υπουργείο Υγείας, κάνει ότι μπορεί σ’ αυτό. Έχει το δικό του ΣΕΥΥΠ, έκανε επιχειρησιακό σχέδιο το οποίο δουλεύει, αλλά θα μας ενδιέφεραν κυρίως όπως ανέφερα στην αρχή οι υγειονομικοί χώροι. Δηλαδή νοσοκομεία, κέντρα υγείας, ιδιωτικά και δημόσια που θα πρέπει να δίνουν το παράδειγμα και να είναι ατμομηχανή. Επίσης σχολεία. Από κει και πέρα βεβαίως θα γίνει και στα κέντρα όσο μπορούμε καλύτερο, αλλά δεν αφορά σε εμάς, αφορά και σε εμάς, το υποστηρίζουμε.

Να πάω στο δεύτερο. Για τα φάρμακα. Να τελειώσω λίγο τα τρία ερωτήματα που μπήκαν;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτή η απόφαση από πότε θα αρχίσει να ισχύει;

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Η Υπουργική Απόφαση είναι άμεσα εκτελεστή. Ήδη μιλήσαμε με τον κ. Καββαθά και την επόμενη βδομάδα έχουμε και με τη ΓΣΕΒΕΕ δεύτερη συζήτηση για άμεση εφαρμογή ώστε να υπάρξει όλη τη χειμερινή περίοδο. Έχει υπογραφεί είναι σε ισχύ.

Το δεύτερο μέρος αφορά τα φάρμακα που χρησιμοποιούνται στα ιατρεία διακοπής. Σε μια τόσο μεγάλη πίεση που είχαμε φέτος, με αλλεπάλληλες δράσεις για τα φάρμακα και που παρ’ όλα αυτά και χωρίς να έχουμε, όπως είπαμε και την προηγούμενη βδομάδα με μερικούς από εσάς, τη στήριξη από το ιατρικό σώμα στο μέρος που το θέλαμε, δεν έχουμε την πολυτέλεια να χρηματοδοτήσουμε τα φάρμακα των ιατρείων διακοπής.

Γιατί; Γιατί όταν κόβουμε συντάξεις και προσπαθούμε να κάνουμε ελάττωση της χρήσης φαρμάκων σε μια σειρά χώρους και δεν μας βγαίνουν, δεν έχουμε εκείνο το ελάχιστο ποσοστό, έστω να πούμε ότι το στηρίζουμε.

Συν αυτό, όλοι οι ψυχολόγοι μου λένε και νομίζω ότι θα το έχετε κουβεντιάσει και μαζί, ότι όπως και στη ψυχανάλυση, η συμμετοχή του χρήστη στο να σταματήσει να παίρνει τσιγάρα και να δώσει εκείνα τα 30-50 € που έχει το κουτί από όσο ξέρω για τον 1 μήνα δεν είναι τρομακτικό.

Άρα, είναι ένα πράγμα, το οποίο έχει και τα δυο. Και το ότι εμείς δεν έχουμε αυτή τη στιγμή τη δυνατότητα και βεβαίως η συμμετοχή του χρήστη δίνει την απόφαση του να το διακόψει.

Υπήρχε και ένα τρίτο όσον αφορά τις τιμές. Υπάρχουν όντως αυτές οι εισηγήσεις, από κάπου θα το ακούσατε, ισχύει, όμως. Έχουμε δύο -τρεις διαφορετικές εισηγήσεις και προτάσεις να παίξουμε περισσότερο με τις τιμές των τσιγάρων για να έχουμε μεγαλύτερη διακοπή. Υπάρχουν αυτές οι προτάσεις.

Έτσι κι αλλιώς αφορά και τα δυο Υπουργεία, είμαστε σε συνεννόηση. Δεν έχουμε, όμως, καταλήξει οριστικά. Υπάρχουν διάφορα παράπλευρα, όπως το ηλεκτρονικό τσιγάρο, όπως το ότι υπήρξε μια μετατόπιση στα γιαπωνέζικα τα οποία είναι με καπνό. Υπήρξε στα γιαπωνέζικα τσιγάρα. Υπάρχουν αυτά τα δυο δεδομένα. Στο ηλεκτρονικό τσιγάρο θυμίζω ότι εμείς έχουμε απαγόρευση, σε όποιο χρησιμοποιεί νικοτίνη.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συγνώμη, απαγορεύεται και το ηλεκτρονικό;

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Το ηλεκτρονικό απαγορεύεται όταν χρησιμοποιεί νικοτίνη. Υπάρχουν ηλεκτρονικά τα οποία δεν χρησιμοποιούν. Λέω και πάλι ότι σε αυτό που χρησιμοποιεί νικοτίνη το ηλεκτρονικό, από εμάς υπάρχει απαγόρευση. Και τις επόμενες βδομάδες θα γίνουν έλεγχοι και συζήτηση γι' αυτό. Απαγόρευση χρήσης εφόσον έχει νικοτίνη. Γιατί ουσιαστικά είναι αντικατάσταση και όχι υποκατάσταση. Δεν είναι μεθαδόνη.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (ερώτηση εκτός μικροφώνου) …. ότι ισχύει μόνο στις πόλεις.

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Προφανώς ότι ισχύει στις πόλεις όσον αφορά τις εταιρείες, τις χρήσεις όσον αφορά αυτούς που κάθονται σε κλειστούς δημόσιους χώρους .

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (ερώτηση εκτός μικροφώνου)

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Συγγνώμη, αν χρησιμοποιεί ηλεκτρονικό τσιγάρο με νικοτίνη, δεν επιτρέπεται η χρήση του. Δεν επιτρέπεται η χρήση του, δεν επιτρέπεται η πώληση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συγνώμη, για τη χρήση να διευκρινίσω. Να διευκρινίσουμε λιγάκι κάτι. Ούτε αν χορηγηθεί άδεια ειδική δεν πωλείται, ή σε ειδικά καταστήματα καπνού;

Α. ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΥ: Είναι δυο τα ζητήματα. Είναι το ηλεκτρονικό τσιγάρο, το οποίο χρησιμοποιεί νικοτίνη και το ηλεκτρονικό τσιγάρο το οποίο δεν χρησιμοποιεί νικοτίνη.

Από τον ΕΟΦ, ο οποίος είναι ο αρμόδιος Οργανισμός να εισηγηθεί το τι μέλει γενέσθαι σε σχέση με τη χρήση μιας φαρμακευτικής ουσίας, γιατί αυτό χρησιμοποιείται κατ’ αυτή την έννοια, έχει εκδοθεί λοιπόν απόφαση η οποία απαγορεύει την πώληση ηλεκτρονικού τσιγάρου με νικοτίνη. Εκκρεμεί λοιπόν…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Με ποιο σκεπτικό;

Α. ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΥ: Με το σκεπτικό ότι η νικοτίνη, κοιτάξτε να δείτε η χρήση…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (ερώτηση εκτός μικροφώνου) Και τα τσιγάρα θα έπρεπε…

Α. ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΥ: Κοιτάξτε να δείτε. Υπάρχει η απαγόρευση. Κατ’ αρχήν η νικοτίνη είναι σε καθαρή μορφή. Δεν είναι πολύ μικρό το ποσοστό κατά την έννοια που είναι το τσιγάρο που έχει και διάφορα άλλα πρόσθετα. Έχει άλλες προσμίξεις, είναι πολύ μικρότερο το ποσοστό. Ακριβώς τώρα τη λεπτομέρεια αυτή …..

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Τη γνωμοδότηση του ΕΟΦ την έχω, θα σας τη στείλω σε όλους για να δείτε σε ποια σκέψη βασίζεται αυτό το πράγμα.

Α. ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΥ: Που στηρίχτηκαν και την έχουν εκδώσει αυτή την απόφαση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχουν ακόμα που κυκλοφορούν;

Α. ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΥ: Κυκλοφορούν στον Internet από ότι ξέρω και κάποια φαρμακεία τα παίρνουν. Αυτό το ξέρω.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αν αυτό το έχεις το ηλεκτρονικό τσιγάρο και είναι σε κλειστούς δημόσιους χώρους είναι σαν κανονικό τσιγάρο; Αυτό να μας πείτε λίγο.

Α. ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΥ: Η απαγόρευση είναι ό,τι ισχύει για το κανονικό τσιγάρο ισχύει και γι’ αυτό. Και ένας άλλος λόγος είναι ότι χρησιμοποιώντας αυτό, έχει ο άλλος την ψευδή αίσθηση της ασφάλειας ότι δεν βλάπτεται η υγεία του, ότι δεν βλάπτει την υγεία του άλλου και να κάνει και μεγαλύτερη χρήση.

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Καμιά χρήση μη νικοτινούχων προσμίξεων.

Α. ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΥ: Προς το παρόν δε έχε βγει απόφαση του ΕΟΦ για τη χρήση αυτού του τσιγάρου.

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτή τη στιγμή ισχύει η απόφαση. Συγνώμη, από την αρχή του χρόνου ισχύει η απόφαση του ΕΟΦ για τη μη χρήση, το ότι δεν επιτρέπεται να πωλείται το ηλεκτρονικό τσιγάρο κατ’ αρχήν. Τις τελευταίες εβδομάδες παρουσιάστηκε αυτό το οποίο δεν κάνει χρήση νικοτίνης. Θα επανέλθουμε, αυτό σας είπα ότι θα επανέλθουμε να δούμε.

Εμείς θεωρούμε ότι δεν είναι καλό γενικώς να γίνεται εμπορία του ηλεκτρονικού τσιγάρου, ακόμα και να μην έχει νικοτίνη, γιατί δίνει αυτό. Αλλά σε κάθε περίπτωση σας είπα ότι τις επόμενες εβδομάδες επειδή αυτό φούντωσε εδώ και 1 μήνα θα κάνουμε μια δεύτερη συζήτηση με τον ΕΟΦ, να δούμε τι στάση θα κρατήσουμε για το θέμα του ηλεκτρονικού τσιγάρου συνολικά.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επειδή έχει αυξηθεί, βλέπουμε γύρω μας, δεν ξέρω, επειδή είμαστε και δημοσιογράφοι, μια αύξηση αυτού του συγκεκριμένου ηλεκτρονικού τσιγάρου. Εγώ έχω πάρει αυτά τα φιαλίδια που πωλούν και έχω δει ότι έχουν όλα είτε 0,3 είτε 0,5 μια ποσότητας νικοτίνης. Αυτά λέτε ότι απαγορεύονται ακόμα και να πωλούνται.

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Ισχύει αυτή η απαγόρευση του ΕΟΦ, ότι δεν επιτρέπεται το ηλεκτρονικό τσιγάρο. Βέβαια όσοι ταξιδεύουν συνέχεια στο εξωτερικό οποιοσδήποτε μπορεί να το φέρει και υπήρξε ένα φούντωμα τις τελευταίες εβδομάδες. Μπορεί και να πουλιούνται, όπως και καπνίζουν συνέχεια στα κέντρα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το ερώτημα μου είναι: ο έλεγχος, αν ας πούμε την επόμενη βδομάδα πάτε σε ένα κατάστημα που απαγορεύεται το τσιγάρο και τον πιάσετε, θα πληρώσει κανονικά το πρόστιμο με το ηλεκτρονικό τσιγάρο.

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Βεβαίως, αλλά σας λέω ότι πριν από αυτό είδατε ότι δεν επιτρέπεται η εμπορία. Άρα θα πρέπει να δούμε τις επόμενες βδομάδες αν υπάρχει αυτή η χρήση να μην υπάρξει. Να μην υπάρχει δηλαδή η αδειοδότηση στο να φέρνει ο άλλος, να πουλάει στα φαρμακεία. Αυτό.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα υπάρξουν και πρόστιμα;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για την εμπορία λέει.

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Ότι ισχύει και για οτιδήποτε άλλο προϊόν, του οποίου απαγορεύεται η χρήση. Δεν είναι κάτι το οποίο είναι κάτι διαφορετικό. Ό, τι ισχύει για οποιοδήποτε προϊόν το οποίο δεν επιτρέπεται η χρήση στην Ελλάδα, θα ισχύει και γι' αυτό. Δεν λέμε κάτι καινούριο. Θέλετε κάτι να ρωτήσετε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επειδή είπατε ότι απαγορεύεται η εμπορία των ηλεκτρονικών τσιγάρων και είναι η οδηγία εδώ και ενός περίπου χρόνου του ΕΟΦ, κυκλοφορούν ηλεκτρονικά τσιγάρα με σήμανση ότι είναι εγκεκριμένα από τον ΕΟΦ. Τι τσιγάρα είναι αυτά τότε ηλεκτρονικά;

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Θα δούμε τις επόμενες βδομάδες αν υπάρχει νέου τύπου το οποίο να το επιτρέπουν. Εγώ θεωρώ ότι δεν πρέπει να επιτρέπεται. Από κει και πέρα όμως θα δούμε με τον ΕΟΦ ποιες εταιρείες και τι φέρνουν. Εγώ είδα τις τελευταίες μέρες…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχουν δοθεί κάποιες εγκρίσεις από τον ΕΟΦ.

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Εγώ ξέρω ότι δεν υπάρχει έγκριση από τον ΕΟΦ.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για κανένα;

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Για κανένα ηλεκτρονικό τσιγάρο προς το παρόν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχουν και στα φαρμακεία.

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Πολύ ωραία, θα δούμε. Είναι σαφές ότι πάρα πολλά προϊόντα έρχονται στην Ελλάδα πολλές φορές και χωρίς έγκριση έχουν διατεθεί.

Εγώ είδα ότι φούντωσε τις τελευταίες βδομάδες, γι' αυτό το αναφέρω για το ηλεκτρονικό τσιγάρο. Θα δούμε, λοιπόν, με τον ΕΟΦ αν μπορεί να υπάρξει μια αδειοδότηση για τη χρήση σε ανοιχτό χώρο, ή αν συνεχίσει να ισχύει η περσινή γνωμοδότηση να μην επιτρέπεται καθόλου το ηλεκτρονικό τσιγάρο.

Στις τιμές των τσιγάρων έχει υπάρξει μια πρόθεση, πρόταση, ένα 20% αύξηση, με εναλλακτικές. Υπάρχει εκεί πέρα ένα είδος κλιμάκωσης. Αλλά λέω και πάλι ότι είναι προτάσεις αυτού του τύπου, δεν έχουμε καταλήξει σε κάτι, γιατί αφορά δυο Υπουργεία και είναι μια κοινή δράση. Γιατί σας θυμίζω ότι έχουμε και από το Υπουργείο Οικονομικών μια αντίστοιχη συμμετοχή.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει ενδεχόμενο να αλλάξουν τα Χριστούγεννα οι τιμές;

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Αν υπάρξει άλλη αλλαγή όσον αφορά, θα υπάρξει πριν τα Χριστούγεννα ανακοίνωση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει ενδεχόμενο να αλλάξει και η σήμανση πάνω στα πακέτα;

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Σε σχέση με τι;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επειδή το προτείνετε και μέσα.

Α. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι έχει υπάρξει αυτή η πρόταση δεν έχει προχωρήσει από εμάς. Υπάρχουν αυτές οι προτάσεις, υπάρχουν και οι ευρωπαϊκές εμπειρίες σε αυτό. Υπάρχουν κλιμακούμενες προτάσεις, ας πούμε υπήρξε και η πρόταση για μεγαλύτερη φορολόγηση των στριφτών, γιατί υπήρξε μετατόπιση. Είναι προφανές ένα πράγμα που είναι σε εξέλιξη ότι δημιουργεί και συνεχώς νέα δεδομένα. Για όσους ασχολείστε και με το φάρμακο, βλέπετε ότι υπάρχει μια συνεχής ροή.

Έχουμε πληροφορίες ότι κάθε χρόνο κάναμε δυο φορές για το τσιγάρο ένα follow up να δούμε που είμαστε και τι κάνουμε, υπήρξαν αυτά τα αποτελέσματα που ανέφεραν οι κύριοι εδώ, προφανέστατα ένα μεγάλο μέρος των επιτυχιών δεν οφείλεται σε εμάς, αλλά οφείλεται στην κρίση στην οικονομική στενότητα. Δεν είμαστε ας πούμε αστείοι να πούμε ότι μόνο από την τρομακτική προσπάθεια, ωστόσο είναι πολύ μεγάλη η προσπάθεια και από εμάς, δηλαδή ότι έγινε θέμα. Αλλά βεβαίως η κρίση επηρέασε σε ένα μεγάλο βαθμό τις πτώσεις των καπνιστών στην Ελλάδα, του ποσοστού των καπνιστών.

Να διευκρινίσει ο Υπουργός κατεβαίνει από λεπτό σε λεπτό, αν θέλετε κάτι άλλο γενικών καθηκόντων μπορώ να σας καλύψω μέχρι να κατέβει.